در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

بهترین روش درمان افسردگی

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱ روانشناسی
  • تصویر شماره بهترین روش درمان افسردگی
  • تصویر شماره بهترین روش درمان افسردگی
  • تصویر شماره بهترین روش درمان افسردگی

بهترین روش درمان افسردگی

بسیاری از افراد بر این باورند که درمان افسردگی باید حتما توسط پزشک صورت گیرد. اما جالب است بدانید برخی راه‌کارها وجود دارد که با استفاده از آنها افراد مبتلا به این عارضه می‌توانند تغییرات زیادی در حالات روحی خود ایجاد کنند. فردی که به افسردگی دچار می‌شود، معمولا دچار احساسات منفی مانند ناامیدی، غم و اضطراب شده و در انجام کارهای معمولی نیز دچار مشکل می‌شود. برای جلوگیری از پیشرفت افسردگی و کاهش علائم آن بهتر است با روش‌های موثر در این زمینه آشنا شویم. برای آگاهی از راه‌های درمان این عارضه تا انتهای این مقاله از رشت گشت با ما همراه باشید.

 

درمان کردن افسردگی بدون دارو 

امکان ابتلا به افسردگی در تمام سنین و برای همه افراد وجود دارد. این بیماری روحیه بیماران را تحت تاثیر قرار داده و باعث احساس بی‌ارزشی، عدم توانایی در انجام کارهای روزانه معمولی، بی‌خوابی، خودآزاری و در موارد پیشرفته مرگ افراد می‌شود. به ‌همین دلیل درمان افسردگی بدون دارو در کوتاه¬ترین زمان بسیار مهم است. 

 

داروهای ضد افسردگی زیادی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم اما از آنجایی که تمامی داروها باعث ایجاد عوارض و مشکلات زیادی در بدن می‌شوند بهتر است راه‌کارهای بدون دارو را نیز مد نظر داشته باشیم. در صورت به¬¬کارگیری این روش‌ها باعث کاهش علائم افسردگی و افزایش احتمال درمان آن خواهید شد. راه‌کارهای اساسی به شرح زیر است:

 

تنظیم روتین مناسب

طبق نظریه روان‌شناسی به ‌نام ایان کوک، برای بازگشت به روال طبیعی زندگی باید یک روتین و برنامه مناسب را تنظیم کرده و به تمام موارد موجود در آن عمل شود. این موارد همان شیوه صحیح گذراندن شبانه روز است که معمولا برای افراد مبتلا به افسردگی کمی سخت می‌باشد. 

 

تعیین اهداف روزانه را فراموش نکنید

ناتوانی در انجام کارها باعث تشدید احساست منفی مانند بی‌ارزشی و ... می‌شود. به‌ همین دلیل بهتر است در راستای درمان افسردگی، بیمار مبتلا به عارضه برای تمام کارهای روزانه هدف تعیین کنند. این اهداف می‌تواند شامل گردگیری اتاق خواب یا شستن چند ظرف باشد. بهتر است روزانه هدف‌ها را گسترش داد تا ذهن با چالش‌های جدید مواجه شود.

 

 درمان افسردگی با ورزش

ورزش¬کردن و انجام فعالیت بدنی برای همه‌ افراد به‌خصوص مبتلایان به افسردگی مناسب است. با انجام ورزش معمولا افراد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و میزان استرس خود را کاهش می‌دهند. بالا رفتن کیفیت خواب و افزایش احساس شادی که در ورزش وجود دارد باعث کاهش علائم و درمان افسردگی می‌شود. 

از بهترین ورزش‌های موجود می‌توان به یوگا، پیاده‌روی، شنا، تنیس و ... اشاره کرد. برای کسب نتیجه فرد باید به‌صورت پیوسته به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازد.

 

توجه به میزان خواب

یکی از عوامل تشدید افسردگی عدم خواب کافی¬است و همچنین یکی از علائم این بیماری کم‌خوابی می‌باشد. به‌همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به ساعت خواب خود داشته باشید. برای اینکه بتوانید در طول شب به‌راحتی بخوابید از چرت‌های روزانه پرهیز کرده و ساعت مشخصی را برای رفتن به رخت‌خواب انتخاب کنید. همچنین عدم استفاده از گوشی موبایل، کامپیوتر و ... در بهبود کیفیت خواب موثر است.

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن غذاهای مفید و سالم برای همه افراد مهم بوده و این موضوع در بیماران مبتلا به افسردگی از اهمیت بیشتری برخوردار است.  بهترین مواد غذایی که در درمان افسردگی موثرند شامل موارد زیر می‌باشد:

 

• به طور مرتب، مصرف زیاد میوه و سبزی‌جات را در برنامه غذایی قرار دهید.

• از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، نارگیل، آووکادو و کره خوراکی استفاده شود.

• مصرف غذاهای پروبیوتیک مثل کامبوجا، سبزی‌جات تخمیری، میسو و کفیر را افزایش دهید.

