در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک در بدن

شنبه ۲ مهر ۱ سلامت
  • تصویر شماره راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک در بدن
  • تصویر شماره راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک در بدن
  • تصویر شماره راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک در بدن
  • تصویر شماره راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک در بدن
  • تصویر شماره راه های طبیعی برای کاهش اسید اوریک در بدن

اسید اوریک یک محصول زائد طبیعی از هضم غذاهای حاوی پورین است. پورین ها در مقادیر بالایی در برخی غذاها یافت می شوند مانند: گوشت قرمز، گوشت های اندام، ساردین، آبجو. پورین ها نیز در بدن شما تشکیل و تجزیه می شوند.

به طور معمول، بدن شما اسید اوریک را از طریق کلیه ها و ادرار فیلتر می کند. اگر در رژیم غذایی خود مقدار زیادی پورین مصرف می کنید، یا اگر بدن شما نتواند به اندازه کافی سریع از شر این محصول جانبی خلاص شود، اسید اوریک می تواند در خون شما انباشته شود.

 

سطح طبیعی اسید اوریک کمتر از 6.8 میلی گرم در دسی لیتر است. سطح اسید اوریک بالا (بیش از 6.8 میلی گرم در دسی لیتر) به عنوان هیپراوریسمی شناخته می شود. این می تواند منجر به بیماری به نام نقرس شود که باعث مفاصل دردناکی می شود که کریستال های اورات را جمع می کنند. همچنین می تواند خون و ادرار شما را بیش از حد اسیدی کند.

اسید اوریک به دلایل زیادی می تواند در بدن شما جمع شود. برخی از این موارد عبارتند از:

- رژیم غذایی

- ژنتیک

- چاقی یا اضافه وزن

 

برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند منجر به افزایش سطح اسید اوریک شوند:

- بیماری کلیوی

- دیابت قندی

- کم کاری تیروئید

- برخی از انواع سرطان یا شیمی درمانی

- پسوریازیس

در ادامه بخوانید تا یاد بگیرید که چگونه می توانید سطح اسید اوریک را به طور طبیعی در بدن خود کاهش دهید.

غذاهای غنی از پورین را محدود کنید

می توانید منبع اسید اوریک را در رژیم غذایی خود محدود کنید. غذاهای غنی از پورین شامل برخی از انواع گوشت، غذاهای دریایی و سبزیجات است. همه این غذاها وقتی هضم می شوند اسید اوریک تولید می کنند.

از مصرف غذاهایی مانند:

- گوشت قرمز

- گوشت های اندام

- ماهی

- صدف

- طیور

- حبوبات

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که کاهش مصرف سبزیجات غنی از پورین ممکن است بر سطح اسید اوریک تأثیری نداشته باشد.

 

از مصرف مواد قندی اجتناب کنید

در حالی که سطوح بالای اسید اوریک معمولاً با یک رژیم غذایی غنی از پروتئین مرتبط است، مصرف قند نیز ممکن است نقش داشته باشد. فروکتوز یک قند طبیعی است که در میوه و عسل یافت می شود. همانطور که بدن شما فروکتوز را تجزیه می کند، پورین ها را آزاد می کند و سطح اسید اوریک را افزایش می دهد.

انواع دیگر قندهای اضافه شده به غذا شامل شکر سفره، شربت ذرت با فروکتوز بالا و غیره است.

 

با این مراحل اقداماتی را برای کاهش میزان قند مصرفی خود انجام دهید:

- بیشتر غذاهای کامل بخورید.

- غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را محدود کنید.

- برچسب های مواد غذایی را برای قندهای اضافه شده بررسی کنید.

- میل به شکر را با میوه های تازه رفع کنید.

- نوشیدنی های قندی

- نوشیدنی های شیرین ، نوشابه و حتی آب میوه های تازه اغلب سرشار از قند هستند.

