در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

افزایش سطح انرژی در سالمندی

یکشنبه ۷ خرداد ۲ زناشویی
  • تصویر شماره افزایش سطح انرژی در سالمندی
  • تصویر شماره افزایش سطح انرژی در سالمندی
  • تصویر شماره افزایش سطح انرژی در سالمندی

افزایش سطح انرژی در سالمندی

افزایش سطح انرژی سالمندان باعث می شود روحیه بهتری داشته باشند و کمتر برای کارهای روزمره نیازمند شوند. در این مطلب از رشت گشت شما را با روشهایی برای افزایش انرژی در سالمندان آشنا می کنیم.

افزایش سن معمولا با کاهش سطح انرژی همراه است ، سالمندانی که دچار کاهش سطح انرژی هستند معمولا دلشان نمی خواهد بیرون بروند ، توانایی شان برای انجام کارها کاهش پیدا می کند ، دائما احساس خستگی دارند و حتی خوابیدن خستگی آنها را رفع نمی کند.

 

روش های افزایش انرژی در سالمندان

کاهش انرژی سالمندان میتواند مشکلات متعددی برای سلامت جسمی و سلامت روانی آن ها ایجاد نماید بنابراین بهتر است به دنبال راه کارهایی برای افزایش سطح انرژی در سالمندان باشیم. 

فعال نگه داشتن ذهن سالمندان

حفظ سلامت مغز مهم ترین مسئله برای سالمندان است. تحریک کردن ذهن با انجام فعالیت های مختلف فکری یا جسمی میتواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند و انرژی ذهنی سالمندان را بهبود بدهد. فعالیت هایی مثل کار کردن ، ورزش کردن ، کتاب خواندن ، خیاطی ، باغبانی ، معاشرت را دوستان و آشنایان ، بازی های مختلف ، مسافرت ، یادگیری زبان جدید یا ساز موسیقی کمک زیادی به فعال نگه داشتن ذهن در دوران سالمندی میکند. 

 

کیفیت رژیم غذایی سالمندان

کمبود مواد مغذی یا مصرف بیش از حد مواد خوراکی که طبع سردی دارند ، میتواند منجر به خستگی بیش از حد در دوران سالمندی شود. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ، نان و پاستا با وجودی که بسیار خوشمزه هستند ولی باعث ایجاد پرخوری و احساس تنبلی می شوند. 

 

در یک رژیم غذایی سالم باید مقدار مصرف میوه و سبزی و پروتئین بیشتر از مقدار مصرف کربوهیدرات باشد. مدت زمان هضم پروتئین در بدن طولانی تر است و باعث می شود فرد مدت طولانی تری احساس سیری و انرژی داشته باشید. 

 

با وجودی که منبع اصلی تامین انرژی بدن کربوهیدرات های هسیتند ولی سعی کنید بیشتر از کربوهیدرات های یجیده استفاده کنید از جمله غلات کامل ، میوه ها و سبزیجات حاوی نشاسته. 

پروتئین سالم را میتوانید با مصرف حبوبات ، تخم مرغ و گوشت بدون چربی بدست آوید. 

 

مصرف به اندازه ویتامین ث برای حفظ انرژی در سالمندان ضروری است ، خوشبختانه ویتامین ث به مقدار کافی از طریق مواد خوراکی تامین می شود به خصوص با مصرف فلفل دلمه قرمز و مرکبات .

 

نوشیدن آب زیاد

یکی از بهترین و ساده ترین راهکارها برای بالا نگه داشتن متابولیسم و سطح انرژی بدن نوشیدن مایعات زیاد است به خصوص در سالمندان که با خطر کم آبی و کاهش سوخت و ساز بدن روبرو هستند. 

هیدراته نگه داشتن بدن به شما کمک میکند کمتر دچار دردهای عضلانی شوید و متابولیسم بدنتان تقویت شده و کمتر دچار سردرد شوید و سطح انرژی شما افزایش پیدا کند. 

مصرف مکمل های خوراکی در دوران سالمندی

استفاده از مکمل های خوراکی در دوران سالمندی برای افزایش سطح انرژِ سالمندان ضروری است. سالخوردگان به خصوص اگر درگیر بیماری های مزمن شده باشند دچار کمبود شدید برخی از مواد معدنی می شوند. سالمندان باید هر 6 ماه یک بار چک اپ کامل شوند تا در صورت نیاز مکمل های خوراکی یا تزریقی برایشان تجویز شد. 

