در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز رایگان ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

آلرژی به تخم مرغ

دوشنبه ۷ خرداد ۳ تغذیه
  • تصویر شماره آلرژی به تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی به خصوص در کودکان است. این آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به پروتئین های موجود در تخم مرغ واکنش نشان دهد و آنها را مضر فرض کند. در این مقاله از رشت گشت به بررسی علائم، علل، تشخیص و درمان آلرژی به تخم مرغ می پردازیم.

آلرژی به تخم مرغ نوعی شایع از آلرژی غذایی است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین های موجود در تخم مرغ واکنش بیش از حد نشان می دهد. تخم مرغ شایع ترین علت آلرژی است. با این حال، تخم های حیوانات دیگر، از جمله اردک، بوقلمون یا بلدرچین، ممکن است باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن شما شوند.

آلرژی به تخم مرغ می تواند کشنده باشد. اگر علائم واکنش آلرژیک شدید مانند تورم گلو را تجربه کردید، با اورژانس تماس بگیرید یا بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

آلرژی به تخم مرغ چقدر شایع است؟

اگرچه آلرژی به تخم مرغ دومین آلرژی غذایی رایج در کودکان است، اما همچنان نسبتاً نادر به شمار می رود. متخصصان مراقبت های بهداشتی تخمین می زنند که حدود 2 درصد از کودکان به تخم مرغ حساسیت دارند. این نوع آلرژی در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.

 

با این حال، خبر خوب این است که بسیاری از کودکان بر این آلرژی غلبه می کنند. حدود نیمی از کودکان تا سن 5 سالگی نسبت به تخم مرغ تحمل پیدا می کنند و تا 70 درصد از آنها تا سن 16 سالگی بر آلرژی به تخم مرغ غلبه می کنند. همچنین، حدود 70 درصد از کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ ممکن است بتوانند پروتئین تخم مرغ را در محصولاتی که با حرارت بالا پخته شده اند مصرف کنند.

 

علائم آلرژی به تخم مرغ

علائم واکنش آلرژیک به تخم مرغ معمولاً چند دقیقه پس از مصرف تخم مرغ شروع می شود.

شدت علائم می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم خفیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد شکم

• اسهال

• سرفه

• کهیر

• خارش 

• حالت تهوع یا استفراغ

• بثورات پوستی

• سوزن سوزن شدن یا تورم لب، زبان یا گلو

 

علائم شدید ممکن است شامل آنافیلاکسی باشد. آنافیلاکسی بدون درمان فوری می تواند کشنده باشد. سایر علائم شدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گیجی

• مشکل در تنفس

• مشکل در بلع (دیسفاژی)

• سرگیجه

• افت فشار خون (هیپوتانسیون)

• از دست دادن هوش (سنکوپ)

• تنگی نفس (دیس پنه)

• احساس تنگی در قفسه سینه یا گلو

چه چیزی باعث آلرژی به تخم مرغ می شود؟

اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، پروتئین های موجود در تخم مرغ باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن شما می شوند (این همان چیزی است که باعث واکنش آلرژیک می شود). این پروتئین ها بیشتر در سفیده تخم مرغ وجود دارند.

هنگامی که برای اولین بار در معرض تخم مرغ قرار می گیرید، بدن شما ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می کند. IgE آنتی بادی است که سیستم ایمنی شما تولید می کند. بدن شما انواع مختلفی از IgE را می سازد که آلرژن های خاصی را هدف قرار می دهند.

 

آنتی بادی های IgE به سلول های ما (سلول های آلرژی) در پوست، مجاری تنفسی (راه های هوایی) و سیستم قلبی عروقی شما متصل می شوند. هنگامی که آنها با پروتئین های تخم مرغ برخورد می کنند، هیستامین آزاد می کنند. هیستامین همان چیزی است که باعث علائم آلرژی شما می شود.

 

واکنش های IgE به سرعت پس از مصرف تخم مرغ رخ می دهند. این واکنش ها ممکن است شامل آنافیلاکسی باشد.

