در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

علل برفک یخچال

چهارشنبه ۲۵ آبان ۱ خانه داری
  • تصویر شماره علل برفک یخچال
  • تصویر شماره علل برفک یخچال
  • تصویر شماره علل برفک یخچال

علت برفک زدن یخچال و فریزر می تواند به عوامل گوناگونی بستگی دارد که بررسی برخی از آنها توسط شما در منزل به راحتی قابل انجام و حتی برطرف شدن است، اینکه چرا یخچال برفک میزند می تواند سئوالی باشد که در ذهن شما نقش بسته باشد بخصوص اگر دستگاه شما بدون برفک باشد اما مرکر تعمیر 24 به مطالعه تمامی موارد و بررسی چگونگی برفک زدن داخل یخچال می پردازد.

اگر بر حسب اتفاق مشاهده کردید که داخل یخچال فریزر برفک بسته است بهتر است برای یافتن دلیل برفک زدن یخچال همچنین عیب یابی و رفع مشکل سریعا اقدام کنید زیرا این مشکل در وهله ی اول می تواند به طعم، بو و کیفیت مواد غذایی داخل محفظه دستگاه لطمه وارد کند و در وهله دوم مشکلات ثانویه ایجاد شده در برخی از قطعات دستگاه را در پی دارد که هزینه های مضاعفی را بر دوش شما خواهد گذاشت.

در این مقاله می توانید علت برفک زدن یخچال های قدیمی، معمولی، نو فراست، ساید را در تمامی مدل های مختلف نظیر هایسنس، فیلور، امرسان، هیمالیا، پارس، اسنوا، آزمایش، سامسونگ، ال جی، بوش، جنرال الکتریک، ایسکول، دوو و … بیابید و با راه حل های ارائه شده برطرف کنید.

بررسی 14 علت برفک زدن یخچال

دلیل برفک زدن یخچال فریزر امری روشن در ساختار و سیکل تولید سرما توسط دستگاه است. هوای سرد درون محفظه داخلی باید همیشه در قسمت های گوناگون کابین بچرخد و در طول مسیر آن که به عنوان یک چرخه است تمامی قطعات به درستی عمل کنند. علت برفک زدن یخچال می تواند اختلال در نحوه انجام درست این پروسه باشد که هوای سرد درون دستگاه به دلایلی که به آن اشاره خواهد شد با هوای گرم یا مرطوب محیط بیرونی به داخل دستگاه ورود پیدا می کند یا به دلایلی نظیر چینش نا صحیح مواد غذایی در جلوی دریچه هوا در آن قسمت گیر کرده که باعث برفک آن بخش می شود.

بررسی ارتباط ورود رطوبت و گرما در علت برفک یخچال

هر دو مورد رطوبت و گرما باعث بروز این مشکل در دستگاه شما می شوند که هر یک به شکل مجزا مورد بررسی قرار می گیرند.

بررسی رطوبت در علت برفک زدن یخچال

ابتدا محل مورد استفاده از دستگاه باید مورد بررسی قرار گیرد، آیا محیط اطراف یخچال فریزر درصد رطوبت بالایی دارد؟ اگر جواب شما مثبت است این امر میتواند علت برفک زدن یخچال شما باشد زیرا در طی دفعات متوالی با باز و بسته کردن درب دستگاه به دلیل قوانین همرفت، هوای گرم و مرطوب بیرون به داخل کشیده می شود.

از عواملی ایجاد رطوبت بالا در محیط می توان به پخت و پز و بخار شدن آب اشاره کرد در اینصورت می بایست نسبت محل قرار گیری دستگاه خود تجدید نظر کنید.

اگر در منزل شما میزان رطوبت به هر دلیلی زیاد است و بارها باز و بسته کردن درب یخچال صورت می گیرد این میزان رطوبت به داخل یخچال رفته و به برفک تبدیل میشود اما در دستگاه بخشی به نام هیتر وجود دارد که به کمک تایمر دیفراست و ترمستات کار آب کردن برفک در یخچال های بدون برفک معمولی و ساید با ساید ها را بر انجام می دهد.

دلیل برفک زدن یخچال بخاطر دمای محیط و گرما

با دقت به دمای محلی که دستگاه شما در آن قرار دارد توجه کنید.

