در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

از بین بردن برفک یخچال

چهارشنبه ۲۵ آبان ۱ خانه داری
  • تصویر شماره از بین بردن برفک یخچال
  • تصویر شماره از بین بردن برفک یخچال
  • تصویر شماره از بین بردن برفک یخچال

برفک زدن یخچال به ویژه در نسل های قدیم یخچال و فریزر امری معمول بوده است. اگر یخچال فریزر شما سیستم دیفراست اتوماتیک نداشته باشد لازم است به صورت دوره ای اقدام به برفک زدایی یخچال کنید.

دیفراست یخچال به چه معناست؟

احتمالا اولین سوالی که شما به دنبال پاسخ آن هستید این است که اصلا دیفراست یخچال چه معنایی دارد؟ اگر بخواهیم یک معنای کامل و کلی از دیفراست ارائه دهیم باید گفت به عمل برفک زدایی از یخچال و فریزر دیفراست می گویند. حال بعضی از یخچال ها دیفراست اتوماتیک دارند و با فشردن دکمه دیفراست بدون هیچ زحمتی برفک ها آب شده و آب حاصل تبخیر خواهد شد. 

 

در مورد یخچال های مدل قدیمی اما دیفراست متفاوت است و باید به شکل دستی انجام پذیرد. برای انجام این کار باید ابتدا یخچال را خاموش کرده و مواد خوراکی داخل آن را خارج کنید. لازم است چند ساعت و حتی یک روز کامل یخچال در حالت خاموش بماند تا برفک ها کاملا آب شده و از یخچال سر ریز شوند. به این عمل دیفراست دستی یخچال - برفک زدایی یخچال به شکل دستی گفته می شود. 

علل برفک زدن یخچال و فریزر

علت برفک زدن یخچال در مدل های اتوماتیک و مدل های دستی متفاوت است. در مدل های اتوماتیک و همچنین در یخچال هایی با سیستم نوفراست برفک زدن یخچال به احتمال زیاد به جهت خرابی در یکی از قطعات سیستم یخ زدایی به وجود می آید. در صورتی که یخچال شما کاملا جدید بوده و سیستم نوفراست دارد در صورت برفک زدن باید با مراکز تعمیر یخچال و فریزر تماس بگیرید تا یخچالتان عیب یابی شود.

 

در حالت کلی می توان گفت در سیستم های جدید یخچال و فریزر برفک زدن می تواند به علت خرابی در یکی از بخش های زیر باشد:

• المنت

• ترموفیوز

• سنسور دیفراست یخچال

• تایمر 

 

علت برفک زدن یخچال در مدل های قدیمی بیشتر به جهت باز ماندن بیش از حد درب یخچال است. اگرچه باز ماندن درب یخچال در هر دو مدل می تواند منجر به خرابی در سیستم سرمایشی و برفک زدایی شود اما در مدل های قدیمی تر بهتر است بیشتر به این موضوع توجه شود.

 

داخل محفظه یخچال و فریزر شما از سرمای معینی برخوردار است. زمانی که درب یخچال شما باز بماند یا زیادی درب آن را باز و بسته کنید رطوبت و هوای گرم آشپزخانه به داخل محفظه یخچال وارد شده و در برخورد با هوای سرد ایجاد برفک می کند. این برفک های تشکیل شده بر روی لوله های انتقال خنک کننده یخچال را پوشانده و مانع گردش هوای خنک از طریق لوله ها به داخل محفظه یخچال می شود. همین امر باعث بالا رفتن دمای یخچال و در نهایت خرابی مواد غذایی داخل آن خواهد شد. 

 

خرابی ترموستات یخچال نیز می تواند علت برفک زدن یخچال و فریزر شما باشد. ترموستات در یخچال وظیفه متعادل کردن دما را بر عهده دارد؛ در اصل وظیفه اتومات کردن بر عهده این قطعه است. در صورت خرابی ترموستات شما به تنهایی نمی توانید مشکل را رفع کنید و لازم است از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. 

مراحل دیفراست دستی یخچال - برفک زدایی یخچال

اگر مدل یخچالتان قدیمی است و همواره برفک می زند لازم است به شکل دوره ای آن را برفک زدایی کنید. در این قسمت به ترتیب مراحل دیفراست دستی یخچال - برفک زدایی یخچال را به شما آموزش خواهیم داد.

علت برفک یخچال

1. پس از مشاهده برفک داخل قسمت های مختلف یخچال و فریزر سیم یخچال را از پریز بکشید و یخچال را در حالت خاموش قرار دهید. 

 

2. در مرحله بعدی تمام مواد خوراکی و غیر خوراکی موجود در قفسه ها و فریزر را خارج کنید.

 

3. درب های یخچال را باز بگذارید.

 

4. می توانید چند ساعتی را منتظر بمانید که یخچال به طور خودکار عمل برفک زدایی را انجام دهد. در چنین حالتی با نفوذ گرما و خاموشی سیستم سرمایشی یخچال، برفک ها آب شده و به شکل مایع فرو می ریزند. تا انتهای برفک زدایی منتظر بمانید.

 

5. در صورتی که نگران خراب شدن مواد غذایی خود هستید و می خواهید زودتر دیفراست دستی را انجام دهید می توانید از سشوار یا آب گرم استفاده کنید. با ریختن آب جوش بر روی قسمت های برفک زده یخ ها زودتر آب خواهند شد. سشوار نیز به این مسیر کمک می کند. 

6. توجه داشته باشید برای سرعت عمل بخشیدن به کار هرگز با وسایل مختلف بر روی یخ ها ضربه وارد نکنید. این عمل ممکن است منجر به سوراخ شدن لوله ها و قطعات دیگر یخچال شود و در نهایت مشکلات بیشتری برای یخچال شما ایجاد کند. 