 

عدم تحمل تخم مرغ

واکنش های دیگر به تخم مرغ (عدم تحمل تخم مرغ) نتیجه آنتی بادی آلرژی نیست. واکنش شما به تخم مرغ کندتر از واکنش ناشی از IgE است. ممکن است تا ۴۸ ساعت طول بکشد تا علائم ایجاد شود و این علائم معمولاً فقط بر روده شما (سیستم گوارشی یا GI) تأثیر می گذارد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد معده

• گرفتگی شکم

• اسهال

• حالت تهوع و استفراغ

 

چه پروتئین های موجود در تخم مرغ باعث آلرژی می شوند؟

پروتئین های اصلی ایجاد کننده آلرژی به تخم مرغ عبارتند از:

• اووموکوئید (Ovomucoid): سفیده تخم مرغ حاوی اووموکوئید است.

• اُوُوترانسفرین (Ovotransferrin): اُوُوترانسفرین در معرض حرارت بالا تجزیه نمی شود. در صورت حساسیت به اُوُوترانسفرین، معمولاً نمی توانید تخم مرغ خام یا پخته بخورید.

• اُوالبومین (Ovalbumin): اُوالبومین در دماهای بالا تجزیه می شود، بنابراین ممکن است بتوانید بدون ایجاد واکنش آلرژیک، تخم مرغ پخته شده بخورید.

• لیزوزیم (Lysozyme): حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ، به لیزوزیم حساسیت دارند.

تشخیص آلرژی به تخم مرغ

در صورت مشاهده علائم آلرژی به تخم مرغ در خود یا فرزندتان، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی (ایمونولوژیست) ارجاع دهند. پزشک سوالاتی از شما خواهد پرسید، از جمله:

یا فرد دیگری در خانواده بیولوژیکی شما به تخم مرغ یا سایر آلرژی های غذایی مبتلا است؟

آیا تا به حال یک متخصص مراقبت های بهداشتی شما را به آلرژی غذایی مبتلا تشخیص داده است؟

علائم شما چیست؟

چه زمانی متوجه شروع علائم خود می شوید؟

آیا برای درمان علائم خود داروهای بدون نسخه (OTC) مصرف می کنید؟

آیا دفترچه یادداشت غذایی را نگه می دارید؟

 

متخصص آلرژی ممکن است بسته به علائم شما از آزمایشات مختلف آلرژی برای کمک به تشخیص آلرژی به تخم مرغ استفاده کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خراش پوستی (پریک تست)

این آزمایش بدن شما را در معرض مقادیر کمی از پروتئین های تخم مرغ قرار می دهد.

متخصص آلرژی ابتدا ناحیه ای از پوست شما را با پد یا الکل تمیز می کند. ناحیه آزمایش معمولاً روی ساعد یا قسمت بالایی پشت شما قرار دارد.

متخصص آلرژی قطره ای از مایع حاوی پروتئین تخم مرغ را روی پوست شما قرار می دهد. سپس پوست شما را به آرامی خراش می دهند. قطرات از طریق خراش وارد پوست شما می شوند. شما فقط کمی ناراحتی احساس خواهید کرد و خونریزی نخواهید داشت.

 

علاوه بر آلرژن های تخم مرغ، متخصص آلرژی یک کنترل مثبت و منفی را روی پوست شما اعمال می کند. کنترل ها به متخصص آلرژی کمک می کنند تا واکنش ها را مقایسه کند. یک کنترل مثبت معمولاً حاوی محلول هیستامین است که در عرض چند دقیقه باعث ایجاد یک نقطه خارش دار و برجسته (ولت) روی پوست شما می شود. یک کنترل منفی معمولاً حاوی محلول نمکی است که باعث واکنش نمی شود.

پس از انجام تست پوستی، 15 دقیقه صبر خواهید کرد. سپس متخصص آلرژی هرگونه ولت ناشی از تست تخم مرغ یا کنترل ها را با خط کش اندازه گیری می کند.

انجام تست پریک پوست کمتر از یک ساعت طول می کشد.

