در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

همراه شدن همسر در مشاوره

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲ روانشناسی
  • تصویر شماره همراه شدن همسر در مشاوره
  • تصویر شماره همراه شدن همسر در مشاوره
  • تصویر شماره همراه شدن همسر در مشاوره
  • تصویر شماره همراه شدن همسر در مشاوره

همراه شدن همسر در مشاوره

همسرم پیش مشاور نمیاد چکار کنم ، سوال پرتکرار خانم هایی است که به فکر بهبود روابطشان بعد از ازدواج هستند. در ادامه این مطلب از رشت گشت درباره علت مقاومت مردان برای مشاوره گرفتن و راهکارهایی که میتواند باعث ترغیب آن ها برای رفتن به جلسات زوج درمانی شود بیشتر صحبت میکنیم. 

راضی کردن شوهر به گرفتن مشاوره در فرهنگ ایرانی تبدیل به یکی از دغدغه های زنانی شده است که در زندگیشان دچار تنش شده اند و می خواهد با کمک مشاور شرایط زندگیشان را بهبود دهند. بسیاری از مردان ایرانی تصور میکنند خودشان همه چیز بلندند و فقط کسانی که مشکل روانی یا کمبود شخصیتی دارند به سراغ مشاور می روند. 

 

زمانی که در زندگی یک زوج مشکلاتی ایجاد می شود که نیاز به راهنمایی یک متخصص دارند ، قانع کردن شوهر برای رفتن به زوج درمانی چالشی است که بسیاری از زنان با آن روبرو می شوند. برای پاسخ به سوال همسرم پیش مشاور نمیاد چیکار کنم ، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.  

 

همسرم پیش مشاور نمیاد چیکار کنم؟

اگر میخواهید بدانید چگونه شوهرتان را برای گرفتن مشاوره قانع کنید میتوانید با توجه به شناختی که از او دارید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

• مراجعه به مشاوره خانواده را به عنوان نیازی برای هردو نفرتان مطرح کنید نه فقط همسرتان. 

• مشاوره در زندگی زناشویی را به عنوان یک امر غیر عادی بیان نکنید ، زوج درمانی یک روند پذیرفته شده در تمام دنیاست ، همسرتان با این نوع تفکر بهتر کنار می آید. 

• میتوانید جلسه اول را به تنهایی به مشاور مراجعه کنید و برای نحوه مشارکت خواست از او راهنمایی بگیرید.

• میتوانید جلساتی را به تنهایی به مشاوره خانواده بروید تغییرات مثبت را در خودتان آغاز کنید و در صورت اشاره شوهرتان به او بگویید نتیجه کمک گرفتن از راهنمایی های مشاور است. 

• حتی اگر فکر میکنید تمام مشکلات تقصیر همسرتان است با تحقیر و توهین همسرتان را مجبور به مشاوره گرفتن نکنید. 

چکار کنم شوهرم به مشاوره بیاید

این که از چه روشی یک نفر را برای گرفتن مشاوره متقاعد کنید به این بستگی دارد که چگونه شخصیتی دارد. 

 

اگر شوهر شما شخصیتی دارد که پیشنهاد مستقیم از جانب شما تاثیری رویش ندارد میتونید از افراد تاثیر گذار روی او کمک بگیرید مثل بزرگترها .

اگر شوهرتان دوست ندارد کسی ازمشکلات و اختلافاتتان خبردار شود باید به خواسته اش احترام بگذارید و درباره مشاوره با فامیل یا دوستان صحبت نکنید. 

گاهی کمبود اطلاعات از خدمات مشاوره خانواده باعث برداشت و قضاوت نادرست می شود. شما باید بتوانید اطلاعات دقیق و تعریفی روشن از مشاوره و فواید آن به شوهرتان ارائه نمایید. 

 

بهتر است خودتان حداقل یک جلسه به مشاور بروید و اطلاعات لازم را به او بدهید ، یک تا دو جلسه اول مشاوره به آشنایی با مراجع و زندگی او می گذرد ، شاید اصلا در این دو جلسه نتوانید ارتباط قابل قبولی با مشاورتان بگیرید و با او راحت باشید و متوجه شوید با مشاور انتخابیتان هماهنگی ندارید و نمیتواند حرفهای شما را به درستی درک کند و لازم باشد به مشاور دیگری مراجعه نمایید. 

