در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

علائم، علل و راههای درمان سندرم شوگرن

سه شنبه ۲۲ شهریور ۱ سلامت
  • تصویر شماره علائم، علل و راههای درمان سندرم شوگرن
  • تصویر شماره علائم، علل و راههای درمان سندرم شوگرن
  • تصویر شماره علائم، علل و راههای درمان سندرم شوگرن
  • تصویر شماره علائم، علل و راههای درمان سندرم شوگرن
  • تصویر شماره علائم، علل و راههای درمان سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما به‌جای حمله به باکتری‌ها یا ویروس‌ها، ضعیف شود و به سلول‌های سالم حمله کند. گلبول‌های سفید خون، که معمولاً از شما در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کنند، به غددی که مسئول ایجاد رطوبت هستند حمله می‌کنند. 

سندرم شوگرن (SHOW-grins) یک اختلال در سیستم ایمنی شما است که با دو علامت رایج آن (خشکی چشم و خشکی دهان) شناسایی می شود.

این بیماری اغلب با سایر اختلالات سیستم ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس همراه است. در سندرم شوگرن، غشاهای مخاطی و غدد ترشح کننده رطوبت چشم و دهان شما معمولاً در ابتدا تحت تأثیر قرار می گیرند، که منجر به کاهش اشک و بزاق می شود.

 

اگرچه ممکن است در هر سنی به سندرم شوگرن مبتلا شوید، اکثر افراد در زمان تشخیص بیش از 40 سال سن دارند. این بیماری در زنان بسیار شایع تر است. درمان بر تسکین علائم تمرکز دارد.

علائم سندرم شوگرن 

دو علامت اصلی سندرم شوگرن عبارتند از:

• خشکی چشم: چشمان شما ممکن است بسوزد، بخارد یا حس کنید چیزی در چشم شما قرار دارد.

 

• خشکی دهان: ممکن است احساس کنید که دهان شما پر از پنبه است و بلعیدن یا صحبت کردن را دشوار می کند.

 

برخی از افراد مبتلا به سندرم شوگرن یک یا چند مورد از موارد زیر را نیز دارند:

- درد، تورم و سفتی مفاصل

- غدد بزاقی متورم، به ویژه مجموعه ای که در پشت فک و جلوی گوش شما قرار دارد.

- بثورات پوستی یا خشکی پوست

- خشکی واژن

- سرفه خشک مداوم

- خستگی طولانی مدت

 

علل بروز سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک اختلال خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول ها و بافت های بدن شما حمله می کند. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به سندرم شوگرن مبتلا می شوند. برخی از ژن‌ها افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال قرار می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که مکانیسم محرک (مانند عفونت با ویروس یا سویه‌ای از باکتری خاص) نیز دخیل است.

در سندرم شوگرن، سیستم ایمنی بدن شما ابتدا غدد سازنده اشک و بزاق را هدف قرار می دهد. اما همچنین می تواند به سایر قسمت های بدن شما آسیب برساند، مانند:

- مفاصل

- تیروئید

- کلیه ها

- کبد

- ریه ها

- پوست

- اعصاب

عوامل خطر سندرم شوگرن 

سندرم شوگرن معمولاً در افرادی با یک یا چند عامل خطر شناخته شده از جمله:

• سن: سندرم شوگرن معمولا در افراد بالای 40 سال تشخیص داده می شود.

 

• رابطه ی جنسی: زنان بسیار بیشتر در معرض ابتلا به سندرم شوگرن هستند.

 

• بیماری روماتیسمی: برای افرادی که به سندرم شوگرن مبتلا هستند، یک بیماری روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس نیز معمول است.

 

عوارض سندرم شوگرن

شایع ترین عوارض سندرم شوگرن چشم و دهان شما را شامل می شود.

• پوسیدگی دندانی: از آنجایی که بزاق دهان به محافظت از دندان ها در برابر باکتری هایی که باعث ایجاد پوسیدگی می شوند کمک می کند، اگر دهان شما خشک باشد، بیشتر مستعد بروز پوسیدگی هستید.

• عفونت های مخمری: افراد مبتلا به سندرم شوگرن بسیار بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان، عفونت مخمری در دهان هستند.

 

• مشکلات بینایی: خشکی چشم می تواند منجر به حساسیت به نور، تاری دید و آسیب قرنیه شود.

 

عوارض کمتر شایع ممکن است بر:

• ریه ها، کلیه ها یا کبد: التهاب می تواند باعث ذات الریه، برونشیت یا سایر مشکلات در ریه های شما شود. منجر به مشکلات عملکرد کلیه شود و باعث هپاتیت یا سیروز در کبد شما شود.

• گره های لنفاوی: درصد کمی از افراد مبتلا به سندرم شوگرن به سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) مبتلا می شوند.

• عصب : ممکن است دچار بی حسی، گزگز و سوزش در دست ها و پاهای خود شوید (نوروپاتی محیطی).