 

فروکتوز موجود در نوشیدنی ها سریعتر از قندهای موجود در غذاهای کامل جذب می شود زیرا نوشیدنی ها حاوی فیبر، پروتئین یا سایر مواد مغذی نیستند. تحقیقات نشان میدهد این جذب سریعتر قندهای تصفیه شده ، سطح قند خون شما را افزایش می دهد و همچنین منجر به مقادیر بالاتر اسید اوریک می شود.

 

جایگزین نوشیدنی های شیرین با:

- آب

- آب گازدار

- چای گیاهی، سیاه یا سبز شیرین نشده

- قهوه (بدون شکر اضافه)

- آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن مایعات زیاد به کلیه ها کمک می کند تا اسید اوریک را سریعتر دفع کنند. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. هر ساعت یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که چند جرعه بنوشید.

 

از مصرف الکل اجتناب کنید

نوشیدن الکل می تواند باعث کم آبی بدن شما شود. طبق پژوهشی نشان می دهد که می تواند باعث افزایش سطح اسید اوریک نیز شود. انواع خاصی از الکل، مانند آبجو، حاوی محتوای پورین بالاتری نسبت به سایرین است. با این حال، حتی نوشیدنی های الکلی که پورین کمتری دارند نیز می توانند تولید پورین را در بدن افزایش دهند.

 

الکل متابولیسم نوکلئوتیدها را افزایش می دهد، منبع دیگری از پورین ها که می تواند به اسید اوریک تبدیل شود. الکل همچنین بر سرعت ترشح اسید اوریک تأثیر می گذارد که می تواند منجر به افزایش سطح در خون شود.

 

قهوه بنوش

پژوهشی نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است از دو طریق به کاهش سطح اسید اوریک سرم کمک کند: 

- با آنزیمی که پورین‌ها را در بدن تجزیه می‌کند رقابت می‌کند که سرعت تولید اسید اوریک را کاهش می‌دهد.

- سرعت دفع اسید اوریک بدن را افزایش می دهد.

 

هر چند برخی دیگر از تحقیقات نشان می دهد که شواهد کافی در حمایت از توانایی کافئین در کاهش سطح اسید اوریک وجود ندارد. همچنین در مطالعات جدیدتر دریافتند که مصرف مکرر قهوه به طور قابل توجهی با خطر هیپراوریسمی مرتبط نیست. محققان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتری برای روشن شدن اینکه آیا قهوه ممکن است بر سطح اسید اوریک تأثیر بگذارد یا خیر، مورد نیاز است.

 

کاهش وزن

چاقی ممکن است به افزایش سطح اسید اوریک کمک کند. حمل وزن اضافی می تواند باعث افزایش تولید اسید اوریک و کاهش دفع اسید اوریک از طریق ادرار شود.

اگر اضافه وزن دارید، بهتر است از رژیم‌های غذایی مد روز و رژیم‌های سخت پرهیز کنید و با یک متخصص تغذیه در مورد یک رژیم غذایی سالم و برنامه کاهش وزن صحبت کنید که می توانید آن را دنبال کنید. پزشک شما می تواند یک رژیم غذایی سالم را برای نوع بدن شما توصیه کند.

قند خونتان را مدیریت کنید

پژوهشها نشان می دهد که هیپراوریسمی با ایجاد دیابت و عوارض مربوط به آن مرتبط است. افرادی که قند خون بالایی دارند، مانند افرادی که مبتلا به پیش دیابت یا دیابت هستند، نیز در این وضعیت قرار دارند افزایش یافت. هنگام مراجعه به پزشک، سطح قند خون خود را چک کنید. این مهم است حتی اگر دیابت ندارید.

در صورت مشکوک بودن به مقاومت به انسولین، پزشک ممکن است بخواهد علاوه بر سطح گلوکز خون، سطح انسولین سرم شما را نیز بررسی کند.

