در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

خودشکوفایی

دوشنبه ۷ شهریور ۱ سلامت
  • تصویر شماره خودشکوفایی
  • تصویر شماره خودشکوفایی

راههای رسیدن به خود شکوفایی در هر فردی میتواند کاملا متفاوت با دیگران باشد ولی رعایت یک سری اصول اولیه به شما کمک میکند که مسیر درست برای رسیدن به خود شکوفایی خودتان را پیدا کنید.

راه های رسیدن به خودشکوفایی برای هر انسانی که روی زمین زندگی میکند، میتواند کاملا منحصر به فرد باشد. یکی از نیازهای اساسی انسان، رضایت از زندگی است و خوشکوفایی ارتباط مستقیم با احساس رضایت از زندگی دارد. 

 

هر چه انسان بتواند به خودشکوفایی بیشتری برسد ، در زندگی احساس خوشبختی بیشتری خواهد کرد چرا که به انسان احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس میدهد. 

خودشکوفایی به معنی استفاده بهینه از توانمندی های وجودی برای رسیدن به اهداف و رشد فردی و اجتماعی است و با توجه به علایق ، توانایی ها و استعدادهای هر فردی میتواند متفاوت باشد. 

 

ویژگی های انسانی که به خود شکوفایی رسیده 

مازلو یکی از روانشناسان نامی در زمینه روانشناسی انسان گرا است. از دیدگاه هرم نیازهای مازلو ، انسانی که به خود شکوفایی رسیده باشد ، دارای ویژگی های زیر است: 

 

آرامش درونی : فردی که با استفاده بهینه از توانمندیهای خود رد مسیر رشد قرار گرفته و با مهارت هایش با مشکلات مقابله میکند از سبک زندگی خود احساس خرسندی دارد و با اطرافیات تعاملات مثبت برقرار میکند به همین دلیل در اغلب موارد از صلح و آرامش درونی برخودار است . چنین فردی خوب و بد دنیا را همانطور که هست میپذیرد و به جهان نیاز خوشبینانه دارد که نتیجه آن احساس رضایت بیشتر از زندگی است. 

 

خلاقیت بالا : خودشکوفایی باعث پیشرفت تکنیک های ایده پردازی می شود و به فرد این اجازه را میدهد که پدیده های نو خلق کند و با ذهنی باز خلاقیت خود را در زمینه های مختلف به کار ببرد و با خلق راه های جدید بر مشکلات غلبه کند.

 

پویایی : پویایی و فعالیت مداوم از ویژگی های بارز انسان های خود شکوفا است. این افرد به توانایی خود باور داد و منفعل نمی نشینند تا راه حل از راه برسد بلکه خودشان برای ساختن راه حل ، دست به کار می شوند. فعالیت و پویایی نشاط درونشان را تامین میکند. در واقع این افراد ، معنی زندگی را در تلاش و فعالیت می بینند.

 

شادی : زمانی که یک فرد از توانایی  های خود برای رسیدن به اهدافش استفاده میکند و استعداد و علاقمندی های خودش ار می شناسد و آنها را رشد میدهد ، روحیه بهتری بدست می آورد چرا که این مسیر معنای واقعی شادی را به انسان هدیه می دهد.

جایگاه مطلوب اجتماعی : از آنجا که افراد خودشکوفا مجهز به ابزار های مختلف توانمندی هستند به راحتی میتوانند موقعیت مناسب خود را بدست آورند و نسبت به دیگران برای برقراری تعاملات اجتماعی و رسیدن به موقعیت های اجتماعی و شغلی موفق تر عمل میکنند.

 

منطقی بودن : افراد خود شکوفا منطقی هستند و بر اساس واقعیت زندگی میکنند . تلاش و تجربه رسیدن به نتیجه از آنها افرادی منطقی ساخته است که باور دارند میتواند با استفاده از روش های مناسب به خوشبختی و سعادت دست پیدا کرد . 

 

اعتماد به نفس بالا : فرد خود شکوفا میتواند نیازها و امکاناتش را شناسایی کند و از تواناییهایش در جهت رسیدن بهاهداف به شکل مطلوب استفاده کند ، طی کردن چنین مسیری به طور طبیعی منجر به افزایش اعتمد به نفس و قابلیتهای فردی می شود.

 

توجه به کیفیت زندگی دیگران : فردخود شکوفا از رضایت دیگران ، احساس آرامش می کنند . نسبت به مشکلات دیگران ف بی تفاوت نیستند و سعی میکنند روی سطح کیفیت زندگی دیگران تاثیر مثبتی بگذارند. 

زندگی در لحظه : انسان خود شکوفا زندگی را به همان شیوه ای که هست قبول میکند و از تمام لحظه های زندگی لذت می برد و باور دارد که هر لحظه از زندگی ارزشمند است و خودش را درگذشته گرفتار نمیکند و قدر لحظات زندگی را برای شاد بودن ، می داند و منتظر بهانه یا رسیدن آینده نیست چرا خودش در حال ساخت آینده است. 