 

ویتامین های گروه ب باعث کاهش خستگی ، افسردگی و استرس در سالمندان شده و سطح انرژی را افزایش می دهند. در صورتی که نمیتوانید از رژیم غذایی سرشار از ویتامین بی استفاده کنید حتما از مکمل های خوراکی یا تزریقی ب کمپلس + ب 12 استفاده کنید. 

استفاده از مکمل ویتامین دی به صورت هر 2 هفته یک بار هم برای سالمندان ضروری است. ویتامین دی نقش بسیار مهمی در رفع خستگی سالمندان دارد. 

احتمال کمبود ویتامین ب 12 ، ویتامین آ ، ویتامین ث ، ویتامین دی ، آهن و روی در زنان مسن بیشتر است. 

اغلب سالمندان کلسیم کافی از رژیم غذایی دریافت نمی کنند و برای پیشگیری از پوکی استخوان ، سرطان روده بزرگ و فشار خون بالا ،  نیاز به مصرف قرص کلسیم به صورت مکمل دارند. 

 

کمبود روی میتواند باعث بهبود دیرتر زخم ها ، التهاب پوست و از دست دادن قدرت چشایی شود ، روی موجود در غذاهای گیاهی کمتر از روی غذاهای حیوانی جذب می شود . فیتات ها در غلات ، برنج و حبوبات در جذب روی اختلال ایجاد می کنند . در صورتی آزمایش خون سالمند کمبود این ماده مغذی را نشان دهد باید به صورت مکمل این کمبود را جبران نمایید. 

کمبود امگا3 در سالمندان میتواند باعث زوال عقل شود. در صورتی که نمیتوانید ماهی مصرف کنید حداقل دوبار در هفته آجیل بخورید و مکمل امگا 3 مصرف نمایید. 

ورزش کردن 

ورزش کردن باعث تقویت عضلات و بهبود سوخت و ساز بدن می شود بنابراین به راحتی سطح انرژی و سلامت جسمی و روانی سالمندان را بهبود می دهد. 

اگر تا به حال ورزش نکرده اید میتوانید با پیاده روی کوتاه 10 دقیقه ای شروع کنید و به تدریج آن را به نیم ساعت در روز برسانید. 

بهترین روش برای پیاده روی در سالمندان این است که صبح ها به تنهایی یا همراه دوستانشان به پارک بروند و ضمن برخورداری از هوای با طراوت اول صبح ، جسمشان را تقویت کنند. 

دمنوش های مفید برای افزایش سطح انرژی سالمندان

با وجودی که قهوه میتواند به افزایش سطح انرژی سالمندان کمک کند ولی بهتر است در کنار قهوه از سایر دمنوش های انرژی زا در طول روز استفاده نمایید :

 

چای ماسالا : چای ماسالا یک چای انرژی بخش و ترکیبی از ادویه های گرم است که میتواند به بهبود انرژی بدن  کمک نماید. تهیه چای ماسالا بسیار راحت است شما میتوانید 1 قاشق غذاخوری پودر چای ماسالا را در آب جوش یا شیر جوش حل کنید و بعد از این که از داغی افتاد با عسل شیرین کرده میل نمایید. 

 

دمنوش نعنا و چای سبز : چای سبز و نعنا ترکیبی فوق العاده برای بهبود انرژی در سالمندان است برای تهیه این دم نوش چای سبز را به مدت 10 دقیقه دم کنید و سپس چند برگ نعنا خرد شده به قوری اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر صبر نمایید و سپس  این دم نوش فوق العاده را میل نمایید. 

 

دمنوش بهار نارنج : 1 قاشق مربا خوری بهار نارنج را در 2 لیوان آب به مدت 15 دقیقه دم کنید و برای رفع خستگی میل نمایید. 

 

دمنوش جنسینگ : جنسینگ یک انرژی زای قوی و سرشار از آنتی اکسیدان است. جنسینگ طعم خوبی ندارد بنابراین بهتر است پودر آن را در چای سبز بریزید و میل نمایید. 

 

دمنوش زنجبیل تازه : دمنوش زنجبیل تازه بسیار انرژی زا و گرم است و بهتر است هفته ای 1 یا 2 بار بیشتر مصرف نشود. این دمنوش علاوه بر افزایش سطح انرژی باعث بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش میشود. برای تهیه دمنوش زنجبیل یک حلقه باریک از آن را خرد کرده و در یک لیوان آب به مدت نیم ساعت بگذارید دم بکشد. 

 

  ثبت آگهی رایگان