در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز رایگان ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

سرکه سیب برای عفونت گوش

یکشنبه ۲۰ خرداد ۳ سلامت
  • تصویر شماره سرکه سیب برای عفونت گوش

سرکه سیب به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد، قرن‌هاست که به عنوان یک درمان خانگی برای انواع بیماری‌ها از جمله عفونت گوش استفاده می‌شود. برخی افراد معتقدند که سرکه سیب می‌تواند به تسکین درد، کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های مسبب عفونت کمک کند. در این مقاله از رشت گشت به بررسی استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت گوش می‌پردازیم.

اگر چرک، درد یا احساس فشار در گوش خود دارید، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید. در حالی که می توانید با سرکه سیب در خانه آن را درمان کنید، اما این نباید جایگزین توصیه پزشک شود. عفونت گوش زمانی اتفاق می افتد که باکتری، ویروس و یا حتی قارچ در گوش میانی یا خارجی گیر می کند. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض عفونت گوش هستند.

علل شایع عفونت گوش

سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا سیگار کشیدن می تواند باعث عفونت گوش میانی (otitis media) شود. ورود آب به مجرای گوش می تواند باعث عفونت گوش خارجی (otitis externa) شود. 

 

عوامل افزایش دهنده خطر عفونت گوش خارجی در بزرگسالان

• دیابت نوع ۲

• اگزما

• پسوریازیس

درد گوش ممکن است نشانه عفونت خفیف گوش باشد و معمولا به خودی خود برطرف می شود. اما اگر بعد از ۳ روز همچنان درد داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه برای کودکان بسیار مهم است. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

• ترشح گوش

• تب

• از دست دادن تعادل همراه با عفونت گوش

سرکه سیب ممکن است به عفونت های خفیف گوش خارجی کمک کند. سرکه سیب دارای خاصیت ضد میکروبی است، به این معنی که باکتری ها، قارچ ها و احتمالا ویروس ها را از بین می برد.

درمان با سرکه سیب

هیچ مطالعه‌ای قطعا ثابت نکرده است که سرکه سیب عفونت گوش را درمان می‌کند، اما حاوی اسید استیک است. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، اسید استیک خاصیت ضد باکتریایی دارد، به این معنی که باکتری‌ها را از بین می‌برد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که سرکه سیب همچنین می‌تواند قارچ‌ها را از بین ببرد. مطالعه سوم نشان داده است که سرکه سیب در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها موثر است.

 

سرکه سیب نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا درمان سنتی برای عفونت گوش شود. این ماده فقط باید برای عفونت های گوش خارجی استفاده شود. اگر پرده گوش (tympanic membrane) شما سالم نیست، بدون اینکه به پزشک مراجعه کنید، چیزی را داخل گوش خود نریزید.

 

عفونت‌های گوش میانی باید توسط پزشک، به ویژه در کودکان، دیده و درمان شود. اگر درد گوش دارید و مطمئن نیستید چه نوع عفونت گوش باعث آن شده است، قبل از ریختن هر چیزی در گوش خود، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. حتماً سرکه را با مقادیر مساوی آب رقیق کنید. سرکه خالص می‌تواند بافت حساس مجرای گوش را بسوزاند.

 

قطره گوش با سرکه سیب و آب گرم

برای تهیه این قطره گوش، سرکه سیب را با آب گرم (نه داغ) به نسبت مساوی مخلوط کنید. با استفاده از یک قطره چکان تمیز یا سرنگ بچه، ۵ تا ۱۰ قطره از محلول را در هر گوش بریزید.

گوش خود را با یک پنبه یا پارچه تمیز بپوشانید و به پهلو دراز بکشید تا قطره‌ها وارد گوش شده و برای چند دقیقه در آن باقی بمانند. این کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید.

برای درمان عفونت گوش خارجی، می توانید این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید.

 

قطره گوش با سرکه سیب و الکل (احتیاط!)

این دستورالعمل شبیه روش قبلی است، با این تفاوت که به جای آب گرم از الکل استفاده می شود. الکل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد. اگر از گوش شما ترشح خارج می شود یا فکر می کنید دچار عفونت گوش میانی هستید، از این روش استفاده نکنید. همچنین، در صورت احساس سوزش یا ناراحتی هنگام استفاده از این قطره ها، مصرف آن را قطع کنید.

سرکه سیب را با الکل طبی (ایزوپروپیل الکل) به نسبت مساوی مخلوط کنید. با استفاده از یک قطره چکان تمیز یا سرنگ بچه، ۵ تا ۱۰ قطره از محلول را در هر گوش بریزید.

گوش خود را با یک پنبه یا پارچه تمیز بپوشانید و به پهلو دراز بکشید تا قطره‌ها وارد گوش شده و برای چند دقیقه در آن باقی بمانند. این کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید.

برای مبارزه با عفونت گوش، می توانید این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید.

 

نکات مهم:

• حتما سرکه سیب را با آب گرم رقیق کنید. سرکه خالص می تواند بافت حساس مجرای گوش را بسوزاند.

• قبل از استفاده از هر نوع قطره گوش با سرکه سیب، با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر از سلامت پرده گوش خود مطمئن نیستید.

• در صورت مشاهده هرگونه درد، سوزش یا ناراحتی هنگام استفاده از قطره های سرکه سیب، استفاده را متوقف کنید.

• عفونت گوش میانی نیاز به مراقبت پزشکی دارد، به خصوص در کودکان. در صورت داشتن درد گوش به پزشک مراجعه کنید تا نوع عفونت تشخیص داده شود.

سوالات متداول درباره سرکه سیب و عفونت گوش

1. آیا سرکه سیب برای عفونت گوش موثر است؟

برخی از شواهد نشان می دهد که سرکه سیب ممکن است به درمان عفونت های خفیف گوش خارجی کمک کند. سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت می شوند کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد که ثابت کند سرکه سیب برای عفونت گوش موثر است.

 

2. چه خطراتی با استفاده از سرکه سیب برای عفونت گوش همراه است؟

استفاده از سرکه سیب برای عفونت گوش می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. این خطرات عبارتند از: سوزش ، عفونت و آسیب به پرده گوش 

 

3. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد گوش شما شدید است، بیش از 3 روز طول می کشد، یا با تب، ترشح گوش یا سایر علائم همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اینها می توانند علائم عفونت جدی گوش باشند که نیاز به درمان پزشکی دارند.

 

خلاصه

عفونت گوش معمولا نتیجه عفونت ویروسی یا باکتریایی است و می تواند بسیار دردناک باشد. سرکه سیب به عنوان یک درمان ضد باکتریایی امیدوار کننده به نظر می رسد. با این حال، هیچ تحقیق خاصی در مورد استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت گوش وجود ندارد. در نتیجه، افرادی که می خواهند از قطره گوش سرکه سیب استفاده کنند، باید آن را همراه با درمان های دارویی سنتی به کار ببرند. افرادی که از گوششان ترشح خارج می شود یا عفونت گوش میانی یا داخلی دارند نباید از سرکه سیب استفاده کنند. در صورت وخیم تر شدن یا ادامه یافتن علائم، باید به پزشک مراجعه کرد.

برچسب ها :
#عفونت گوش
  ثبت آگهی رایگان