در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

خرید برگ سبز چای در گیلان

یکشنبه ۱۵ آبان ۱ اخبار گیلان
  • تصویر شماره خرید برگ سبز چای در گیلان
  • تصویر شماره خرید برگ سبز چای در گیلان

یک هزار و ۷۵۲ تن برگ سبز چای در گیلان خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی گیلان با اشاره به پایان خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران استان گفت: امسال یک هزار و ۷۵۲ تن برگ سبز چای به صورت تضمینی خریداری شد که نسبت به سال گذشته در مجموع چهار درصد رشد داشت.

عباس جعفرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح خرید تضمینی ۲ کارخانه چای‌سازی در اختیار شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی گیلان همانند سایر بخش‌های تحت نظارت سازمان چای کشور خرید را انجام دادند.

وی، ارزش ریالی این میزان برگ سبز چای خریداری شده را حدود ۱۴۳ میلیارد ریال عنوان و ذکر کرد: از مجموع خرید انجام شده حدود ۴۰۵ تن چای خشک، فرآوری و تولید شده است.  

وی بیان داشت: برای ارتقا کیفی تولید نیز کارخانجات به ازای هر کیلوگرم برگ سبز چای ۱۰ تا ۱۵ هزار ریال تشویقی "بالاتر از نرخ مصوب" به کشاورزان چایکاری که محصول خود را به این ۲ واحد ارائه کردند، پرداخت نمودند که در مجموع بیش از ۱۸ میلیارد ریال نیز به عنوان رقم تشویقی به کشاورزان پرداخت شده است.

امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک به ازای هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ هفت هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده بود که قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال جاری نسبت به پارسال ۳۷.۵ درصد و درجه دو  ۴۸ درصد افزایش یافته‌است.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.

گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از میزان برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.

مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

  ثبت آگهی رایگان