در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

بی حوصلگی و افسردگی

شنبه ۲۴ دی ۱ روانشناسی
  • تصویر شماره بی حوصلگی و افسردگی

" حوصله ندارم "، "حوصله هیچ‌کس و هیچ‌چیزی رو ندارم "؛ احتمالاً این جملات برای شما هم آشنا هستند، شاید بارها این جملات را از اطرافیان شنیده باشید و یا شاید خود شما هستید که با بی‌حوصلگی درگیر شده‌اید.

 

برای همه ما روزهایی پیش آمده که انگیزه‌ای برای انجام فعالیت‌های مختلف نداریم ولی دیر یا زود مجدداً کارهایمان را از سر می‌گیریم، اما برخی افراد دچار مشکلات جدی‌تری می‌شوند و بی‌حوصلگی برای آن‌ها تبدیل به ویژگی منفی می‌شود که همواره همراهشان خواهد بود و اجازه ارتباط برقرار کردن یا انجام فعالیت را از آن‌ها می‌گیرد؛ در نتیجه دچار مشکلات جدی در کار، تحصیل یا روابط عاطفی‌شان می‌شوند.

 

بی‌حوصلگی همچنین می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی، اضطراب یا هر بیماری روحی دیگری باشد. پس بهتر است هنگامی‌که خود یا هریک از اطرافیانتان احساس بی‌حوصلی می‌کنید برای بررسی بیشتر از یک مشاور کمک بگیرید. در این مقاله از رشت گشت با ما همراه باشید.

 

چرا حوصله هیچی را ندارم ؟

دلیل بی‌حوصله یا بی‌انگیزگی گاهی اوقات حتی برای خود شما هم مشخص نیست. بسیاری از مواقع کسانی که انگیزه خود را از دست می‌دهند، تلاش می‌کنند تا در طول روز مانند سایرین به کارهای خود رسیدگی کنند، اما موفق نمی‌شوند و این باعث می‌شود تا بیش‌ازپیش در افسردگی و ناراحتی خود فرو روند. ازجمله دلایلی که می‌تواند باعث بروز بی‌حوصلگی در فرد شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شرایط دشوار و بحران‌های زندگی

شرایط سخت در زندگی هر کسی پیش خواهد آمد. مشکلاتی نظیر اخراج شدن از کار، بیماری یا فوت، شکست عاطفی و یا بحران‌های مالی ازجمله سخت‌ترین اتفاقاتی هستند که ممکن است در زندگی رخ دهند. اما سرعت انطباق هر یک از ما با شرایط پیش‌آمده و همین‌طور آسیبی که از این وضعیت می‌بینیم متفاوت از دیگران خواهد بود. به همین خاطر بحران‌ها می‌توانند یکی از دلایلی باشند که باعث ایجاد بی‌انگیزگی در شما شوند، در شرایطی که توانایی مدیریت بحران یا حل مسئله را نداشته باشید این بی‌حوصلگی برای طولانی‌مدت در زندگی‌تان باقی مانده و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

 

افسردگی و حس پوچی

بی‌انگیزگی، حوصله نداشتن یا حس پوچی (بی معنی بودن) یکی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی است. افسرده‌ها معمولاً علاقه خود را به انجام فعالیت‌های مختلف از دست می‌دهند و انگیزه‌ای حتی برای کارهایی که در گذشته برایشان لذت‌بخش بوده هم ندارند. درعین‌حال ضعف در اعتمادبه‌نفس یا ناتوانی برای تصمیم‌گیری ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند انگیزه شما را تحت تأثیر خود قرار دهند.

 

بااین‌حال ممکن است به دلایل مختلفی افسردگی خود را باور نداشته باشید. برای مثال در افسردگی‌های طولانی‌مدت و مزمن ممکن است خودتان و حتی اطرافیان‌تان نشانه‌های افسردگی را بخشی از ویژگی‌های شخصیتی شما بدانند. شاید پذیرش افسردگی برای‌تان به معنای ضعف باشد و در برابر آن مقاومت کنید. بااین‌حال با توجه به رابطه قوی که میان افسردگی و بی‌انگیزگی وجود دارد، بهتر است هنگامی‌که با این شرایط روبه‌رو می‌شوید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره و درمان افسردگی کلیک کنید.

 

کمال گرایی

کمال‌گراها همیشه تلاش می‌کنند تا در تمامی امور بهترین و بالاترین رتبه را داشته باشند و به همین خاطر بسیاری از ما این افراد را به‌عنوان اشخاصی فعال و با انگیزه بالا می‌شناسیم. این درحالیست که کمال‌گرایی‌های شدید می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله بی‌حوصلگی باشد.

 

برخی از افراد کمال‌گرا چون احساس می‌کنند ممکن است در انجام کاری بهتر از سایرین ظاهر نشوند، به‌طورکلی از انجام آن صرف‌نظر می‌کنند. این رفتار به صورت ناهشیار برای مقابله با اضطراب بهترین نبودن شکل می‌گیرد. برای از بین بردن این مانع متخصصان از روش های مربوط به درمان وسواس استفاده می‌کنند.

 

اضطراب و استرس

اضطراب یکی از بیماری‌های روحی بسیار شایعی است که می‌تواند خود را با چهره‌های مختلفی مثل اضطراب عمومی، فوبیا یا وسواس نشان دهد. اضطراب و استرس چون حجم زیادی از انرژی روانی شما را درگیر خود می‌کند، طبیعتاً انگیزه یا حوصله کمی برای رسیدگی به سایر امور باقی می‌گذارد و این می‌تواند یکی از دلایل بی‌حوصلگی باشد. برای آشنایی با روش های درمان استرس کلیک کنید.