• مصرف امگا 3 را بالا ببرید. این اسیدها در مواد غذایی مانند ماهی، دانه چیتا، زرده تخم‌ مرغ و گردو موجود است.

• غذاهایی مانند پنیر خام، ماست، لوبیا سیاه و مرغ ارگانیک پروتئین بدون چربی به‌طور مرتب مصرف شود.

• مکمل‌های غذایی ویتامین D3

 

از افکار منفی دوری کنید

افسردگی بیماری است که ذهن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو لازم است برای درمان آن چالش‌ها ذهنی برای خود ایجاد کنید. البته رهایی از افکار منفی کار راحتی نیست و نیاز به آگاهی و تمرین مستمر دارد. اما تاثیر زیادی در روحیه افراد می‌گذارد.  

 

در مسیر درمان افسردگی، ممکن است احساس کنید بی‌ارزش‌ترین فرد جهان هستید و از پس هیچ کاری برنمی‌آیید اما این افکار کاملا دروغ و ساخته ذهن شما می‌باشد. به‌ همین دلیل باید با دلایل منطقی شرایط را برای خود تغییر دهید. این روش اگر به ‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد بهترین روش طبیعی برای درمان این بیماری محسوب می‌شود.

 

از مسئولیت‌ها شانه خالی نکنید

دورشدن از روند طبیعی زندگی و عدم رسیدگی به مسئولیت‌های روزانه از علائم طبیعی افسردگی می‌باشد که عدم مقابله با آن سبب پیشرفت افسردگی می‌شود.

بطور مثال مقاله ای درباره درمان افسردگی اینگونه نوشته است که تا حد توان باید مسئولیت‌های روزمره را انجام دهید. در صورتی که بیماری پیشرفته باشد و فرد نتواند تمامی کارها را انجام دهد حداقل پذیرش بخشی از آنها را بر عهده بگیرد. 

 

انجام کارهای جدید را در برنامه خود قرار دهید

این کار جدید می‌تواند شامل خواندن کتاب، یادگیری زبان یا مهارت، گردش، تفریح و ... باشد. شاید به این فکر کنید که کارهای گفته شده ساده هستند اما برای فردی که به افسردگی دچار شده است انجام هر کاری می‌تواند سخت باشد. 

 

کارهایی که شما را خوشحال می‌کند انجام دهید

برخی افراد در حین افسردگی از هیچ فعالیتی لذت نمی‌برند، این موضوع کاملا طبیعی است. اما برای درمان افسردگی باید تمامی کارهایی که قبلا باعث خوشحالی شما می‌شد را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید. 

 

پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل

تاثیر استفاده از مواد مخدر و الکل بر روی افسردگی ثابت نشده اما طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف طولانی‌‌مدت این مواد باعث اثرات مخرب روی مغز و ایجاد اختلالات عصبی می‌شود. افرادی که به افسردگی دچار می‌شوند معمولا در مصرف موادی مانند ماری‌جوانا و الکل اغراق می‌کنند که این موضوع برای سلامت آنها کاملا مضر است. 

 

درمان کردن افسردگی با دارو

علاوه ‌بر راه‌های گفته‌شده که تاثیر زیادی در کاهش علائم افسردگی دارند، برای درمان افسردگی با دارو که شدید است، می‌توان از برخی داروها استفاده کرد. نکته‌ای که در مصرف دارو باید به آن توجه شود خطر ایجاد اعتیاد نسبت به آنها است. به‌ همین دلیل افراد بدون مشورت با پزشک نباید هیچ‌گونه دارویی استفاده کنند. 

 

از داروهای تاثیرگذار در درمان این اختلال می‌توان به داروی ضد افسردگی مانند SSRIها و SNRIها اشاره کرد. دیگر داروها نیز شامل موارد زیر می‌باشد:

• بوسپیرون (بوسپار)

• دیازپام (زاناکس)

• لورازپام (آتیوان)

• بنزودیازپین‌ها

 

 مصرف دوز زیادی از این داروها باعث ایجاد آسیب در بدن شده و اثرات مخربی برای بیمار به‌همراه دارد. برای استفاده صحیح از آنها حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان افسردگی از طریق مصرف داروهای ضد افسردگی یا به‌کار گیری روش‌های طبیعی ممکن است. این عارضه باعث ایجاد احساسات نا امیدانه و پر از غم در افراد شده و اگر درمان نشود خطراتی همچون خودآزاری و مرگ فرد را به‌دنبال دارد. 

 

علاوه‌ بر داروهای متفاوت روش‌های غیر دارویی نیز وجود دارد که سبب کاهش علائم و درمان عارضه می‌شوند. این راه‌کارها عبارتند از انجام فعالیت‌های ورزشی به‌طور مستمر، تعیین اهداف روزانه، برنامه‌ریزی هدفمند، رژیم غذایی سالم، تنظیم ساعت خواب و استراحت کافی، دوری از افکار منفی و ... . در صورت تشدید علائم حتما به پزشک مراجعه کرد و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.  

 

  ثبت آگهی رایگان