در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

سادیسم

شنبه ۵ آذر ۱ روانشناسی
  • تصویر شماره سادیسم

سادیسم

شاید تا به حال اسم سادیسم به گوش شما خورده باشد و با مفهوم آن آشنا بشید؛ اما خوب است بدانید که در افراد مختلفی،‌ ممکن است تیپ شخصیتی سادیسم را مشاهده کنید. درمان کردن این اختلال، بسیار سخت و طولانی است زیرا ریشه در شخصیت افراد دارد. البته با کمک گرفتن از یک روانشناس خوب و باتجربه،‌ می توان روند بهبود یافتن را تسهیل داد. می توان گفت که تقریبا هیچ مدرکی مبنی بر ژنتیکی و ارثی بودن این اختلال وجود ندارد؛ اما نحوه تربیت و محلی که کودک در آن رشد می نماید، بسیار بر ایجاد این اختلال موثر است.

اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت،‌ نوعی بیماری روانی است. در این بیماری روانی،‌ افراد در درک موقعیت ها یا افراد دیگر مشکل دارند. آنها همچنین ممکن است در درک خودشان نیز مشکل داشته باشند و توانایی ارتباط برقرار کردن با خودشان را نیز نداشته باشند. اختلالات شخصیتی بسیار گسترده هستند و انواع مختلفی دارند. البته به طور کلی می توان گفت که داشتن اختلال شخصیتی، به معنای داشتن یک الگوی تعیین شده و سفت و سخت ناسالم است که بدون توجه به شرایط مختلف، تنها به استفاده از آن الگو پرداخته می شود. داشتن اختلال های شخصیتی، منجر به مشکلات و محدودیت های بسیار زیاد و قابل توجهی هم در روابط کاری و هم در روابط شخصی می شود. به همین علت پیگری و درمان آنها حائز اهمیت بالایی می باشد. پشت گوش انداختن درمان این اختلالات، می تواند فرد را از زندگی خود عقب بیندازد و مانع پیشرفت وی شود. البته به هنگام شروع درمان نیز، باید در نظر داشته باشید که از اشخاص باتجربه و متخصص کمک بگیرید تا در نهایت به نتیجه دلخواه برسید.

سادیسم چیست؟

سادیسم نوعی اختلال شخصیتی است که فرد مبتلا به آن، از طریق درد یا ناراحتی دیگران، دچار لذت می شود. البته برای فرد مبتلا به این اختلال، فرقی نمی کند که درد و ناراحتی جسمی باشد یا روانی، در هر دو صورت او لذت خود را خواهد برد. به طور کلی سادیسم جنسی بیشتر شناخته شده است و تحقیقات بیشتری برای آن انجام شده. زمانی که این اختلال در شخصی وجود داشته باشد، تمام اطرافیان و شریک عاطفی او تحت تاثیر قرار می گیرند و آزار می بینند. این افراد به طور مکرر تمایل به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و ظالمانه دارند. آنها می توانند افراد را از طریق جسم یا احساسات تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال از ترس یک فرد استفاده کنند و یا از خشونت برای پیش بردن کارهایشان استفاده کنند. البته افراد دارای سادیسم، تنها از آزار دادن دیگران لذت نمی برند بلکه زمانی که شخص دیگری آسیب رسان است نیز حس لذت را تجربه می کنند.

انواع مختلف سادیسم

ممکن است افراد زیادی را دیده باشید که درگیر این اختلال شخصیتی هستند، اما چون با آن آشنا نبودید، قادر به تشخیص این اختلال نیز نبوده اید. این اختلال دسته بندی های متفاوتی دارند که هر کدام علائم مختلفی را از خودشان به نمایش می گذارند. البته که دسته بندی کردن اختلال سادیسم ممکن است کمی سخت بنظر برسد اما مورد قبول ترین نوع دسته بندی، به شرح زیر می باشد:

سادیسم از دست دادن کنترل

این نوع از سادیسم با بقیه موارد بسیار متفاوت است. چنین افرادی خودشان بسیار ضعیف هستند و در مقابل افرادی را برای آزار رساندن انتخاب می کنند که ضعیف تر و ناتوان تر از خودشان هستند. ویژگی شخصیتی این افراد ترسو بودن است. آنها همچنین در اکثر مواقع، موقعیت های دلخواه شان را در ذهن خود تصور می کنند و با اذیت کردن دیگران در ذهنشان لذت مورد نیاز را کسب می کنند. همچنین این افراد، در بیشتر مواقع علائم پرخاشگری را از خودشان نشان می دهند که البته این کار تنها برای پنهان کردن ترس درونی شان می باشد.