از قرار دادن یخچال خود در اتاقی رو به جنوب که در تابستان خیلی گرم می شود خودداری کنید. گرما می تواند از عملکرد کارآمد دستگاه شما جلوگیری کند. اگر یخچال خود را در آشپزخانه دارید، توصیه می کنیم از قرار دادن آن در کنار فر یا رادیاتور خودداری کنید.

هوای گرمی که هر بار با باز کردن درب داخل می شود علت برفک زدن یخچال معمولی و ساید شما می‌شود.

همچنین رتبه بندی کلاس آب و هوای یخچال خود را بررسی کنید. یخچال های کلاس N برای کارکرد در دمای کمتر از 16 درجه سانتی گراد یا بالاتر از 32 درجه سانتی گراد طراحی نشده اند.

ارتباط پر کردن بیش از حد مواد غذایی در علت برفک زدن داخل یخچال

آیا یخچال بیش از حد پر شده است؟ اگر دستگاه خود را به یکباره پر کنید، مثلاً هنگام خرید غذایی در حجم زیاد و پر کردن کامل محفظه ها، به طور غیرمستقیم دلیل برفک یخچال شده اید.

بنابراین توصیه می کنیم مواد غذایی را به صورت مرحله ای پر کنید و حتی برای اینکار می توانید توصیه های لازم در دفترچه ی راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید.

چرا یخچال برفک میزند : فرسودگی نوار لاستیکی دور درب

لاستیک دور درب فرسوده شده است اگر نوار درب آسیب دیده باشد یا وقتی در بسته است صاف و چفت نباشد، هوای گرمی که در محیط است ممکن است به داخل آن نفوذ کند. این اتفاق علت برفک زدن یخچال ساید و معمولی شما خواهد بود. می توانید سعی کنید نوار لاستیکی را تمیز کنید تا ببینید به خوبی چفت می شود یا خیر؟ اگر خیلی فرسوده شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

از دست دادن حالت چسبندگی لاستیک دور درب نیز باید بررسی شود. چنانچه لاستیک دور درب یخچال دستخوش عواملی نظیر: پاره شدن، از دست دادن چسبندگی و له شدگی باشد. می تواند دلیلی بر جریان آزاد هوای داخل و بیرون باشد.

بررسی افتادگی درب از دلایل برفک زدن یخچال

درب از سر جای خود افتادگی پیدا کرده است اگر نوار دور درب در شرایط خوبی باشد و به درستی در جای خود قرار گرفته باشد اما روی بدنه یخچال قرار نگیرد، ممکن است درب افتادگی داشته باشد. اگر اینطور است، باید لولا و بادامک مورد بررسی قرار گیرند در غیر اینصورت باید درب تعویض شود.

خرابی میکروسوییچ چراغ

میکروسوییچ چراغ دیگر کار نمی کند؟ اگر کلید چراغ یخچال شما با بستن درب دیگر کار نمی کند، لامپ همیشه روشن می ماند و با بسته شدن درب دستگاه، گرما را در داخل دستگاه تولید می کند.

خرابی میکروسوییچ لامپ می تواند علت برفک زدن یخچال باشد چون باعث می شود دستگاه در دمای نامناسبی قرار بگیرد. یک راه ساده برای بررسی اینکه آیا این اتفاق می‌افتد یا خیر، قرار دادن یک تلفن هوشمند در داخل یخچال برای چند ثانیه با فیلمبرداری دوربین آن است. اگر ویدیوی به دست آمده نشان داد که چراغ روشن است، باید میکروسوییچ درب را تعویض کنید.

فیوز حرارتی از کار افتاده است

در دستگاه هایی که مجهز به فناوری نو فراست (بدون برفک) هستند، فیوزهای حرارتی (چه با ترموستات یا بدون ترموستات) اجزای خاصی هستند که در صورت کار نکردن ترموستات، حفاظت حرارتی را فراهم می کنند. اگر این فیوزها بسوزند یا از کار بیفتند، یخ زدایی اتفاق نمی افتد و این دلیل برفک زدن یخچال می شود. شما می توانید این فیوزها را به سادگی با قرار دادن دو پروب یک مولتی متر در حالت اهم متر روی پایانه های آنها تست کنید. اگر عددی را نمایش نمی دهد، فیوز سوخته باید تعویض شود.

چرا یخچال برفک میزند ؟ هیتر دیفراست از کار افتاده!