 

شوخ طبعی : افراد خود شکوفا ، شاد و شوخ طبع هستند. انرژی مثبت خود را به دیگران منتقل می کنند و با شوخ طبعی مشکلات را راحت تر حل می کنند. این ویژگی باعث می شود نگاه متفاوتی به مسائل داشته باشند و خردمندانه تر مسائل را حل کنند.

راههای رسیدن به خودشکوفایی

خودتان را بشناسید : شما باید نیازها و استعدادهای خودتان را بشناسید . باید بفهمید چه هدفی باعث برانگیخته شدن شما می شود و چه چیزی از درون شما را تحت تاثیر قرار می دهد تا متوجه شوید برای چه چیزی ساخته شده اید و چه چیزی میتواند شما را خوشحال کند و به شما احساس رضایت بدهد.

 

ظرفیت هایتان را بشناید و آن ها را پرورش بدهید تا از دل آن ها به اهدافی بزرگ برسد. باید متوجه شوید کدام نقطه ضعف و کدام تله مانع از پیشرفت شما می شود .  نقاط ضعف انسان مانند کیسه های شن اضافی به بالن چسبیده اند و مانع از پرواز او می شوند. زمانی که شن های اضافه را بشناسید از خود جدا کنید میتوانید اوج بگیرید.

 

هدف گذاری : قبل از هدف گذاری باید نیازهای اولیه خود را بشناسید و آن ها را رفع کنید مثلا اگر نیاز شما به امنیت تامین نشود نمیتوانید به رشد فکری و خلاقیت برسید. باید دقت کنید که مسیر و هدفی که انتخب می کنید برگرفته از ندای دروی خودتان باشد نه حرفهای دیگران . دیگران میتوانند روشن کننده راه خودشان باشد و افکارشان مطابق با ظرفیت ها ، استعداد و نیاز درونی شما نیست. 

 

تمرکز تمام و کمال : اگر میخواهید کاری انجام دهید باید همه وجود خود را وقف آن کنید و روی برنامه خودتان تمرکز نمایید. در موقعیتهای سخت زندگی گارد نگیرید و بهانه جویی نکنید بلکه از هر مسئله ای که کدر مسیرتان ایجاد می شود ، استقبال کنید و از آن به عنوان تجربه ای جدید استفاده کنید.

دقت در انتخاب : هر چیزی در مسیر رسیدن به اهداف پیش روی شما قرار بگیرد نیازمند واکنش شما است. اگر به جای پیش روی پشت سد دفاعی پنهان شوید و از منطقه امن خود بیرون نیایید نمیتوانید به موفقیت برسید با انتخاب های درست و به موقع میتوانید به رشد شخصی و اجتماعی خود کمک کنید.

 

با خودتان صادق باشید : به جایگاه و خواسته های خودتان احترام بگذارید از چیزی برایتان خوشایند نیست به خاطر دیگران ، خودتان را درگیرش نکنید چون مانع از خودشکوفایی شما شده و استعدادهای شما را از بین می برد.

 

جراتمندی : هر چیزی که به دنبالش هستید را با جرات دنبال کنید . خوشبختی واقعی وقتی پیش می آید که شما در مسیر نیازهای واقعی خودتان با جرات و قدم به قدم پیش بروید ، به این ترتیب استعدادهای واقعی شما شکوفا می شود. 

 

مداومت : رسیدن به خودشکوفایی نیاز به مداومت دارد و باید در طول زمان با کسب تجربه به مهارت درست تصمیم گرفتن برسید یعنی در همه حال برای رسیدن به هدفتان در تلاش باشید و در هر مرحله از زندگی برای رشد پتانسیل های وجودی خودتان زمان بگذارید.  هر دوره ای از زندگی نیازهای مخصوص ه خود را دارد که انتخاب درست و مداومت در پیشرفت باعث می شود که در مسیر خودشکوفایی بمانید. 

 

نقطه امن خود را رها کنید : برای رسیدن به خودشکوفایی سعی کنید روش های جدید را امتحان کنید و دست از تکرار تجربیات و روشهای قدیمی تان بردارید تا بتوانید با آموخته های جدید ، به مسیرهای جدیدی برای حل مسائل برسید و خلاقیتتان را پرورش دهید.

 

مسئولیت پذیری : مهم ترین نکته بعد از انتخاب هدف ، مسئولیت پذیری است. شما باید مسئولت انتخاب هایتان را برعهده بگیرید ، این ویژگی به ثبات شخصیت شما در انجام کارها کمک میکند. نمیتوان برای رسیدن به اهداف به شانس و تقدیر اعتقاد داشته باشید بلکه باید به توان خودتان معتقد باشید و از تواناییهایتان برای پیشرفت مهارت در جهت بهبود زندگی استفاده کنید. 

برچسب ها :
#روانشناسی
  ثبت آگهی رایگان