درباره زندگی با افراد مبتلا به سادیسم بدر این مقاله بخوانید.

سادیسم انفجاری

به طور کلی می توان گفت که این افراد، از درون با زندگی خود مشکل دارند و از آن ناامید هستند. آنها بدون اینکه کنترلی داشته باشند،‌ ناگهانی خشم خود را بروز می دهند و البته بعد از آرام شدن، از رفتار خود پشیمان می شوند. این افراد لحظه ای که حس کنند به شخصیت شان حمله شده مورد تحقیر قرار گرفته اند، بدون فکر کردن واکنش تند و خشن نشان می دهند و حتی ممکن است به افراد نزدیک شان آسیب برسانند.

سادیسم ستمگرانه

این نوع از سادیسم، شباهت بسیاری به نوع انفجاری دارد. این افراد نیز بسیار عصبانی هستند و آن را نشان می دهند. این شخصیت ها افراد دیگر را تهدید می کنند و به آنها آزار می رسانند. آنها از عصبانیت و خشم خود برای ایجاد حس ترس در طرف مقابلشان استفاده می کنند و از این حس ترس برای پیش بردن کارها و مقاصد خود بهره می برند. آنها برعکس سادیسم انفجاری، افرادی که مورد آزار قرار می دهند را خودشان انتخاب می کنند تا مطمئن شوند که احساس برتری و ترس را در شخص مقابل ایجاد می کنند. این شخصیت ها معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند که به شدت سعی می کنند آن را پنهان کنند.

سادیسم اجبارگر

بیشتر این افراد در جامعه از مقام های بالای اجتماعی برخوردار هستند. تصور این افراد به گونه ای است که آنها باید همه را وادار به اطاعت از قوانین کنند. آنها از طریق قانون ها دیگران را مجبور به اطاعت می کنند و از اذیت شدن دیگران لذت می برند. در صورتی که فرد مقابلشان از قوانین پیروی نکنند، بالاترین حد ممکن از مجازات را تعیین می کنند. در صورتی که مقام و جایگاه اجتماعی این افراد بالاتر برود، به همان نسبت میزان مجازات را افزایش می دهند. هر چقدر که این رفتارها را بیشتر تکرار کنند، تبدیل به عادت می شود و شدت آن افزایش پیدا می کند.

نشانه های سادیسم

با توجه به توضیحات داده شده، پررنگ ترین و مهمترین نشانه سادیسم، لذت بردن از اذیت کردن دیگران است. با این حال نشانه های دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • لذت بردن از تحقیر کردن دیگران چه در جمع و چه در خلوت.
  • لذت بردن از مشاهده آزار دیدن دیگران، توسط افراد دیگر.
  • تمایل به کنترل کردن دیگران.
  • داشتن تخیلات و فانتزی های متفاوت در ذهن شان، جهت آسیب رساندن به دیگران.
  • سعی می کنند برای اطرافیان خود، محدودیت ایجاد کنند.
  • زمانی که پرخاشگر می شوند، به دیگران آسیب می رسانند.

درمان اختلال سادیسم

هنگامی که صحبت از درمان این اختلال شخصیتی می شود، باید بدانید که درمان این مشکل، به تنهایی تقریبا غیرممکن است و فرد درگیر با این اختلال حتما نیاز به کمک دارد. درمان این اختلال به صورت ترکیبی انجام می شود که شخص، نیاز به مراجعه به روانشناس و روانپزشک را به طور همزمان دارد. باید در نظر داشته باشید که مراجعه کردن تنها به یکی از این موارد (فقط به روانشناس یا فقط به روانپزشک)،‌ نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت و حتما باید تمام جلسات را طی کنید.

مراجعه به روانشناس

اختلال های شخصیتی سادیسم، انواع متفاوتی دارد و در صورتی که خود شخص نخواهد، هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. اما با همکاری خود مراجع و همچنین داشتن یک روانشناس خوب و باتجربه، می توان بخش زیادی از علائم مربوط به سادیسم را از بین برد. روشی که برای درمان استفاده می شود، کاملا بستگی به تشخیص روانشناس دارد اما در اکثر موارد روش درمانی رفتاری شناختی استفاده می شود. روانشناس متخصص همچنین تمرینات عملی و راهکارهای متفاوتی جهت کنترل و از بین بردن علائم این اختلال به مراجع آموزش می دهد.

  ثبت آگهی رایگان