در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

توده سفت زیر پوست

سه شنبه ۲۲ شهریور ۱ سلامت
  • تصویر شماره توده سفت زیر پوست
  • تصویر شماره توده سفت زیر پوست
  • تصویر شماره توده سفت زیر پوست
  • تصویر شماره توده سفت زیر پوست

توده های سفت زیر پوست معمولا حالت کیستی و خوش خیم دارند و ناشی از تجمع کراتین یا چربی زیر پوست هستند و در اغلب موارد بدون این که حالت عفونی پیدا کنند خود به خود از بین می روند. 

توده سفت زیر پوست معمولا به صورت کیست یا غده های چربی است که به دلیل مسدود شدن غدد چربی یا تولید بیش از اندازه هورمون تستوسترون و تورم فولیکول مو یا تجمع چربی و کراتین زیر پوست ایجاد می شود. 

 

به طور کلی توده های سفت زیر پوست در صورتی میتوانند مشکل ساز باشند که یا خیلی بزرگ شده باشند یا حالت عفونی پیدا کرده باشند که در این موارد نیاز به تشخیص علت زمینه ای و درمان فوری دارند.

 

در مواردی که توده سفت زیر پوست به اندام یا عصبی فشاری بیاورد و دردناک شود یا باعث اختلال در عملکرد اندام شود باید به سرعت درمان شود.

توده  های سفت زیر پوست معمولا در بخش بالایی پشت ، زیر بغل ، شانه ها ، ران ها ، ساق پا ، شانه ، باسن ، مقعد و ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. 

در صورتی که احساس ناراحتی درباره این توده ها دارید میتوانید با جراحی لیزر آن ها را خارج نمایید. 

 

انواع توده سفت زیر پوست

توده سفت زیر پوست به دسته های مختلفی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها دلایل متفاوت و روش درمان مخصوص به خودشان را دارند. 

دمل : آبسه های حاوی چرک

پینه : توده هایی که روی دست و پا و انگشتان دیده می شود

تومور بدخیم سرطانی

 

لیپوم یا توده چربی : تجمع چربی زیر پوست باعث ایجاد لیپوما می شد که معمولا کم رنگ یا بی رنگ است . نرم است و به راحتی حرکت می کند. معمولا بدون علامت است مگر این که عروق خونی در آن رشد کرده باشند یا نزدیک عصب باشد. 

 

فیبروآدنوما : فیبرو آدنوما تومور خوش خیم سینه است که در زنان 20 – 30 ساله بیشتر دیده می شود. این توده سفت است ولی حرکت میکند و ممکن است به دلیل افزایش سطح استروژن ایجاد شود. این توده دردناک نیست و رشد نمیکند و نیازی به درمان ندارد.

تورم گره های لنفاوی : گره های لنفاوی بخشی ضروری از سیستم ایمنی بدن و غده هایی کوچک برای فیلتر مواد مضر از مایع لنفاوی و تولیدکننده و ذخیره کننده گلبولهای سفید هستند. گاهی اوقات در پاسخ به عفونت باکتری ویروس ، گره های لنفاوی متورم ، سفت یا دردناک می شوند. غدد لنفاوی بیشتر در سر ، گردن ، زیر بغل و کشاله ران قرار دارند. عوامل متعدد از جمله سرماخوردگی ، عفونت باکتریایی ، عفونت دندان ، عفونت گوش ، آرتریت روماتوید یا لوپوس منجر به تورم گره های لنفاوی می شود. 

 

کیست : تجمع سلولهای مرده پوست و مقداری چربی زرد رنگ . کیست ممکن است به دلیل غده روغنی مسدود شده یا فولیکول مو ایجاد شود. کیست های نزدیک به سطح پوست مانند تاول نرم هستند ولی کیست های عمیق توده های سفت هستند که حاوی سلولهای مرده پوست و پروتئین هستند. 

 

انواع کیست عبارتند از :

کسیت گاگلیون که در مچ دست دیده می شود. 

کیست سینوویال که در ستون فقرات ایجاد می شود. 

کیست پیلور که روی پوست سر دیده می شود. 

کیست مخاطی که روی پا و انگشت پا یا داخل دهان ایجاد می شود. 

