در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

جدیدترین اخبار کرونا

سه شنبه ۱۵ شهریور ۱ اخبار ایران و جهان
  • تصویر شماره جدیدترین اخبار کرونا
  • تصویر شماره جدیدترین اخبار کرونا

روند موارد جدید بیماری در کشور نزولی شده بود، اما طی هفته اخیر این روند نزولی متوقف شده و همچنان نگرانی‌هایی به دلیل مسافرت‌ها و جابه‌جایی‌های جمعیتی در ایام اخیر وجود دارد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر از قله موج BA5 عبور کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم بگوییم موج هفتم به طور کامل تمام شده و هر لحظه ممکن است با تغییر رفتار، روند صعودی داشته و قله دیگری را هم تجربه کنیم.

دکتر مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست می‌گوید روند موارد جدید بیماری در کشور نزولی شده بود، اما طی هفته اخیر این روند نزولی متوقف شده و همچنان نگرانی‌هایی به دلیل مسافرت‌ها و جابجایی‌های جمعیتی در ایام اخیر وجود دارد که البته هنوز برای مشاهده اثر آن زود است؛ حداقل باید از هر مداخله‌ای دو هفته بگذرد تا بتوانیم اثر آن را بر روند بیماری مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه کاهش شهرهای قرمز در گزارش جدید وزارت بهداشت وجود داشت و موارد سرپایی و بستری نزولی بوده است، تاکید دارد: با این حال نگرانی این است که سایر کشورها اعم از بحرین، عراق، بلغارستان و... همه بعد از نزولی شدن، بعد از مدتی مجددا صعودی شدند. حتی در برخی کشورها بعد از افول موج BA5 هم روندی صعودی را تجربه کردند. بنابراین همچنان چنین نگرانی‌هایی وجود دارد.

یونسیان با بیان اینکه هنوز نمی‌توان درباره شرایط و روند بیماری در کشور به صورت قطعی اظهارنظر کرد، ادامه داد: در حال حاضر از قله موج هفتم عبور کرده‌ایم، با این حال ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اُمیکرون را که تاکنون در کشور ما دو قله داشته، سه قله‌ای کند. البته در این باره نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت. بنابراین نمی‌توان گفت که آیا ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اُمیکرون را که تاکنون در کشور ما دو قله داشته، سه‌قله‌ای کند یا خیر. در این باره هنوز نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد که آیا با گذر از این قله، آیا روند نزولی ادامه می‌یابد یا اینکه قله دیگری هم در راه است.‌

قله اول ما در موج اول با اُمیکرون رخ داد، قله دوم با انتشار BA5 رخ داد و حالا ممکن است برحسب شرایط اعم از جابجایی‌های جمعیتی، رفتارهای جمعیتی و میزان رعایت پروتکل‌ها قله سومی هم در پیش داشته باشیم که باید دید در آینده چه می‌شود. بنابراین باتوجه به اینکه بروز قله‌های بیماری تابع دو عامل اصلی هستند؛ یکی تغییرات ژنتیکی ویروس و یکی تغییر رفتار جامعه، ما هنوز نمی‌توانیم احتمال بروز قله سوم را منتفی بدانیم. مردم هم باید نسبت به این موضوع حساس باشند تا زمانی که تعداد موارد جدیدمان به کف برسد. هنوز برای اینکه بگوییم موج هفتم کرونا در کشور تمام شده زود است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و رعایت تهویه بسیار مهم است و زمانی که رعایت این موارد کاهش یابد، روند افزایشی بیماری بازمی‌گردد. باید زمانی نفس راحتی بکشیم که به اطمینان قابل ملاحظه‌ای رسیده باشیم. زمانی که احتمال بازگشت روند افزایشی خیلی ناچیز باشد، می‌توانیم سخت‌گیری‌هایمان را کاهش دهیم، اما الان برای این کار زود است. بنابراین با اینکه در حال حاضر از قله موج BA5 عبور کردیم، اما نمی‌توانیم بگوییم که موج هفتم به طور کامل تمام شده و همه چیز به حالت عادی بازگردد، هر لحظه ممکن است با تغییر رفتار، روند صعودی داشته و قله دیگری را هم تجربه کنیم.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در هفته اول شهریورماه نسبت به هفته آخر مردادماه، موارد مرگ و میر در 27 استان و بستری بیماران کووید19 در 30 استان روند کاهشی داشته است.

