در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

آلوپسی در کودکان

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱ سلامت
  • تصویر شماره آلوپسی در کودکان
  • تصویر شماره آلوپسی در کودکان
  • تصویر شماره آلوپسی در کودکان
  • تصویر شماره آلوپسی در کودکان

آلوپسی در کودکان

آلوپسی یا ریزش مو در کودکان احتمالا قدری باور نکردنی باشد،چون که بیشتر دیده‌اید این مشکل در سنین بالاتر رخ می دهد.ولی باید بگوییم کودکان و حتی نوزادان نیز می‌توانند دچار آلوپسی شوند.ریزش مو در کودکان بیشتر به وضعیت سلامت جسمانی آن‌ها ربط پیدا می کند که با انجام آزمایش‌ می‌توان از پیدایش آن جلوگیری کرد. در ادامه این مطلب رشت گشت عمده‌ترین علت و درمان آلوپسی در کودکان را آورده ایم. با ما همراه باشید.

آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا یک اختلال خودایمنی است که سبب ریزش بخشهایی از مو می‌شود. ابتلا به آلوپسی آره‌آتا در هر سنی امکان دارد ولی بیش از همه در دوران کودکی احتمال ایجاد این مشکل می باشد اما در کودکان زیر ۱۸ ماه نادر است.

 

چنانچه فرزندتان به این عارضه دچار شود، سیستم ایمنی بدن او به فولیکول‌های موی خود حمله می‌کند، به گونه ای که انگار برای مراقبت از بدن در مقابل یک بیماری است. این حمله، فولیکول‌ها را کوچک می‌کند که در نتیحه آنها به حدی کند و آهسته مو تولید می‌کنند که تا ماه‌ها یا سال‌ها هیچ مویی دیده نمی شود. آلوپسی آره‌آتا مسری نیست، دردی به دنبال ندارد و به معنای ناسالم یا مریض بودن کودکتان نیست.

 

امکان دارد موهای کودکتان فقط در چند قسمت از سرش بریزد یا امکان دارد همه سرش طاس شود. در موارد بسیار کم، همه موهای بدن می‌ریزند اما در همه موارد آلوپسی آره‌آتا، البته غیر از موارد شدید، کودکان مبتلا تقریباً همیشه حداقل قسمتی از موهای خود را مجددا به دست می‌آورند.

چه عواملی باعث آلوپسی آره آتا در کودکان می شود؟

دلیل دقیق این اختلال نا معلوم است. با این حال، این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی، سلول های سالم بدن را از بین می برد. یک بیماری خود ایمنی نوعی اختلال ژنتیکی است که در آن ژن های معیوب، همراه با عوامل محیطی یا محرک، باعث عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن می شوند. از علل دیگر آن می توان موارد زیر را نام برد:

 

- ژن های معیوب همراه با عوامل غیر اختصاصی، علت اصلی پشت آلوپسی آره آتا به حساب می آید.

- کودکی که والدین او یا دیگر افراد خانواده به این بیماری مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر وراثت بیماری است.

- آلوپسی یک اختلال پلی ژنیک است، به این معنی که این اختلال در یک ژن وجود ندارد بلکه به علت ترکیب ژن های معیوب خاص اتفاق می افتد.

علل غیربالینی آلوپسی و ریزش مو در کودکان

خیلی از نوزادان در ۶ ماه اول زندگی خود ریزش همان موهایی که با آن‌ به دنیا آمده‌اند را تجربه می‌کنند. این اتفاق سبب می‌شود سر نوزاد برای رشد موهای جدید و بالغ آماده شود. چون این موضوع کاملا طبیعی است و امکان دارد برای هر نوزادی رخ دهد.

 

سایش سر

برخی از کودکان به این علت که سرشان را مرتب به تشک، زمین، مبل، فرش یا هر سطح دیگری می‌سایند، دچار ریزش مو در نواحی پشت سر می‌شوند. این موضوع نیز کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد، چون با افزایش سن، فرزند شما حتما این رفتار را ترک می‌کند و پس از ترک این عادت موهای جدیدی جایگزین موهای ریخته‌شده خواهد شد.