هیتر گرم کننده یخ زدایی خراب شده است یخچال های مجهز به فناوری بدون برفک دارای یک عنصر گرمایش یخ زدایی ویژه هستند که هر یخی را که روی اواپراتور تشکیل می شود ذوب می کند.

اگر هیتر کار نکند، یخ زدگی اضافی ایجاد می شود. می توانید المنت گرمایش را با استفاده از مولتی متر در حالت اهم متر تست کنید.

تمام سوکت های المنت را جدا کرده و پروب های مولتی متر را روی دو پایانه آن قرار دهید. اگر روی حالت اهم متر عددی نمایش داده نشد، باید تعویض شود.

تایمر یخ زدایی کار نمی کند

تایمر یخ زدایی باعث می شود فرآیند یخ زدایی یخچال شما به طور خودکار شروع شود. اگر خراب شود، می تواند علت برفک زدن یخچال شود.

می‌توانید تایمر را به‌ صورت دستی بچرخانید تا فرآیند یخ‌زدایی آغاز شود، در این مرحله صدای کلیک می‌شنوید. منتظر بمانید که آیا هیتر گرم می شود یا خیر، البته مطمئن شوید که دستگاه به اندازه کافی سرد است تا این اتفاق بیفتد. اگر هیتر گرم نشد، احتمالاً مشکل از تایمر دیفراست یا خود المنت خواهد بود.

خرابی دمپر

در یخچال فریزرهای نو فراست، هر بار که محفظه یخچال درخواست سرمای بیشتری می کند، فن روی فریزر شروع به کار می کند و دمپر باز می شود تا هوای سرد به داخل یخچال پخش شود. پس از رسیدن به دمای مناسب، دمپر دوباره بسته می شود.

اگر دمپر به هر دلیلی باز شود، هوای گرم از قسمت یخچال دستگاه راه خود را به اواپراتور پیدا می کند و باعث برفک زدن اواپراتور یخچال می شود.

اگر دسترسی به دمپر دارید، می توانید خودتان آن را تست کنید. هر پوشش و کاور روی آن را بردارید تا بتوانید آن را به صورت بصری تست کنید، سپس ترموستات یخچال را به حداکثر سرما برسانید و منتظر بمانید تا موتور و فن شروع به کار کنند. اگر هنگام باز کردن درب، دمپر بسته شود و با بستن درب، دمپر باز شود، همه چیز به طور معمول کار می کند.

خرابی سنسور ها علت برفک زدن یخچال است

سنسورهای یخچال و فریزر برای اندازه گیری دما در محفظه های مختلف استفاده می شوند.

آنها همچنین برای خاموش کردن عناصر گرمایشی در پایان سیکل یخ زدایی (فقط در دستگاه های بدون برفک) کاربرد دارند. اگر هر کدام معیوب باشد، می تواند باعث ایجاد یخ زدگی بیش از حد شود. می توانید آنها را با استفاده از یک مولتی متر در حالت اهم متر برای اندازه گیری مقادیری که روی آن هک شده آزمایش کنید.

چرا یخچال برفک میزند ؟ ترموستات خراب است !

اگر ترموستات خراب باشد، دیگر نمی تواند دمای یخچال شما را تنظیم کند.

این می تواند باعث شود دستگاه شما به طور مداوم کار کند و بیش از حد سرد شود.

برای بررسی درست کارکرد ترموستات یخچال، انتهای سنسور ترموستات را در یک لیوان آب بسیار سرد با تکه های یخ در آن قرار دهید و سپس درجه یخچال را توسط ترموستات را تنظیم کنید.

اگر یخچال اتومات نکرد، احتمالاً باید آن را تعویض کنید. همچنین می‌توانید ترموستات را با خواندن عدد اهمی هنگام روشن یا خاموش شدن با استفاده از مولتی‌متر در حالت اهم‌متر بررسی کنید.

احتمال خرابی کمپرسور

چنانچه کمپرسور به درستی کار نکند، در به چرخش در آوردن که می تواند به طور غیر مستقیم باعث ایجاد سرمای اضافی در اواپراتور شود که علت یخ زدن اواپراتور یخچال می شود. اگر کمپرسور خراب شده، باید آن را توسط متخصص تعویض کنید.

