در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

چرا سرم ویتامین سی باعث جوش می شود؟

شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲ زیبایی
  • تصویر شماره چرا سرم ویتامین سی باعث جوش می شود؟

چرا سرم ویتامین سی باعث جوش می شود؟

3نکته برای خرید سرم ویتامین سی به شما کمک می‌کنند بهترین سرم ویتامین C را انتخاب کنید و دچار حساسیت، جوش و آکنه نشوید. در این مقاله از رشت گشت با ما همراه باشید .

بعضی افراد وقتی محصولی حاوی ویتامین C مثل سرم ویتامین سی را وارد روتین مراقبت از پوستشان می‌کنند، با جوش‌های صورت مواجه می‌شوند. این در حالی است که متخصصان پوست اساساً ویتامین سی را به‌عنوان عامل جوش‌زا یا کومدون زا نمی‌شناسند. پس این سؤال مطرح می‌شود که چرا استفاده از یک سرم حاوی ویتامین C در برخی افراد باعث ایجاد آکنه می‌شود؟ در این مطلب می‌خواهیم توضیحاتی کامل و علمی به این سؤال ارائه دهیم.

 

چرا پوست با مصرف سرم ویتامین C دچار جوش می‌شود؟

چندین دلیل احتمالی برای جوش زدن پوست با استفاده از سرم ویتامین سی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. با دانستن این دلایل اگر پوست چرب و مستعد آکنه داشته باشید، می‌توانید جلوی بروز جوش صورت را بگیرید.

 

حساسیت پوست نسبت به ویتامین سی

احتمال اولی که برای ایجاد جوش بعد از مصرف سرم ویتامین سی مطرح می‌شود، حساسیت پوست نسبت به ویتامین سی است. در بعضی شرایط ممکن است یک یا چند فرم از ویتامین سی که قوی‌تر و موثرتر هستند، وقتی به طور ناگهانی به روتین پوست اضافه می‌شوند، باعث ایجاد حساسیت و تحریک شوند. همان‌طور که پوست برخی افراد نسبت به ال - آسکوربیک اسید، به‌صورت قرمزی و خشکی یا التهاب واکنش نشان می‌دهد. به‌خصوص اگر سرم حاوی درصد بالایی از ویتامین سی باشد و به یکباره پوست در معرض آن قرار بگیرد.

 

با این که ال-آسکوربیک اسید قوی‌ترین فرم ویتامین سی است، اما تحریک‌کننده‌ترین و ناپایدارترین نیز هست. پس اگر پوست حساسی دارید یا پوستتان به آن حساسیت نشان می‌دهد، می‌توانید فرم‌های ملایم‌تری مثل منیزیم آسکوربیل فسفات، سدیم آسکوربیل فسفات و آسکوربیل گلوکوزید را انتخاب کنید.

 

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که سدیم آسکوربیل فسفات اثر ضد میکروبی دارد و می‌تواند در درمان و پیشگیری از آکنه موثر باشد. البته ویتامین C به طور کلی ضد التهاب بوده و برای پوست‌های مستعد آکنه مفید است. بعضی مطالعات استفاده از آسکوربیل پالمیتات را در کنار سدیم آسکوربیل فسفات پیشنهاد می‌کنند، چون می‌تواند به کنترل سبوم کمک کند. اما از آن‌جا که آسکوربیل پالمیتات محلول در چربی است، ممکن است بافت سرم حاوی آن، چرب و جوش‌زا باشد.

 

این که پوستتان نسبت به نوع خاصی از ویتامین سی یا به طور کلی نسبت به ترکیبات درون سرم ویتامین سی حساسیت دارد یا نه را می‌توانید به‌وسیله تست حساسیت آن امتحان کنید. برای تست حساسیت، ابتدا چند قطره از محصول را روی پوست گردن، ناحیه داخلی بازو یا لاله گوش تست کرده و در صورت عدم بروز واکنش التهابی یا تحریک پوست در 24 ساعت آینده، می‌توانید از محصول استفاده کنید.

درصد بالای ویتامین سی

دلیل جوش زدن پوست با استفاده از سرم ویتامین سی می‌تواند ناشی از درصد بالای وجود ویتامین C در فرمولاسیون آن‌ها نیز باشد. به طور معمول اکثر سرم‌های صورت استاندارد حاوی 5 تا 20 درصد ویتامین سی باشند. غلظت‌های بالاتر از 8 درصد از ویتامین سی می‌توانند اثربخشی خوبی روی پوستتان داشته باشند. اما غلظت‌های بالای 20 درصد به احتمال بیشتری باعث تحریک می‌شوند، درحالی‌که به همان نسبت مزیت‌های محصول بیشتر نمی‌شود.

 

پس بهتر است وقتی برای اولین بار می‌خواهید از سرم ویتامین C استفاده کنید، به دنبال غلظت‌های پایین‌تر (نزدیک به 10 درصد) باشید. همچنین برای اینکه پوستتان به دریافت دوز روزانه ویتامین سی عادت کند، ابتدا چند روز یکبار یا یک روز در میان و فقط در یک روتین خود از سرم ویتامین C استفاده کنید. بعد از مدتی می‌توانید دفعات استفاده را به هر روز افزایش دهید.

 

ترکیبات درون سرم

احتمال بعدی که باید در نظر گرفته شود، این است که ترکیب یا ترکیبات دیگری در سرم هستند که باعث ایجاد آکنه در پوست می‌شوند. مهم‌ترین وجه آن، این است که سرم بر پایه آب یا بر پایه چربی تولید می‌شود. سرم‌های بر پایه چربی به طور بالقوه می‌توانند باعث چرب شدن پوست شوند. تجمع چربی در منافذ پوست زمینه‌ساز ایجاد جوش خواهد بود.

 

پس بهتر است به این مورد توجه کرده و به دنبال خرید سرم ویتامین سی بر پایه آب بروید که سبک‌تر، رقیق‌تر و زودجذب‌تر هستند. بعضی از فرم‌های ویتامین سی مانند آسکوربیل پالمیتات و تتراهگزیل دسیل آسکوربات محلول در چربی هستند. پس بهتر است به سراغ فرم‌هایی مانند ال-آسکوربیک اسید بروید که محلول در آب، سبک و دارای قابلیت نفوذ بالاست. البته برای شروع از درصدهای پایین‌تر استفاده کرده و به‌مرور آن را وارد روتین خود کنید تا دچار واکنش پوست نشوید.

 

ترکیبات روغنی و کومدوژنیک دیگری هم ممکن است در سرم‌ها وجود داشته باشند که باعث ایجاد جوش می‌شوند. پس اگر پوست مستعد آکنه دارید، پیشنهاد می‌کنیم ترجیحا قبل از خرید سرم ویتامین سی لیست ترکیبات آن را بررسی کنید. همچنین می‌توانید فقط به سراغ محصولات بدون چربی یا اویل فری (Oil Free) و محصولات غیرکومدوژنیک (Non-Comedogenic) بروید.

سخن نهایی

در این مقاله با چندین دلیل جوش زدن پوست با استفاده از سرم ویتامین C آشنا شدید؛ اگر هنگام خرید سرم ویتامین C یا سایر محصولات حاوی این ترکیب، با این نکات آشنا باشید و همچنین بتوانید محصول اصل و از برندی مطمئن خریداری کنید؛ از مزایای بی‌شمار ویتامین سی بهره‌مند خواهید شد و پوستی روشن و درخشان خواهید داشت.

  ثبت آگهی رایگان