در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

تعادل زندگی مادران شاغل

دوشنبه ۱۴ فروردین ۲ خانه داری
  • تصویر شماره تعادل زندگی مادران شاغل
  • تصویر شماره تعادل زندگی مادران شاغل
  • تصویر شماره تعادل زندگی مادران شاغل

تعادل زندگی مادران شاغل

تعادل ایجاد کردن مادران شاغل بین کارهای خانه و مراقبت از بچه ها و وظایف شغلی نیاز به برنامه ریزی دقیق و همراهی همسر و بچه های بزرگتر دارد. در این مطلب از رشت گشت شما را با راههایی برای ایجاد تعادل مادران شاغل آشنا می کنیم.

ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی برای مادران شاغل کار سختی است به خصوص اگر از حمایت همسرشان برخوردار نباشند. امروزه زنان نقش مهمی در تامین اقتصاد خانواده بازی می کنند و حتی گاهی درآمدشان بیشتر از همسرانشان می شود.

 

تعداد مادران شاغل روز به روز بیشتر می شود و برای این که بتوانند بین کار و زندگی خانوادگی تعادل برقرار کنند باید وظایف خانه را بین خود و همسرشان تقسیم کنند وگرنه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی در پیش روخواهند داشت که منجر به فرسودگی زودرسشان می شود ، به خصوص اگر مادر شده باشند ، کارشان چندین برابر خواهد شد و در  صورتی که کمک نداشته باشند ممکن است به دلیل این که نمیتوانند به خوبی از فرزندشان نگهداری کنند احساس گناه خواهند داشت.

 

تعادل ایجاد کردن مادران شاغل

احساس گناه نداشته باشید ، به جای این که مدام نگران نبودنتان کنار فزندتان باشید به مزیت شاغل بودنتان فکر کنید. مثلا امکان پس انداز برای آینده بچه ها یا  ثبت نامشان در مدارس بهتر یا کلاس های آموزشی و ورزشی مختلف یا حتی تامین نیازهای ضروری اقتصاد خانواده . 

 

شما برای نگهداری از فرزندان و رسیدن به زندگی شخصی تنها نیستید و میتوانید از کمک ها و همدلی های همسرتان استفاده کنید. 

میتوانید با توجه به بودجه ای که دارید هفته ای 1 بار یا ماهی 1 بار یک نفر را برای نظافت کلی خانه استخدام کنید تا وقت بیشتری برای رسیدگی به خودتان داشته باشید. 

برای تعادل ایجاد کردن مادران شاغل بین کار و زندگی شخصی میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید. 

 

فرزندتان را به مهد کودک بسپارید

یک مهد کودک خوب پیدا کنید که ساعت کاری انعطاف پذیری متناسب با برنامه کاری شما و همسرتان داشته باشند و بعد از بازدید از محیط و اطمینان از معتبر بودن آن فرزندتان را روزی چند ساعت به مهد کودک بسپارید. 

 

برنامه صبحگاهی را خلوت کنید

برای این که هنگام صبح دچار اشفتگی نشوید ، وظایف صبح را بین خودتان ، شوهر یا فرزند بزرگترتان تقسیم کنید. غذای بچه ها را از شب آماده کنید. از شب قبل برای صبحانه تصمیم بگیرید ، کیف بچه ها و اقلام مورد نیاز خودتان را شب اماده کنید. برنامه روز بعد را با شوهرتان درمیان بگذارید تا تنها کار باقی مانده در صبح صرف صبحانه کنار یکدیگر باشد. 

 

تقویم خانوادگی برای نظم دادن به کارها

یک تقویم برای نظم دادن به امور خانه داشته باشید و در آن موعد پرداخت قبض ها ، اقصاط ، خریدها ، خرده کاری های بچه ها ، رویدادهای تحصیلی و خانوادگی ، فعالیت های فوق برنامه ، تولد ها و غیره را یادداشت کنید. 

 

نمونه الکترونیکی این تقویم را (Google Calendar ) میتوانید روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده و همر رسانی کنید. هر آخر هفته 15 دقیقه را به بررسی برنامه هفته آینده اختصاص بدهید و موارد مورد نیاز را یادداشت کنید.

در طول ساعت کاری با فرزندتان در ارتباط باشید

شما میتوانید فایلی ویدئویی یا صوتی با صدای خودتان در حال آواز خواندن ، کتاب خواندن یا صحبت کردن به پرستار یا مهد کودک بدهید تا برای فرزند خردسالتان پخش شود. 

اگر امکان حضور در رویداد خاصی که فرزندتان در مدرسه دارد ، را پیدا نمیکنید ، در صبح آن روز با یادداشت یا هدیه ای برایش آرزوی موفقیت کنید و از همراه فرزندتان بخواهید از مراسم فیلمبرداری کند و برایتان بفرستند. در ساعت استراحت با بچه ها تماس تلفنی بگیرید و تا هم خودتان و هم فرزندتان انرژی و آرامش بگیرید. 