 

تورم غدد لنفاوی : ورم غدد لنفاوی زیر بغل ، کشاله ران  ، گردن

 

درماتو فیبروما : درماتوفیبروما توده های قهوه یا قرمز زیر پوست هستند که معمولا در مناطق رویشی مانند پاها ، پشت و بازو دیده می شود. این کیست معمولا بدون علامت ست ولی گاهی دچار تحریک ، سوزش و حساسیت به لمس می شود. علت آن میتواند زخم ، آسیب پوستی یا نیش حشرات باشد. 

علایم توده سفت زیر پوست

توده سفت زیر پوست حالت خمیری و نرم دارد و به راحتی و کمی فشار انگشت میتوانید آنها را جا به جا کنید.

توده سفت زیر پوست معمولا کوچک و با قطر کمتر از 5 سانتی متر است. 

توده های زیر پوست معمولا دردناک نیستند مگر این که شرایط خاصی داشته باشند. 

این توده ها اگر دارای عروق خونی زیادی باشند یا در کنار عصب ها باشند در مواردی میتوانند رشد کرده و دردناک شوند.

 

اگر علت بروز توده سفت زیر پوست ، کیست مویی باشد در صورت عفونی شدن میتواند درد زیادی ایجاد کند.

توده سفت زیر پوست معمولا با سوزش ، خارش ، قرمزی ، تورم و درد همراه است. 

توده سفت زیر پوست در ابتدا ممکن است شبیه تاور باشد ولی هنگام لمس داغی آن را حس میکنید. 

 

توده سفت زیر پوست در برخی موارد پر از چرک می شود و مانند سنگ سفت و سخت است. 

بسته به محل تشکیل ، توده ها میتواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کنند مثلا توده های گردن ، باعث بروز مشکلات بلع و تنفس می شوند و توده های مقعد باعث سختی اجابت مزاج می شوند. 

 

توده های سفت ناشی از کیست مویی در قسمت باسن و پایین کمر میتواند برای نشستن مشکل درست کند. 

برای تشخیص غده چربی از غده سرطانی بهتر است به متخصص جراح عمومی مراجعه نمایید. 

درمان توده سفت زیر پوست 

درمان توده سفت زیر پوست بعد از تشخیص پزشک و متناسب با علت ایجاد کننده آن انجام می شود. برای این منظور ابتدا باید پزشک توده را معاینه کند و در صورت نیاز از آن نمونه برداری نماید.

برای توده های بدخیم ، از جلسات شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می شود.

 

برای توده های غیر سرطانی یک عمل سرپایی و ایجاد برشی کوچک روی پوست ، توده را تخلیه نموده یا بردارد و سپس پوست را بخیه بزند. 

توده های ناشی از عفونت باکتریایی با تجویز آنتی بیوتیک درمان می شوند. 

برای تخلیه توده های پر از مایع از سرنگ استفاده می شود. 

 

توده های چربی را میتوان با سرنگ بزرگ بیرون کشید که در این موارد امکان بازگشت چربی های تجمع یافته بیشتر خواهد شد. 

کسیت ها معمولا نیازی به درمان ندارند و به صورت خود به خود از بین می روند ولی در صورتی که کیست آلوده و ملتهب شود نیاز به درمان آنتی بیوتیک ، تزریق کورتون یا جراحی برای برداشتن کیست ، خواهید داشت. 

 

درماتوفیبروما معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورت نیاز میتوانید از روشهای انجماد نیتروژن ، تزریق کورتون ، اصلاح لایه بالای رشد یا حذف مرکز کیست استفاده کرد.

گره های لنفاوی متورم شده با توجه به علت اصلی عفونت درمان می شوند. گره های لنفاوی سفت و لاستیکی و غیر قابل تحمل میتواند نشان دهنده بیماری جدی باشد.

 

لیپوم ها نیاز به درمان پزشکی ندارند مگر این که دردناک و ناراحت کننده شده باشد یا در عملکرد طبیعی اندام ها تداخل ایجاد کند. برای درمان لیپوما معمولا از لیپوساکشن، زه کشی، تزریق استروئید و جراحی برای برداشت استفاده می شود. 

 

برچسب ها :
#بیماری#پوست
  ثبت آگهی رایگان