مسیر گاز کیپ شده است

روغن موتور گاهی اوقات می تواند وارد مدار خنک کننده شود که ممکن است منجر به ایجاد انسداد شود.

این می تواند به طور غیر مستقیم دلیل برفک زدن پشت یخچال شود.

همچنین در صورت خروج گاز خنک کننده (در حالت مایع) از مدار خنک کننده، یخ زدگی بیش از حد ممکن است روی اواپراتور و کندانسور ایجاد شود. اگر مشکل از مایع خنک کننده و نشت آن است، باید با یک متخصص تماس بگیرید.

اینکه چرا یخچال برفک میزند می تواند به دلیل نشت گاز و کم بودن فشار مبرد داخل چرخه نیز باشد.

خرابی مین برد نیز علت برفک زدن یخچال است

اگر برد فرمان تنظیم کننده دما خراب باشد، یخچال بی وقفه کار می کند و خیلی سرد می شود که باعث ایجاد یخ در پشت یخچال می شود. اگر قبلاً همه موارد ذکر شده در بالا را بررسی کرده اید و همه چیز خوب است و به درستی کار می کند، باید به فکر تعمیر یا تعویض مین برد باشید.

چگونه علت برفک زدن یخچال را در قسمت داخلی و خارجی پیدا و رفع کنیم ؟

دقت کنید که مکان برفک زدن یخچال در کدام از نواحی داخل یا پشت دستگاه است تا با اطمینان بیشتر برای عیب یابی و رفع کردن آن اقدام کنیم:

بررسی نواحی برفک داخل یخچال

اگر در نواحی دور درب فریز برفک ایجاد شده است نشان دهنده این است که گردش هوا به درون فریزر وجود دارد و بدین معناست که درب به درستی بسته نمی شود. امکان دارد مواد غذایی به درستی چیده نشده و مانع بستن درب می شود. در این صورت توصیه می شود که در چینش محتویات دوباره انجام شود.

بررسی لاستیک دور درب

احتمال می رود بسته نشدن صحیح درب یخچال دلیل دیگری نظیر خرابی و پارگی لاستیک دور درب داشته باشد، پس باید برای تعویض آن اقدام کنید. برای تعویض لاستیک دور درب با تعمیرگاه یخچال تماس بگیرید.

تنظیم صحیح دما

چنانچه برفک به طور یکنواخت با مقدار اندک در محفطه یخچال فریزر پخش شده باشد محتمل است دمای تنظیم شده بسیار کم باشد. دلیل برفک زدن یخچال فریزر با دمای بسیار پایین این است که دستگاه زمانی در پاکسازی محیط از رطوبت نداشته و پیش از آنکه یخچال چرخه سرماسازی بعدی را آغاز کند، رطوبت درون یخچال به شکل یکنواخت در سطوح درونی به شکل برفک در می آید. به طور کلی دما تنظیم شده برای بخش یخچال در حدودا 6 درجه و در قسمت فریزر حدودا 21- درجه می باشد.

یخ زدایی اتومات

چنانچه برفک با حجمی بالا در تمامی نواحی به شکلی سخت و یخ مانند تشکلیل شده در این حالت علت برفک زدن یخچال معمولی و ساید این است که درب دستگاه برای زمانی زیاد به شکلی کامل بسته نبوده است در این مواقع بیشتر حجم برفک در نواحی دور درب بیشتر می باشد ولی در کل قسمت های با حجم کمتر دیده می شود. برای برطرف کردن این مشکل از حالت دیفراست (یخ زدایی) یخچال استفاده کنید تا به حالت اولیه برگردد.

بررسی قطعاتی نظیر تایمر

وقتی میزان یخ زدن یخچال فریزر در بخش انتهایی فریزر باشد، خرابی سیکل دیفراست دستگاه محتمل است زیرا برفک زدن یخچال در ناحیه ای نزدیک به اواپراتور است. خرابی سیکل دیفراست در دستگاه نشان دهنده مشکل در یکی از قسمت های هیتر، ترمودیسک، برد الکتریکی و یا تایمر دیفراست باشد. برطرف کردن آن نیاز به نگاهی درست و عیب یابی دقیق تعمیر کار یخچال فریزر دارد که در مرکز تعمیر24 این ایراد رفع می شود.