راههای درمان سندرم شوگرن 

درمان سندرم شوگرن به قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است بستگی دارد. بسیاری از افراد خشکی چشم و خشکی دهان ناشی از سندرم شوگرن را با استفاده از قطره های چشمی بدون نسخه و نوشیدن بیشتر آب کنترل می کنند. اما برخی از افراد به داروهای تجویزی یا حتی روش های جراحی نیاز دارند.

 

داروها

بسته به علائم شما، پزشک ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند :

• کاهش التهاب چشم: در صورت داشتن خشکی متوسط ​​تا شدید چشم پزشک ممکن است قطره های چشمی تجویزی مانند سیکلوسپورین (Restasis) یا لیفیتگراست (Xiidra) را توصیه کند.

 

• تولید بزاق را افزایش دهید: داروهایی مانند پیلوکارپین (سالاژن) و سرویملین (Evoxac) می توانند تولید بزاق و گاهی اوقات اشک را افزایش دهند. عوارض جانبی می تواند شامل تعریق، درد شکم، گرگرفتگی و افزایش ادرار باشد.

 

• رسیدگی به عوارض خاص : در صورت بروز علائم آرتریت، ممکن است از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا سایر داروهای آرتریت بهره مند شوید. عفونت های مخمری در دهان باید با داروهای ضد قارچ درمان شود.

 

• درمان علائم سیستمی: هیدروکسی کلروکین (Plaquenil)، دارویی که برای درمان مالاریا طراحی شده است، اغلب در درمان سندرم شوگرن مفید است. داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، مانند متوترکسات (Trexall) نیز ممکن است تجویز شوند.

 

عمل جراحي

یک روش جزئی برای بستن مجاری اشک که اشک را از چشم شما تخلیه می کنند (انسداد نقطه ای) ممکن است به تسکین خشکی چشم شما کمک کند. پلاگین های کلاژن یا سیلیکون در مجاری وارد می شوند تا به حفظ اشک شما کمک کنند.

درمان های خانگی

بسیاری از علائم سندرم شوگرن به خوبی به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می دهند.

 

• برای رفع خشکی چشم: از اشک مصنوعی، روان کننده چشم یا هر دو استفاده کنید. اشک مصنوعی(به شکل قطره چشم) و روان کننده های چشم (به شکل قطره، ژل یا پماد) به تسکین ناراحتی ناشی از خشکی چشم کمک می کند. لازم نیست به اندازه اشک مصنوعی از روان کننده های چشم استفاده کنید. روان کننده های چشم به دلیل قوام ضخیم ترشان می توانند دید شما را تار کنند و روی مژه های شما جمع شوند، بنابراین ممکن است بخواهید فقط یک بار در شب از آنها استفاده کنید.

پزشک ممکن است اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده را توصیه کند، که می تواند چشم افراد مبتلا به سندرم چشم خشک را تحریک کند.

 

• رطوبت را افزایش دهید: افزایش رطوبت داخل خانه و کاهش قرار گرفتن در معرض هوای دمنده می تواند به جلوگیری از خشک شدن ناراحت کننده چشم و دهان شما کمک کند. به عنوان مثال از نشستن در مقابل پنکه یا دریچه تهویه مطبوع خودداری کنید و هنگامی که به بیرون از منزل می روید از عینک استفاده کنید.

 

• برای کمک به خشکی دهان:

- سیگار نکشید : سیگار کشیدن می تواند باعث تحریک و خشکی دهان شود.

 

- مصرف مایعات خود را افزایش دهید: در طول روز جرعه جرعه مایعات بخصوص آب بنوشید. از نوشیدن قهوه یا الکل خودداری کنید زیرا می توانند علائم خشکی دهان را بدتر کنند. همچنین از مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند کولا و برخی نوشیدنی های ورزشی خودداری کنید زیرا اسید می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

 

- تحریک جریان بزاق: آدامس های بدون قند یا آب نبات های سخت با طعم مرکبات می توانند جریان بزاق را تقویت کنند. از آنجایی که سندرم شوگرن خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، مصرف شیرینی را به خصوص بین وعده های غذایی محدود کنید.

 

- بزاق مصنوعی را امتحان کنید: محصولات جایگزین بزاق اغلب بهتر از آب ساده عمل می کنند زیرا حاوی روان کننده هستند که به مرطوب ماندن دهان شما کمک می کند. این محصولات به صورت اسپری یا پاستیل عرضه می شوند.

 

- از اسپری سالین بینی استفاده کنید: اسپری سالین بینی می تواند به مرطوب کردن و پاک کردن مجاری بینی کمک کند تا بتوانید آزادانه از طریق بینی نفس بکشید. بینی خشک و گرفتگی می تواند تنفس دهانی را افزایش دهد.

 

برچسب ها :
#بیماری
  ثبت آگهی رایگان