 

از عوامل اتلاف وقت دوری کنید

شما زمانی برای وقت تلف کردن در اینستا ، چت کردن یا چک کردن ایمیل های زیاد و وقت گذراندن بی هدف در اینترنت ، غیبت کردن یا صرف ناهار طولانی ندارید. 

در محل کارتان روی وظایفتان تمرکز کنید و حرف زدن با همکاران را به وقت استراحت اختصاص دهید. 

کمتر تلویزیون ببیند و بیشتر به شریک زندگیتان برسید و اگر میخواهید فیلم یا سریالی ببینید سعی کنید برنامه ای باشد که بتوانید در کنار همسرتان با هم تماشا کنید. 

برای آنلاین شدن یا ارتباط با دوستان برنامه ریزی داشته باشید و هر لحظه گوشیتان را چک نکنید و زمانی مشخص را برای این کار اختصاص دهید. 

برای فعالیت های خانوادگی یا دو نفره برنامه ریزی کنید

وقت گذراندن با بچه ها و همسرتان در طول هفته و آخر هفته برای حفظ پیوند عاطفی بین شما ضروری است. اگر زمان کافی ندارید میتوانید صبحانه خانوادگی داشته باشید یا شبی را کنار هم بازی کنید و با هم فیلم ببینید. زمانی که با خانواده هستید از کار حف نزدنید و گوشیتان را کنار بگذارید و به علاقمندی های فرزند یا همسرتان توجه کنید. 

 

از فرزند بزرگترتان برای مسائل خانوادگی نظر بخواهید و به حرفهایش ترتیب عمل بدهید. 

همیشه با همسرتان وقت های دو نفره داشته باشید. نیم ساعت قبل از خواب  را به حرف زدن درباره مسائل خوشایند که صرفا مربوط به خودتان است و باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید ، اختصاص دید. 

 

هفته ای1 بار  قرار عاشقانه ترتیب دهید و با هم بیرون بروید. 

قرار عاشقانه شما میتواند صرف شام باشد یا رفتن به کافی شاپ و  سینما یا حتی پیاده روی صبحگاهی در پارک یا یک روز همراهی با تور طبیعت گردی. 

 

برای خودتان وقت بگذارید

شما نیاز دارید در طول هفته زمانی را صرفا برای رسیدگی به خودتان اختصاص دهید. اگر به ورزش علاقه دارید هفته ای 3 جلسه باشگاه بروید. یک روز را آشپزی نکنید و این وظیفه را به شوهرتان بسپارید که به میل خودش آشپزی کند یا غذا سفارش بدهد. به موقع به آرایشگاه بروید و به ظاهرتان رسیدگی کنید. 

میتوانید به استخر ، سونا یا جکوزی بروید یا با دوستانتان وقت بگذرانید. 

حفظ روحیه و سلامت جسمیتان را در اولویت قرار دهید تا بتوانید انرژی مثبت وارد خانواده کنید. 

مهارت نه گفتن

شما در حال حاضر یک مادر هستید که باید به فرزندانتان در کار سایر امور شخصی و کاری رسیدگی کنید بنابراین باید همیشه خودتان و فرزندانتان را در اولویت قرار دهید و اجازه ندهید دیگران وظایفشان را به گردن شما بیندازند. برای این مساله آموختن مهارت نه گفتن بسیار ضروری است. اگر همیشه به درخواست دیگران بله بگویید برایشان توقع ایجاد می شود و وظیفه شما می بینند که بیش از حد ممکن کار کنید و تبدیل به یک  فرد همیشه در دسترس برای اعضای خانواده ، همکاران و رئیستان می شوید. 

 

قبل از پاسخ مثبت دادن به کاری که برایتان تعهد اضافه ایجاد میکند ، زمانی را به فکر کردن اختصاص دهید. بدون فکر و در لحظه پاسخ مثبت دادن زنان مهم ترین مشکلی است که باعث می شود همیشه بیش از حد گرفتار باشند و بعدا پشیمان شوند. در این موارد به جای پاسخ دادن مستقیم میتوانید بگویید که نیاز به فکر کردن دارید. 

 

اگر پاسخ مثبت دادن به درخواست دیگران باعث ایجاد احساس ناراحتی یا فشار زیاد بر شما می شود سعی کنید بدون این که خودتان یا طرف مقابل را ناراحت کنید ،  درخواست او را رد کنید مثلا میتوانید به شکل زیر پاسخ دهد :

متاسفم در حال حاضر نمیتوانم در این زمینه به شما کمک کنم شاید 6 ماه دیگر وقتم آزاد شود ، آن موقع به من یادآوری کنید. 

دلم می خواهد به شما کمک کنم ولی تکالیف مدرسه بچه ها خیلی زیاد است و وقتی برایم نمی گذارد.

در این مورد میتوانم فلانی را به شما پیشنهاد بدهم احتمالا دلش بخواهد در این زمینه فعالیت کند. 

  ثبت آگهی رایگان