 

7. در مرحله بعدی و پس از آب شدن کامل یخ ها، مایع باقی مانده از برفک ها را کاملا خشک کنید. اگر این آب ها خشک نشود پس از روشن کردن مجدد یخچال و راه افتادن سیستم خنک ساز مجددا به یخ تبدیل خواهد شد. 

 

8. در نهایت می توانید مواد خوراکی را مجددا به یخچال وارد کرده و یخچال فریزر خود را روشن کنید. 

اگر برفک زدایی انجام نشود چه مشکلاتی ایجاد می شود؟

اگر دیفراست دستی یخچال - برفک زدایی یخچال انجام نشود وجود برفک ها داخل محفظه یخچال و فریزر شما مشکلات متعددی ایجاد خواهد کرد. از جمله اینکه برفک ها روی لوله های انتقال گازهای خنک کننده داخل یخچال را خواهند پوشاند و همین امر جلوی انتقال برودت کافی داخل محفظه یخچال را خواهد گرفت و دمای داخل دستگاهتان بالا می رود. بالا رفتن دما می تواند منجر به خرابی مواد غذایی و یخ زده داخل یخچال شود. 

تفاوت سیستم دیفراست دستی، دیفراست اتوماتیک و نوفراست

در مجموع عمل دیفراست به برفک زدایی از یخچال گفته می شود. نوفراست اما یک تکنولوژی جدید است که به طور کامل مانع از یخ زدن و برفک گرفتن یخچال شما می شود. در مدل های جدید یخچال و فریزر شما هیچ زمانی برفک و یخ را داخل محفظه یخچالتان مشاهده نمی کنید؛ علت این امر آن است که سیستم خنک سازی و تنظیم دما داخل این مدل ها اجازه برفک بستن را نمی دهد و یخ ها بلافاصله به شکل اتومات از بین خواهند رفت. 

 

در سیستم دیفراست اتوماتیک احتمال مشاهده برفک داخل بدنه یخچال وجود دارد اما یخ زدایی آن بسیار ساده است. با این سیستم که به آن نیمه نوفراست هم گفته می شود شما با استفاده از دکمه اتوماتیک دیفراست می توانید بدون زحمت برفک ها را از بین ببرید. در این حالت مایع حاصل از آب شدن یخ ها تبخیر می شود. 

 

در دیفراست دستی یخچال - برفک زدایی یخچال به شکل دستی خود کاربر باید به شکل دوره ای برفک ها را از بین ببرد. این سیستم تقریبا امروزه منسوخ شده است و اکثر یخچال فریزرها به سیستم نوفراست مجهز شده اند. 

یخچالتان برفک می زند؟ موارد زیر را چک کنید

اگر از سلامت قطعات داخلی دستگاهتان اطمینان دارید اما همچنان یخچال فریزر شما برفک می زند ممکن است علت چیز دیگری باشد. موارد ساده ای وجود دارند که با رعایت کردن آن ها می توانید از یخ بستن و برفک زدن دستگاه خود جلوگیری کنید. این موارد را در زیر می خوانیم:

1. به فاصله بین دیوار با قسمت پشتی یخچال دقت کنید. این فاصله باید به میزان کافی و دست کم 20 سانتی متر باشد. اگر بدنه یخچال به ویژه از قسمت پشت به دیوار چسبیده باشد احتمال گردش هوا از بین رفته و منجر به گرم شدن بیش از حد کمپرسور و در نهایت خرابی در این قطعه خواهد شد. 

 

2. سعی کنید یخچال خود را در مکان بسیار گرم یا جایی که احتمال وجود بخار زیاد است قرار ندهید. به عنوان مثال یخچال را در کنار یا مقابل درب حمام یا کنار اجاق گاز قرار ندهید. این گرما و بخار می تواند به موتور یخچال آسیب وارد کند. 

 

3. لاستیک های درب یخچال و فریزر را بررسی کنید. اگر این لاستیک ها هرز شده اند آن ها را تعویض کنید. خرابی لاستیک ها مانع از بسته شدن کامل درب یخچال شده و در نهایت باعث ورود هوای گرم بیرون به داخل یخچال می شوند. این گرما تعادل دمای داخل محفظه را از بین خواهد برد و یخچال برفک می زند. 

 

4. سعی کنید ظروف و مواد خوراکی را با کمی فاصله از قسمت لوله های داخلی یخچال قرار دهید. چسباندن ظروف و مواد غذایی به لوله ها مانع گردش هوا داخل بدنه یخچال شده و ممکن است در نهایت به برفک زدن و یا خرابی در سیستم خنک ساز یخچال بیانجامد.

 

5. مهم ترین امر در نهایت باز و بسته نکردن بیش از اندازه درب یخچالتان است. در صورت نیاز درب یخچال را باز کنید. در صورت زیاد باز کردن و بستن درب علاوه بر اینکه تعادل دمایی داخل دستگاه به هم می خورد می تواند منجر به هرز شدن لاستیک های دور درب هم بشود. 

کلام پایانی 

دیفراست دستی یخچال - برفک زدایی یخچال به عمل زدودن یخ ها و برفک ها از داخل و حتی بر روی لوله های بیرونی یخچال گفته می شود. اگر یخچال شما سیسم نوفراست نداشته باشد احتمالا هر ماه شما با برفک زدن دستگاهتان رو به رو خواهید شد. برای برفک زدایی دستی نیاز است خودتان دست به کار شوید و برفک ها را به شیوه ای صحیح از یخچال و فریزر بردارید. 

 

  ثبت آگهی رایگان