در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

چاقی و واریس

پنجشنبه ۳۰ تیر ۱ سلامت
  • تصویر شماره چاقی و واریس
  • تصویر شماره چاقی و واریس
  • تصویر شماره چاقی و واریس

چاقی یک مشکل بزرگ در اکثر کشورها است. اضافه وزن یا چاقی شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی جدی از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و سکته قرار می دهد. همچنین یک عامل اصلی در ایجاد رگ های واریسی است.

چاقی منجر به بیماری های عمده ای از جمله دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا می شود. چربی اضافی بدن نیز عامل اصلی ایجاد واریس است. چاقی فشار مضاعفی بر وریدهای پا و دریچه های آن وارد می کند. این کار پمپاژ خون در برابر جاذبه به قلب را دشوارتر می کند.

 

دریچه های موثر در وریدهای پا مهم هستند زیرا از جریان خون به سمت عقب و تجمع در پاها جلوگیری می کنند. با گذشت زمان استرس و اضافه وزن اضافی بدن می تواند باعث از کار افتادن دریچه ها شود. فشار برگشتی حاصل می‌تواند باعث انبساط شاخه‌های سیاهرگ و تبدیل شدن به رگ‌های واریسی شود.

 

فشار روی رگ ها باعث ایجاد رگ های واریسی می شود. در مورد افراد دارای اضافه وزن، فشار ناشی از چربی اضافی بدن دیواره‌های سیاهرگ‌ها را فشرده می‌کند و به دریچه‌های ظریفی که خون شما را از اندام‌ها به سمت قلب جریان می‌دهند، آسیب می‌رساند. هنگامی که دریچه ها از کار می افتند، خون می تواند در ورید جمع شود، آن را کشیده، بپیچد و گسترش دهد تا زمانی که به ورید واریسی تبدیل شود.

 

عوامل دیگری که می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به واریس قرار دهند عبارتند از سن، جنسیت (زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس هستند)، بارداری و سابقه خانوادگی واریس.

شما ممکن است رگ های واریسی داشته باشید و ندانید

رگ‌های واریسی گاهی اوقات می‌توانند با چربی اضافی روی پاها پوشانده شوند، بنابراین می‌توانید رگ‌های واریسی داشته باشید و حتی آن را نشناسید. اگر اضافه وزن دارید و علائمی مانند درد ضربان دار یا گرفتگی ساق پا، پاهای "سنگین"، تورم، و تغییرات در پوست مانند تغییر رنگ دارید، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. یک سونوگرافی ساده می تواند تایید کند که آیا از رگ های واریسی رنج می برید یا خیر.

 

درمان واریس

خوشبختانه، گزینه های زیادی برای درمان واریس وجود دارد. اکثر آنها به عنوان معالجات داخل مطب انجام می شوند. برخی، مانند اسکلروتراپی یا لیزر درمانی واریس، حتی نیازی به استفاده از بیهوشی ندارند.

 

• اسکلروتراپی: محلولی برای کمک به بستن و بسته شدن رگ های آسیب دیده تزریق می شود.

 

• درمان با لیزر: از نور لیزر برای بستن رگ های واریسی یا عنکبوتی کوچکتر استفاده می شود

• روش های کمک کاتتر: یک کاتتر برای جمع کردن و مهر و موم کردن ورید آسیب دیده استفاده می شود.

 

• High Ligation یا Vein Stripping: یک روش جراحی که با استفاده از برش های کوچک ورید را خارج می کند.

 

• فلبکتومی سرپایی: یک روش جراحی که با ایجاد سوراخ های کوچک ورید را خارج می کند.

اکثر درمان‌های واریس به صورت سرپایی انجام می‌شوند و منجر به محو شدن و ناپدید شدن ورید واریسی پس از چند هفته می‌شوند. با این حال، در برخی موارد، تکرار درمان ممکن است ضروری باشد.

کاهش وزن برای جلوگیری از واریس

کاهش وزن می تواند در به حداقل رساندن خطرات واریس و سایر مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی کمک کند. یک برنامه کاهش وزن موثر باید شامل رژیم غذایی، ورزش و تغییرات سبک زندگی باشد. 

 

رژیم غذایی شما باید شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل و گوشت های کم چرب باشد. از خوردن غذاهای حاوی قند، نمک و چربی زیاد و نوشیدن الکل خودداری کنید. 

 

ورزش هایی مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، بالا رفتن از پله و شنا می تواند به گردش خون در پاها کمک کند. 

 

تغییر سبک زندگی نیز می تواند کمک کننده باشد. از نشستن و ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

 

برچسب ها :
#بیماری#چاقی
  ثبت آگهی رایگان