بررسی نواحی برفک پشت یخچال و اواپراتور

در بیشتر مواقع محل برفک زدن ممکن است در قسمت پشت یخچال باشد. در طی زمان انجام چرخه برودتی دستگاه، میزان رطوبت موجود در هوا با سرد شدن لوله های پشت یخچال فریزر به شکل برفک و یخ در می آیند پس از چرخه برودتی، چرخه دیگری به اسم دیفراست برفک های موجود را آب می کند این چرخه به شکل طبیعی بارها در طی شبانه روز انجام می گیرد. اما زمانی ممکن است میزان برفک لوله های پشت یخچال حجم زیادی داشته باشد همین مسئله موجب شده تا مسیر حرکت هوا به طور مناسب باز نباشد بخاطر همین امر کلا یخچال چرخه برودتی خود را قطع می کند.

دلیل یخ زدگی و برفک اواپراتور

  • در یخچال نو فراست که در آن به صورت اتومات دستگاه برفک زدایی میکند چرخه ی تبرید و تصعید به طور منظم انجام شده تا از یخ و برفک زدن یخچال فریزر جلوگیری کند. زمان بندی بین حالت سرماسازی و یخ زدایی بر عهده تایمر یخ زدایی می باشد. اگر تایمر دچار خرابی بشود و یا درست کار نکند، لوله های پشت یخچال (اواپراتور) دچار برفک می شوند.
  • در حالت دیفراست و زمانی که تایمر سرماسازی را قطع می کند هیتر شروع به کار کرده تا برفک لوله های پشت یخچال فریزر را آب کند. چنانچه هیتر خراب شود، رطوبت هوا به برفک تبدیل شده و زیاد می شود در گذر زمان با تجمیع برفک ها گردش هوا مختل شده و دلیل یخ زدن اواپراتور یخچال می گردد.
  • وقتی حالت سرماسازی توسط تایمر متوقف می شود دستور یخ زدایی به وسیله ترموستات که وظیفه سنجش دمایی لوله های پشت یخچال را دارد و با کمک برد فرمان به هیتر میفرستد. چنانچه ترموستات دچار خرابی باشد نمی تواند به درستی سنجش دمای اواپراتور را اندازه بگیرد. پس هیتر روشن نمی شود و با یخ زدن اواپراتور در پشت یخچال، چرخه سرما سازی آن نیز قطع میشود.

دلیل یخ زدن محتویات داخل یخچال فریزر

اگر در هنگام استفاده از یخچال حس کرده اید که میوه و مواد غذایی درون دستگاه بسیار سرد و حالت یخ زدگی دارند میتواند این امر دستخوش عواملی باشد که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • توصیه میشود در اولین گام به بررسی دمای تنظیم شده یخچال بپردازید. چنانچه یخ زدگی محتویات یخچال را متوجه شده اید سعی کنید مقداری دمای تنظیم شده یخچال را بالا ببرید و سپس بعد از گذشت زمان تفاوت در دمای محتویات داخل یخچال را بررسی کنید بهترین محدوده دمایی برای انتخاب و تنظیم آن در یخچال محدوده ای بین 4 تا 8 درجه سانتیگراد میباشد.
  • در ساید بای ساید ها مشاهده شده که فنی از قسمت فریزر به سمت یخچال هوا را جا به جا میکند. پس از گذاشتن محتویاتی که به دمای بسیار پایین حساسند در نزدیکی این فن هستند دقت کنید.
  • کویل های قرار گرفته بر موتور یخچال مورد بررسی قرار بگیرد اگر دچار کثیفی و انباشته شدن گرد و غبار باشد دستگاه با قدرت زیادتر کار میکند این امر باعث یخ زدگی میوه ، سبزی و مواد غذایی می گردد.
  • درون یخچال ترموستاتی وجود دارد که دما را تنظیم می کند با خرابی آن ممکن است محتویات درون یخچال دچار یخ زدن بشوند. ترموستات باید توسط سرویسکار مورد بررسی قرار گیرد و در صورت خرابی تعویض گردد.
  • وضعیت ترمیستور نیز باید بررسی شود زیرا خرابی آن باعث یکسره کار کردن موتور می شود و اتومات نکردن کمپرسور باعث میشود دمای درون یخچال به مقدار زیادی پایین بیاید. برای بررسی دقیق این مورد بهتر است با کارشناسان ما برای اعزام تکنسین تماس بگیرید.

 

  ثبت آگهی رایگان