 

آزمایش خون

در طول آزمایش خون، متخصص آلرژی از یک سوزن نازک برای کشیدن مقدار کمی خون از رگ در بازوی شما استفاده می کند. نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایشگاه پروتئین های تخم مرغ را به نمونه خون شما اضافه می کند و سطح آنتی بادی های IgE موجود در آن را اندازه گیری می کند. دریافت نتایج آزمایش خون ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

 

تست چالش دهانی با درجه بندی

برای تشخیص قطعی یا رد آلرژی به تخم مرغ، متخصص آلرژی ممکن است یک تست چالش دهانی با درجه بندی را در مطب (تست غذا) توصیه کند.

در طول یک تست چالش دهانی با درجه بندی، شما مقدار کمی تخم مرغ خواهید خورد. این می تواند یک تخم مرغ کاملاً پخته نشده (مانند تخم مرغ عسلی) یا یک تخم مرغ پخته شده باشد. سپس متخصص آلرژی شما را زیر نظر می گیرد تا ببیند آیا واکنشی نشان می دهید. اگر در مورد تخم مرغ ناپخته آزمایش مثبت داشتید، متخصص آلرژی ممکن است یک چالش تخم مرغ پخته شده را توصیه کند تا ببیند بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد.

انجام یک تست چالش دهانی با درجه بندی ممکن است تا چهار ساعت طول بکشد.

چگونه از شر آلرژی به تخم مرغ خلاص شویم؟

متاسفانه، در حال حاضر راهی برای رهایی کامل از آلرژی به تخم مرغ وجود ندارد. اگر شما یا فرزندتان به تخم مرغ حساسیت دارید، تنها راه برای جلوگیری از واکنش، اجتناب از مصرف تخم مرغ و هر محصولی است که حاوی تخم مرغ باشد.

 

برخی از غذاها یا محصولاتی که حاوی تخم مرغ نیستند، ممکن است در کارخانه‌هایی فرآوری شوند که با محصولات حاوی تخم مرغ در ارتباط هستند. به دنبال برچسب هایی باشید که روی آنها نوشته شده باشد: "تولید شده در تاسیساتی که تخم مرغ فرآوری می کند" یا "تولید شده با تجهیزاتی که تخم مرغ فرآوری می کند."

 

خبر خوب این است که بسیاری از کودکان بر آلرژی به تخم مرغ غلبه می کنند، بنابراین فرزند شما ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اگر شما یا فرزند شما بر این آلرژی غلبه نکرده اید، با یک متخصص آلرژی در مورد درمان های کاهش حساسیت غذایی، از جمله ایمونوتراپی خوراکی (OIT) صحبت کنید.

 

برای درمان آلرژی شدید به تخم مرغ از چه داروهای خاصی استفاده می شود؟

اگر به آلرژی شدید به تخم مرغ مبتلا هستید، پزشک شما یک خود تزریق اپی نفرین (EpiPen®) برای شما تجویز می کند. اپی نفرین به سرعت علائم آنافیلاکسی را برطرف می کند. پزشک شما نحوه و زمان استفاده از این دستگاه را به شما توضیح خواهد داد. شما باید همیشه خود تزریق اپی نفرین را به همراه داشته باشید.

اگر به عدم تحمل تخم مرغ یا آلرژی غیر IgE به تخم مرغ مبتلا هستید، نیازی به اپی نفرین ندارید.

پیشگیری از آلرژی به تخم مرغ

بهترین راه برای جلوگیری از واکنش آلرژیک به تخم مرغ، اجتناب از غذاها، نوشیدنی ها، داروها و هر محصول دیگری است که حاوی تخم مرغ یا پروتئین های تخم مرغ است.

در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از واکنش آلرژیک به تخم مرغ آورده شده است:

√ برچسب مواد تشکیل دهنده تمام غذاهای بسته بندی شده را بررسی کنید. به دنبال کلمه "تخم مرغ" یا هر ماده ای که با "ovo" شروع می شود (مانند "ovalbumin") باشید.

√ اگر مطمئن نیستید که آیا محصولی حاوی تخم مرغ است، از مصرف آن اجتناب کنید تا زمانی که بتوانید با سازنده محصول تأیید کنید.

√ از سرآشپز یا پیشخدمت در رستوران ها در مورد مواد تشکیل دهنده غذا سوال کنید.

√ هنگام مسافرت، برچسب های مواد غذایی را به زبان محلی یاد بگیرید تا بتوانید از محصولات حاوی تخم مرغ اجتناب کنید.