گزارش مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد هفته 132 همه گیری کرونا مصادف هفته اول شهریورماه 1401 نشان می دهد که موارد ابتلا به کووید19 شامل بستری و سرپایی از 28 هزار و 181 مورد در هفته اول مردادماه به 14 هزار و 926 مورد در هفته اول شهریورماه رسیده است.

بنا بر این گزارش، در هفته اول شهریورماه تعداد موارد بستری جدید سه هزار و 537 مورد، تعداد موارد مرگ و میر 327 و تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده 11 هزار و 389 مودر بوده که این آمار در هفته گذشته به ترتیب، 6 هزار و 104 مورد بستری جدید، 430 مورد مرگ و میر و 22 هزار و 77 مورد سرپایی مثبت شناسایی شده بوده است.

استان کردستان/شناسایی 13بیمار جدید

فریدون عبدالملکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 13بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در کردستان شناسایی شده‌اند.

وی از فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در کردستان خبر داد و گفت: در حال حاضر 66 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سطح استان بستری بوده که 15 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه ICU است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: در شبانه‌روز گذشته 305 نفر واکنس دوز یادآور را تزریق کرده‌اند.

عبدالملکی تنها راه مقابله با ویروس کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن دانست و یادآور شد: شهروندان برای حفظ این شرایط و کنترل این بیماری دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

استان کهگیلویه و بویراحمد/قربانیان کرونا به 1148 نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در 24 ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از کرونا  در استان گزارش شده و شمار قربانیان این بیماری به 1148 نفر رسیده است.

محمد غلام نژاد تصریح کرد: هم اکنون 52 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 12 نفر مبتلای قطعی و 5 نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی با اشاره به آزمایش‌های انجام شده دراستان طی 24 ساعت گذشته تصریح کرد: از 183 نمونه دریافت شده از آزمایشگاه‌های استان که شامل تست‌های پی سی آر ورپید تست است 23درصد موارد مثبت بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان روزانه در حال افزایش است گفت: پیش بینی می شود طی روز‌های آینده آمار بیماران بدحال و مرگ‌های ناشی از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد.

استان قزوین/ نرخ ابتلا 58 درصد کاهش یافت

جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 58 درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 14 مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز پیش 20 نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی موارد روزانه بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته 24 بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل 8 نفر کاهش داشته است.

رحمانی از نصف شدن و کاهش 50 درصدی تعداد بیماران بدحال کرونایی خبر داد و افزود: در حال حاضر 6 بیمار کرونایی با حال وخیم جسمی و ننفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شده‌اند که این آمار در قیاس با روز گذشته 6 نفر کمتر شده است.

وی ادامه داد: نرخ مر‌گ‌ومیر روزانه کرونایی هم در 24 ساعت گذشته صفر شد و هیچ موردی از مرگ ناشی از بیماری کرونا در شبکه بهداشت و درمان استان قزوین به ثبت نرسید.

معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در ادامه به کاهش 4 درصدی موارد بهبودیافتگان روزانه کرونایی اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 24 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش یک نفر کمتر شده است. 

رحمانی از کاهش 25 درصدی جمعیت کل بستری‌های کرونایی استان قزوین خبر داد و افزود: در حال حاضر 90 بیمار کرونایی به دلیل داشتن علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شده‌اند که این آمار در مقایسه با روز گذشته 30 نفر کاهش یافته است.

 

برچسب ها :
#کرونا
  ثبت آگهی رایگان