در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

همه چیز درباره ویروس جدید لانگیا

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱ علمی
  • تصویر شماره همه چیز درباره ویروس جدید لانگیا
  • تصویر شماره همه چیز درباره ویروس جدید لانگیا
  • تصویر شماره همه چیز درباره ویروس جدید لانگیا
  • تصویر شماره همه چیز درباره ویروس جدید لانگیا

در حالی که از چند سالی بیشتر از شیوع کووید-19 نمی‌گذرد و شیوع آبله میمون‌ نیز به تازگی شایع شده و هنوز راهی برای مهار آن پیدا نشده، یک ویروس جدید خودنمایی می‌کند. محققان در حال نظارت بر گسترش ویروس جدید Langya henipavirus (LayV) در چین هستند، جایی که ده ها مورد قبلا گزارش شده است.

در چند سال گذشته، ویروس های مشترک بین انسان و دام مختلف در چین کشف شده است. اخیراً، ابرقدرت جنوب آسیا تحت تأثیر 35 عفونت در دو استان شرقی کشور: شاندونگ و هنان قرار گرفت. نوع جدید ویروس هنیپا نیز با نام ویروس لانگیا هنیپا یا LayV ذکر شده است.

 

ویروس هنیپا می تواند باعث بیماری شدید در حیوانات و انسان شود و در حال حاضر، هیچ دارو یا واکسن مجاز برای انسان وجود ندارد. از این رو کمی غیر قابل درمان است.

ویروس لانگیا چیست؟

ویروس لانگیا متعلق به خانواده ویروس های کشنده Nipah و Hendra، خانواده ویروس هنیپا است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این خانواده از ویروس‌های بسیار خطرناک هستند، به طوری که تخمین زده می‌شود که میزان مرگ و میر نیپا بین 40 تا 75 درصد باشد که بسیار بیشتر از نرخ مرگ و میر گزارش‌شده برای COVID-19 است.

 

مشخص نیست که ویروس لانگیا چقدر می‌تواند برای بشریت خطرناک باشد، زیرا همه بیمارانی که تاکنون در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند علائم خفیف شبیه آنفولانزا را تجربه کرده‌اند و هیچ مورد مرگ و میر مرتبطی گزارش نشده است.

 

براساس یک مطالعه چینی در سال 2008 ، ویروس هنیپا به طور طبیعی توسط خفاش‌های میوه خوار (روباه پرنده) و میکرو خفاش‌های گونه‌های مختلف نگهداری می‌شود ، اما مطالعات دیگر ویروس‌های henipa دیگر را در خفاش‌ها، جوندگان و حشرات کشف کرده‌اند.

 

ویروس لانگیا چگونه کشف شد؟

همانطور که تصور می شد، لانگیا در شرق چین در طی آزمایش نظارتی بر روی بیماران مبتلا به تب که اخیراً  در معرض حیوانات قرار گرفتن کشف شد. بعداً از نمونه سواب یکی از آن بیماران شناسایی و جداسازی شد. 

علائم ویروس لانگیا چیست؟

در مطالعه ای روی بیماران با عفونت LayV برای شناسایی علائم مرتبط انجام شد که به این صورت بود: 

در حالی که همه  افراد تب داشتند، 54 درصد خستگی را گزارش کردند، 50 درصد از سرفه شکایت داشتند. همچنین برخی افراد از سردرد و استفراغ شکایت داشتند. تحقیقات نشان داد که در 35 درصد عملکرد کبد مختل شده بود و در 8 درصد نیز بر عملکرد کلیه تأثیر گذاشته بودند. علاوه بر این، بیماران با ناهنجاری های لکوپنی، ترومبوسیتوپنی و اختلال عملکرد کلیه و کبد همراه بودند.

ترومبوسیتوپنی تعداد پلاکت پایین است، در حالی که لکوپنی به معنای کاهش تعداد گلبول های سفید خون است که به نوبه خود ایمنی بدن یا توانایی مبارزه با بیماری را کاهش می دهد.

 

ویروس لانگیا از کجا آمده است؟

منشا ویروس لانگیا هنوز مشخص نیست. با این حال، به احتمال زیاد از حیوان به انسان منتقل می شود.

ویروس لانگیا چگونه منتقل می شود؟

ویروس Langya یک عفونت مشترک بین انسان و دام است، به این معنی که ویروس از حیوانات به انسان منتقل می شود. اما از آنجایی که هیچ یک از بیماران در چین تماس نزدیکی با یکدیگر نداشتند، کارشناسان معتقدند که انتقال ویروس از حیوان به انسان همچنان پراکنده است.

 

محققان در چین هنوز در تلاش هستند تا بدانند دقیقاً چه حیواناتی در انتقال ویروس دخیل بوده‌اند، اما آنها مشکوک هستند که ممکن است خروس‌ها درگیر این ویروس باشند.

دانشمندان مؤسسه میکروبیولوژی و اپیدمیولوژی پکن دریافتند که در میان 25 گونه از حیوانات کوچک وحشی مورد بررسی، ژنوم ویروس عمدتاً در جوجه ها شناسایی شده است و 27 درصد از 262 حشره که مورد بررسی قرار گرفته اند، حامل ویروس هستند.

این به طور بالقوه می تواند به این معنی باشد که حیوان کوچک ممکن است مخزن طبیعی ویروس Langya باشد.

 

در حالی که مسلم است که ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است، محققان هنوز در مورد امکان انتقال از انسان به انسان مطمئن نیستند.

به گفته دانشمندان چینی، ردیابی تماس 9 بیمار با 15 عضو نزدیک خانواده نشان داد که هیچ انتقالی از ویروس وجود ندارد. اما همان محققان بر این باورند که نمونه مورد تجزیه و تحلیل برای تعیین اینکه آیا انتقال انسان به انسان امکان پذیر است بسیار کوچک است.

 

ویروس لانگیا چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای هنیپا لانگیا ویروس وجود ندارد.

برچسب ها :
#پزشکی
  ثبت آگهی رایگان