در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

زرد شدن دندان

شنبه ۵ آذر ۱ سلامت
  • تصویر شماره زرد شدن دندان

دندان به عنوان یکی از مهم ترین اعضای صورت، در زیبایی ظاهر و لبخند افراد بسیار مهم و تاثیرگذار است. زردی دندان ها و جرم گرفتگی آنها علاوه بر اینکه نمایی بد و نامناسب برای لبخند زیبای انسان ایجاد می کند، در برخی مواقع نیز، باعث ایجاد ناراحتی و از بین رفتن اعتماد به نفس افراد می شود. بسیاری از افراد، به دلیل داشتن دندان هایی زرد، سیاه و جرم گرفته، تمایلی به خندیدن و یا لبخند زدن، از خود نشان نمی دهند. افرادی که با داشتن دندان هایی سفید و زیبا همواره لبخند به لب داشته، در نظر اشخاص دیگر انسان هایی خوشرو و خوش برخورد شناخته شده و این موضوع روی وجه اجتماعی آنها تاثیر بسیار مثبتی می گذارد. در ادامه، به معرفی 9 علت مهم و تاثیرگذار برای زردی دندان ها خواهیم پرداخت.

9  دلیل مهم برای زرد شدن دندان

دلایل زیادی باعث زرد شدن دندان ها می شود در زیر به 9 مورد از آنها اشاره می کنیم:

  1. افزایش سن باعث زرد شدن دندان ها می شود: در بسیاری از افراد، افزایش سن موجب زردی دندان ها می شود. به مرور زمان و با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان ها در اثر عوامل مختلف داخلی و خارجی، ساییده شده و رنگ زرد طبیعی در زیر مینای دندان؛ یعنی “عاج دندان”، نمایان شده و باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.
  2. دلایل ژنتیکی و وراثتی: برخی اشخاص به طور ارثی و ژنتیکی، از دندان های سفید تر و یا تیره تری نسبت به سایر افراد برخوردار می باشند.  بنابراین علت زردی دندان ها می تواند وراثت باشد.
  3.  ابتلا به برخی از بیماری ها: برخی از بیماری ها نیز تاثیر به سزایی بر روی زرد شدن دندان ها دارند. برای مثال، بعضی از عفونت ‌‌‌‌‏هایی که زنان در طول دوران بارداری به آنها مبتلا می شوند، روی رشد مینای دندان جنین تاثیر گذاشته و موجب زردی دندان کودک می شود.
  4. مصرف برخی داروها: خوراندن داروهایی مانند آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین به کودکان زیر سن 8 سال که هنوز در مرحله رشد دندان قرار دارند، باعث تغییر رنگ و زردی دندان ها می شود.
  5. مصرف برخی دهانشویه ها: مصرف دهانشویه‌هایی که حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید می باشند، موجب ایجاد لکه در سطح دندان ها می شوند. آنتی هیستامین‌ها (مثل بنادریل)، داروهای اعصاب و روان و داروهای درمان فشار خون بالا نیز می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند. دقت کنید در حین درمان ارتودنسی با براکت ثابت از دهانشویه های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید و از محلول دهانشویه کلرهگزیدین استفاده نکنید.
  6. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: عواملی مانند تجمع پلاک دندانی، رنگ ناشی از مصرف انواع غذاها، و عدم رعایت بهداشت مناسب دندان ها، موجب زردی دندان ها می شوند.
  7.  آسیب به دندان‌‌‌‏ها: وارد شدن ضربه به دندان در اغلب موارد باعث زرد شدن دندان می‌‌‌‏شود. در اثر ضربه به دندان، پالپ خونریزی کرده و به ناحیه “عاج دندان” نفوذ می کند. این امر، دلیل دیگری برای زرد شدن دندان ها است.
  8. مصرف دخانیات: مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات حاوی توتون و تنباکو، در درازمدت به لک شدن، بدرنگی و زردی دندان ها منجر خواهد شد.
  9. مصرف غذاها و نوشیدنی‌‌‌‌‏های رنگی: مصرف نوشابه، چای، قهوه، غذاهای پرادویه، زعفران، رب گوجه و آب مرکبات و… نیز موجب زردی دندان ها خواهند شد.

موثرترین و بهترین روش ها برای برطرف کردن زردی دندان

برای برطرف کردن و درمان زردی دندان ها روش‌های سنتی و خانگی توصیه نمی‌شود. برخی اشخاص برای درمان زردی دندان خود و سفید کردن آن، از روش ‌های خانگی مانند استفاده از زغال، جوش شیرین و… استفاده می‌کنند. این روش‌ها علاوه بر اینکه ممکن است باعث سایش و خرابی دندان ها شوند؛ از نظر علمی و بهداشتی ثابت نشده و استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

ساییده شدن دندان باعث افزایش حساسیت آن می‌شود. برای برطرف کردن زردی دندان ها و سفید کردن آنها باید از روش های علمی و معتبر کمک گرفت. موادی که برای سفید کردن به کار می روند، باید به طور حتم از داروخانه ‌ها تهیه شده و دارای مارک استاندارد بوده و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند. بهترین روش های برطرف کردن زردی دندان ها عبارت است از:

  1. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور صحیح و طبق روش دندانپزشکان
  2. کاهش مصرف برخی موادغذایی و نوشیدنی‌هایی که موجب زرد شدن دندان می شوند. از جمله نوشابه، چای، قهوه و…
  3. باندینگ دندان (پیوند دندان)
  4. روکش کردن دندان
  5. استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک
  6.  سفید کردن دندان، بلیچینگ و جرم گیری دندان توسط دندانپزشک
  7. مصرف مواد سفیدکننده دندان با نسخه دندانپزشک
  8. نوشیدن مرتب آب و گرداندن آن در دهان بعد از خوردن و آشامیدن مواد غذایی مضر برای رنگ دندان.

 

  ثبت آگهی رایگان