 

حوصله ندارم کاری کنم چون حتما شکست می خورم

درماندگی آموخته‌شده شرایطی مشابه افسردگی است که در آن فرد باور دارد فعالیت‌های وی هیچ تأثیری در تغییر نتیجه یا اتفاقات محیط اطرافش ندارد و به همین خاطر از فعالیت دست می‌کشد. به عبارتی می‌توان گفت هنگامی‌که فرد احساس می‌کند کنترلی روی محیط اطرافش ندارد انگیزه خود را برای فعالیت یا برقراری رابطه از دست خواهد داد.

 

حوصله ندارم ولی چی کار می تونم بکنم؟

1- از رفتارهای ساده شروع کنید

افرادی که حوصله انجام کاری را ندارند در یک چرخه معیوب گیر خواهند کرد. این افراد معمولاً هرروز تلاش می‌کنند تا به‌اندازه سابق فعال باشند و هنگامی‌که می‌بینند نمی‌توانند به اهداف تعیین‌شده برسند بیش‌ازپیش به خود و توانایی‌هایشان شک می‌کنند که این موضوع باعث افسردگی یا بی‌حوصلگی بیشتر آن‌ها خواهد شد.

 

به همین خاطر اگر می‌خواهید خود را از این چرخه معیوب خارج کنید اولین قدم این است که به‌اندازه توانایی فعلی‌تان و نه کارهایی که در گذشته می‌توانستید انجام دهید برنامه‌ریزی کنید. برای مثال در اولین قدم بهتر است به‌جای خواندن چندین کتاب مختلف تنها یک صفحه از یک کتاب را مطالعه کنید، به‌جای یک قرار ملاقات کافی است یک پیام احوالپرسی برای دوستتان بفرستید و یا تنها به نظافت شخصیتان توجه کنید.

 

2- موفقیت‌های کوچک را تشویق کنید

هنگامی‌که توانستید برنامه‌های کوچک روزانه‌تان را اجرا کنید، خود را برای این موفقیت‌ها تشویق کنید. اگرچه این موضوع در روزهای اول ممکن است به نظرتان خنده‌دار برسد و فکر کنید تا پیش از رسیدن به موفقیتی چشمگیر نباید خودتان را تشویق کنید، اما به خاطر داشته باشید که این تشویق‌ها می‌توانند باعث دلگرمی بیشتر شما برای فعالیت دوباره باشند.

 

3- اتفاقات خوشحال‌کننده را یادداشت کنید

پایان هرروز سعی کنید حداقل 2 یا 3 مورد از اتفاقات مثبتی که در طول روز افتاده را یادداشت کنید و برای آن‌ها شکرگزار باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را برای دیدن اتفاقات مثبت هرچند کوچک تقویت کنید و دیدن این اتفاقات می‌تواند انگیزه شما را افزایش دهد. بسیاری از کسانی که قرار است این تمرین را انجام دهند عنوان می‌کنند که موضوع مثبتی در زندگی‌شان پیدا نکرده‌اند.

 

اما خوشبختی می‌تواند در موضوعات بسیار ساده‌ای مثل؛ هوای خوب، داشتن پدر و مادر، غذای خوب، صدای پرنده ها، قدم زدن رو چمن ها، بغل کردن یه دوست، خندیدن کنار عزیزان، سلامتی، آرزو کردن، خوشحال کردن بقیه، آب دادن به گیاهان، صدای بارون و بوی نم خاک، شنیدن صدای کودک دو ساله ... باشد و هدف اصلی این تمرین این است که بتوانید نکات مثبت هرچند ساده را پیدا کنید.

 

4- سبک زندگی‌تان را تغییر دهید

تغییر الگوی خواب و خوراک و به‌خصوص ورزش منظم از جمله اتفاقاتی هستند که می‌توانند تأثیر بسیاری در بهبود شرایط خلقی شما داشته باشند. خواب شبانه کافی و همین‌طور ورزش‌های صبحگاهی به شما کمک می‌کنند تا در طول روز شرایط روحی بهتری داشته باشید.

 

مشاوره روانشناسی و درمان بی انگیزگی برای کسانی که می گن حوصله ندارم

اگر بی‌انگیزگی باعث شده در انجام کارهای روزمره زندگی دچار مشکل شوید یا نسبت به خود احساس مطلوبی نداشته باشید و یا در شرایطی هستید که احساس می‌کنید بی‌حوصلگی برای مدتی نسبتاً طولانی در شما باقی مانده، بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید مساله به دلیل عواملی است که در خانه و خانواده وجود داره، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده کنید.

 

روانشناسان به شما کمک خواهند کرد تا دلایل ناراحتی خود را پیدا کرده و با آموزش رفتارهای مناسب‌تر یا تلاش برای تغییر افکار منفی‌تان کمک می‌کنند تا شرایط روحی خود را بهبود ببخشید. علاوه بر این روانشناسان احتمال وجود بیماری‌های روحی مانند افسردگی را نیز بررسی کرده و درصورتی‌که درگیر این بیماری‌ها شده باشید برای درمان آن‌ها اقدام می‌کنند.

سؤالات متداول

چه دلایلی برای بی حوصلگی وجود دارد؟

ابتلا به بیماری‌های روحی مانند اضطراب یا افسردگی، وجود بحران‌ها و مشکلات زندگی و همین‌طور کمال‌گرایی می‌توانند از دلایلی باشند که باعث بی‌انگیزگی در فرد می‌شوند.

 

برای برطرف کردن بی‌حوصلگی چه باید کرد؟

سعی کنید کارها را به فعالیت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید که مطمئن باشید از عهده انجام دادن آن‌ها بر خواهید آمد و پس از انجامشان خود را تشویق کنید. همچنین پایان هرروز حداقل دو یا سه مورد از اتفاقات مثبتی که دیده‌اید را یادداشت کنید.

 

  ثبت آگهی رایگان