√ یک دستبند یا گردنبند هشدار آلرژی بپوشید. این به ویژه در صورت داشتن واکنش شدید به آلرژی و عدم توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان مهم است.

√ واکسن آنفولانزا: برخلاف تصور عموم، دریافت واکسن آنفولانزا برای افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ بی خطر است. در حالی که بسیاری از واکسن های آنفولانزا حاوی مقادیر کمی پروتئین تخم مرغ هستند، این مقدار برای ایجاد واکنش آلرژیک بسیار کم است. با این حال، اگر همچنان نگرانی دارید، با پزشک خود در مورد واکسن های آنفولانزای بدون تخم مرغ مانند Flublok® Quadrivalent یا Flucelvax® Quadrivalent صحبت کنید.

  

غذاهایی که باید با آلرژی به تخم مرغ از آنها اجتناب کنید

برخی از غذاهای رایجی که ممکن است حاوی تخم مرغ باشند عبارتند از:

- محصولات پخته شده

- غذاهای سوخاری

- مواد پرکننده کیک و پای

- کاسترد

- مارشملو

- مایونز

- جایگزین های گوشت (گوشت های گیاهی)

- پاستا

- چوب شور

- گوشت های فرآوری شده

- پودینگ

- سس سالاد

سوالات متداول درباره آلرژی به تخم مرغ

1. چگونه بفهمم که به تخم مرغ حساسیت دارم؟

اگر بعد از خوردن تخم مرغ دچار علائم خفیف شوید، ممکن است به حساسیت تخم مرغ مبتلا باشید. اگر فکر می کنید عدم تحمل تخم مرغ دارید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

 

2. حساسیت تخم مرغ چقدر در سیستم شما باقی می ماند؟

حدود 70 درصد از کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند تا سن 16 سالگی بر آن غلبه می کنند. با این حال، برخی افراد ممکن است هرگز بر آلرژی به تخم مرغ غلبه نکنند.

 

3. چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر بعد از خوردن تخم مرغ یا محصولاتی که حاوی تخم مرغ هستند، دچار علائم شدید، به پزشک مراجعه کنید.

  

4. چه کسی به آلرژی به تخم مرغ مبتلا می شود؟

آلرژی به تخم مرغ می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در کودکان زیر ۵ سال شایع تر است. بسیاری از کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ با بزرگتر شدن و بالغ شدن دستگاه گوارش، بر این آلرژی غلبه می کنند.

 

5. اگر یکی از فرزندانم به تخم مرغ حساسیت داشته باشد، آیا همه آنها به این آلرژی مبتلا هستند؟

خیر. حتی اگر یکی از والدین یا یکی از خواهر و برادرهای آنها به آلرژی به تخم مرغ مبتلا باشند، باید همه فرزندان خود را به همان روش با تخم مرغ آشنا کنید.

 

چشم انداز  

داشتن آلرژی به تخم مرغ می تواند چالش برانگیز باشد. شدت علائم می تواند خفیف یا شدید باشد و هیچ راهی برای پیش بینی واکنش بدن شما وجود ندارد. اگر قبلاً واکنش آلرژیک خفیفی به تخم مرغ داشته اید، به این معنی نیست که قرار گرفتن در معرض تخم مرغ در آینده خفیف باشد، ممکن است شدید باشد. اگر واکنش آلرژیک شدید به تخم مرغ داشته اید، خطر بیشتری برای واکنش شدید به تخم مرغ در آینده وجود دارد.

 

با این حال، با احتیاط، شما یا فرزندتان همچنان می توانید با خیال راحت به کارهای روزانه خود ادامه دهید. متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند منابع، گروه های حمایتی و متخصصان تغذیه را برای کمک به شما در وعده های غذایی روزانه تان توصیه کنند. بسیاری از کودکان خردسال با افزایش سن، دستگاه گوارش آنها بالغ می شود و ممکن است بر آلرژی به تخم مرغ غلبه کنند. برای اینکه ببینید آیا فرزند شما بر آلرژی به تخم مرغ غلبه کرده است، یک بار در سال به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

 

برچسب ها :
#آلرژی
  ثبت آگهی رایگان