کشیده‌شدن موهای کودک

توصیه می شود شانه‌کردن موها، باز‌کردن گره‌های مو، بافتن یا بستن موها را به آهستگی انجام دهید، مخصوصا چنانچه کودکتان موهای فر و پرپشتی دارد. کشیده‌شدن موها باعث صدمه دیدن فولیکول‌های ریشه مو شده و ریزش در قسمت های گوناگون را به دنبال خواهد داشت.

 

استفاده از وسایل حرارتی

سشوار کشیدن، استفاده از فرکننده مو یا اتو مو به‌ علت حرارت بالایی که به وجود می آورند، سبب ریزش مو در کودکان می‌شوند. بهتر است برای حالت دادن موهای کودک خود از این وسایل حرارتی استفاده نکنید و درصورت نیاز آن‌ها را در کمترین درجه حرارت ممکن بگذارید.

 

مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی که در حالت‌دهنده‌های گوناگون، مثل تافت،چشب مو، ژل،  واکس، رنگ و … وجود دارد، باعث ضعیف‌شدن فولیکول مو و ریزش آن‌ها می‌شود. بهتر است این وسایل را از دسترس کودک خود دور نگه‌ دارید تا سلامتی او به خطر نیفتد.

 

علائم آلوپسی آره آتا در کودکان چیست؟

تکه های دایره ای طاسی: این حالت با یک نقطه طاس گرد آغاز می گرد و در آخر، لکه های بیشتری در بخش های گوناگون پوست سر پیدا می شود. این تکه ها امکان دارد به مرور به هم بپیوندند و یک قسمت بزرگ بدون مو از پوست سر به وجود آورند. در موارد کمتر رایج، طاسی امکان دارد به جای دایره در یک خط مستقیم دیده شود. نوجوانان مبتلا به آلوپسی یونیورسیال هم متوجه ریزش موی بدن می شوند.

درمان آلوپسی آره‌آتا

این مشکل پیش‌بینی نشده است، ولی چنانچه تکه‌های طاس کمتر از نیمی از پوست سر کودک را پوشش می‌دهد، احتمال بسیاری وجود دارد که موهای او مجددا در بیاید. با این حال، امکان دارد فرزندتان همچنان رفت و برگشت آلوپسی را تجربه کند.

 

در موارد خیلی کم که در آن یک کودک همه موی سر یا همه موی بدن و سرش را از دست می‌دهد، امکان دارد موها هیچ وقت مجددا درنیایند. با این حال، حتی در این موارد هم این امکان هست که موها گاهی پس از سال‌های زیاد دوباره در بیایند. به یاد داشته باشید که چنانچه موهای کودکتان ریخته است، باید در مورد مراقبت او در مقابل نور خورشید بسیار مراقب‌تر باشید. همیشه به او کلاه بپوشانید یا از کرم ضدآفتاب روی پوست سر و بقیهٔ بدنش استفاده کنید.

 

هیچ درمانی برای آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، هرچند داروهایی وجود دارد که امکان دارد به تحریک رشد موهای جدید کمک کنند. این داروها بیشتر در موارد خفیف این اختلال مفید هستند. چنانچه نگران از دست دادن موی کودکتان هستید، با پزشک کودکتان مشورت کنید. او امکان دارد شما را نزد یک متخصص پوست بفرستد. ولی به دلیل نگرانی‌ها در مورد عوارض جانبی درمان، امکان دارد متخصص پوست در درمان کودکان زیر ۱۸ ماه مبتلا به این بیماری تردید داشته باشد.

 

هنگامی که فرزندتان قدری بزرگ‌تر شد، پزشک ممکن است برای درمان او از کورتیزون موضعی یا دیگر کرم‌ها استفاده کند. نوع خاص درمان بستگی به این دارد که وسعت اختلال چه مقدار است.

  ثبت آگهی رایگان