 

برای این که شوهرتان را به مشاوره رفتن راضی کنید می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید : 

- شوهرتان را مقصر و متهم جلوه ندهید و به او نگویید که تو مشکل داری و باید بری مشاوره. 

- به او نگویید که از روی لجبازی مشاوه نمی آید ، این حرف شما لجبازی را به او القا می کند و در مقابل شما گارد می گیرد و به راحتی شروع به توجیه لجبازی اش می کند. 

- به جای تمرکز روی شخصیت همسرتان  ، درباره احساس خودتان  نسبت به مشکل بوجود آمده صحبت کنید مثلا به جای این که بگویید تو چرا مشاوره نمیای ؛ بگویید اگر مشاوره نروم حالم خوب نمی شود یا نیاز به مشاوره داریم.

- هنگام صحبت کردن به جای استفاده از کلمه " تو " از کلمه " ما " استفاده کنید. مثلا میتوانید بگویید ما برای بهتر شدن شرایط نیاز به مشاوره داریم. 

- طوری رفتار کنید که انگار تصمیم مشاوره رفتن را خودش می گیرد مثلا به او  پیشنهاد بدهید که اگر مشاور خوبی می شناسد معرفی کند تا به نزد او بروید. 

- به همسرتان اتهام نزنید و به او برچسب نزنید چرا که او را در لاک دفاعی فرو خواهید برد. مثلاً به او نگویید که من میدانم چرا مشاوره نمیری چون میترسی دستتو رو کنه . 

- در مقابل جواب منفی او واکنشی نشان ندهید و رفترش را تفسیر و قضاوت نکنید. مثلا اگر شوهرتان موافق مشاوره رفتن نیست سریع به این که شما را نمیخواهد ربطش ندهید. 

- نقش مشاور را مانند یک درمانگر ترسیم کنید نه یک قاضی. مثلا به او نگویید مشاور خواهد گفت کی مقصره ، بلکه بگویید مشاور خانواده راه حل های خوبی برای رفع مشکل به ما پیشنهاد خواهد کرد.

- هنگام صحبت کردن لحنتان صمیمی باشد و صدایتان را بالا نبرید. 

- خودتان را کنترل کنید و پای خانواده ها را وسط نکشید و به همه خبر ندهید که او با مشاوره آمدن موافقت نمی کند. 

- با شنیدن جواب منفی ، سریع قهر نکنید و پیشنهادتان را بعدا با شکلی دیگر مطرح کنید. یادتان باشد در این مدت برای تحت فشار قرار دادن او محبتتان را کم نکنید. 

- امتیازات منطقی این کار را به او نشان دهید و به او بگویید اگر این کار را انجام دهیم به نظرت چقدر به نفعمان خواهد شد؟ 

چرا مردان در مقابله مشاوره رفتن مقاومت می کنند 

برخی مردان در نقش سنتی و مردسالارانه فرو رفته اند و تصور میکنند اگر بی عیب و نقص نباشند ، اقتدار و هویتشان زیر سوال می رود و اغلب در مقابل پیشنهاد مشاوره مقاومت نشان داده و میگویند من خودم به همه مشاوره می دهم. یک سری ویژگی های شخصیتی مردانه باعث می شود که مقاومت زیادی در مقابل مراجعه به مشاور  نشان دهند و تلاش شما برای قانع کردنشان بی نتیجه بماند :

 

اقتدار : یکی از مهم ترین ویژگیهای مردانه احساس اقتدار و بزرگی است و درخواست همسرشان برای مراجعه به مشاور  باعث می شود احساس اقتدار و بزرگیشان به خطر بیوفتد. 

 

احساس همه چیز دان بودن : اغلب مردان راه حل محور هستند و برای هر مشکلی یک راه حل دارند حتی اگر آن  مشکل را از نزدیک ندیده باشند. آنها ادعا می کنند همه چیز را بلدند. مردها میخواهند خودشان را همه چیز دان نشان بدهند و زمانی که شما به آنها پیشنهاد مشاوره می دهید یعنی به کسی که خودش را آگاه به راه ها می داند می گویید برو را حل را از کسی دیگر بگیر. 

 

تلقین احساس مقصر بودن : برخی خانم ها از مشاور به عنوان ابزاری به عنوان تعیین کننده مقصر استفاده می کنند و جایش را با قاضی عوض می کنند ، در این شرایط مسلما حتی اگر مرد خودش را مقصر بداند ، مجاب به مشاوره نخواهد شد. 

  ثبت آگهی رایگان