 

فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید

خوردن فیبر بیشتر می تواند به کاهش سطح اسید اوریک کمک کند. فیبر همچنین می تواند به تعادل سطح قند خون و انسولین شما کمک کند. همچنین تمایل به افزایش سیری دارد و به کاهش خطر پرخوری کمک می کند. بیشتر بزرگسالان باید 22 تا 34 گرم فیبر در رژیم غذایی خود اضافه کنند که آنها از طریق منابع غذایی مانند:

- نخود

- عدس

- آجیل

- برنج قهوه ای

- کوینو

- جو دوسر

- اسفناج

- کلم بروکلی

- سیب

- گلابی 

به آرامی مصرف فیبر خود را افزایش دهید تا از ناراحتی گوارشی جلوگیری کنید.

 

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاد ویتامین C می تواند به کاهش سطح اسید اوریک کمک کند. با این حال، برای کمک به درک دقیق چگونگی تأثیر ویتامین C بر سطح اسید اوریک در بدن، به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

در مورد اینکه آیا افزایش مصرف ویتامین C شما ممکن است مفید باشد یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید. میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C بین 75 تا 120 میلی گرم برای بیشتر بزرگسالان است، هر چند حد مجاز روزانه حداکثر 2000 میلی گرم است.

شما می توانید ویتامین C بیشتری از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید، با مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات، مانند: 

- پرتقال 

- گریپ فروت

- کیوی

- توت فرنگی

- طالبی

- فلفل قرمز و سبز

- کلم بروکلی

- گوجه فرنگیها

- مکمل های ویتامین C بدون نسخه نیز در دسترس هستند.

گیلاس بخورید

پژوهشی نشان می دهد که خوردن گیلاس و نوشیدن آب آلبالو می تواند به کاهش سطح اسید اوریک در افراد مبتلا به نقرس کمک کند. مطالعات بعدی برای تعیین اثرات طولانی مدت مصرف گیلاس بر سطح اسید اوریک مورد نیاز است.

گیلاس حاوی آنتوسیانین است، یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که رنگ قرمز آن را می دهد. آنها همچنین منبع خوبی از فیبر و ویتامین C هستند. 

 

داروها و مکمل های خود را بررسی کنید

برخی از داروها و مکمل ها می توانند باعث تجمع اسید اوریک در خون شوند. این شامل:

- آسپرین

- دیورتیک ها

- ویتامین B-3 (نیاسین)

- داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین و تاکرولیموس

- پیرازینامید، دارویی که سل را درمان می کند.

- لوودوپا، دارویی که بیماری پارکینسون را درمان می کند

- مسدود کننده های بتا، مهارکننده های ACE و سایر داروهای فشار خون

اگر نیاز به مصرف هر یک از این داروها دارید و به هیپراوریسمی مبتلا هستید، با پزشک خود برای یافتن یک جایگزین خوب همکاری کنید.

 

خلاصه

رژیم غذایی، ورزش و سایر تغییرات سبک زندگی سالم می تواند به بهبود نقرس و سایر بیماری های ناشی از سطح اسید اوریک بالا کمک کند. با این حال، آنها همیشه نمی توانند جایگزین درمان های پزشکی لازم شوند.

 

تمام داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ترکیب مناسب رژیم غذایی، ورزش و داروها می تواند به کاهش سطح اسید اوریک بالا و جلوگیری از علائم کمک کند.

ممکن است به نظر برسد که غذاهای زیادی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید تا به کاهش سطح اسید اوریک کمک کنید.

 

بهترین راه برای محدود کردن این غذاها، تنظیم یک برنامه غذایی هفتگی است. برای تهیه بهترین برنامه غذایی برای شما با متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

فهرستی از غذاهایی را که باید بخورید، آنهایی که نمی توانید بخورید، در لیست خرید خود نگه دارید. هنگام خرید مواد غذایی به لیست دقت کنید. 

 

برچسب ها :
#درمان خانگی
  ثبت آگهی رایگان