در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

درمان خماری

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱ سلامت
  • تصویر شماره درمان خماری
  • تصویر شماره درمان خماری
  • تصویر شماره درمان خماری
  • تصویر شماره درمان خماری

سردرد خماری، که به آن سردرد تاخیری ناشی از الکل نیز می گویند معمولاً صبح بعد از نوشیدن الکل در شب قبل، زمانی که الکل از سیستم شما خارج شد، بروز می کند. خماری معمولاً حدود 24 ساعت طول می کشد. 

سردرد یکی از علائم رایج خماری است. انواع مختلفی از درمان های فرضی برای سردردهای خماری وجود دارد، اما شواهد علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد آنها چقدر ممکن است موثر باشند.

 

بهترین راه برای جلوگیری از بروز سردرد پس از مصرف الکل، ترک الکل است. با این حال، اگر فردی دچار سردرد شد، راه‌هایی برای مدیریت درد وجود دارد.

 

این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا فرد می‌تواند سردرد خماری را درمان کند، علل ، علایم و پیشگیری از سردرد خماری چیست.

 

آیا می توانید سردرد خماری را درمان کنید؟

براساس تحقیقات موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم ،هیچ مدرک علمی برای اثبات اثربخشی داروهای خماری وجود ندارد. این سازمان می گوید تنها راه برای درمان خماری این است که منتظر بمانیم تا محصولات جانبی سمی از بدن پاک شوند.

 

این بدان معناست که هیچ مدرکی دال بر درمان خاص برای سردرد خماری وجود ندارد. با این حال، فرد می‌تواند با برخی از تاکتیک‌های زیر این ناراحتی را کاهش دهد:

هیدراتاسیون

الکل باعث می شود افراد نیاز به ادرار داشته باشند زیرا ترشح هورمونی به نام وازوپرسین را سرکوب می کند. این هورمون به طرق مختلف بر بدن تأثیر می گذارد،که یکی از این تاثیرات بر توانایی کلیه برای بازجذب آب است. اگر بدن فرد وازوپرسین کمتری تولید کند، می تواند منجر به کم آبی بدن شود که می تواند باعث سردرد شود.

 

عرق کردن، استفراغ و اسهال نیز از علائم خماری هستند و می توانند منجر به کم آبی بیشتر بدن شوند. نوشیدن آهسته آب می تواند به آبرسانی مجدد بدن و کاهش سردرد کمک کند.

 

به گفته بنیاد ملی سردرد ، فرد همچنین می تواند از محلول های آبرسانی خوراکی برای کمک به مدیریت کم آبی استفاده کند. محلول های آبرسانی خوراکی حاوی مقادیر صحیح گلوکز و الکترولیت ها هستند تا به فرد کمک کنند تا سریعتر بدن خود را آبرسانی کند.

 

خوردن کربوهیدرات

هاروارد هلث خاطرنشان می کند که نوشیدن الکل می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، بنابراین برخی از خستگی و سردردهای مرتبط با خماری ممکن است به دلیل عملکرد مغز بدون سوخت کافی باشد. فرد باید کربوهیدرات های ملایم مانند نان تست بخورد تا حالت تهوع را به حداقل برساند، سطح انرژی را بهبود بخشد و به بازگشت قند خون به حالت عادی کمک کند.

 

مسکن های بدون نسخه (OTC)

فرد می تواند مانند هر سردردی از مسکن هایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کند. با این حال، این مسکن ها می توانند ترشح اسید را افزایش داده و به طور بالقوه پوشش معده را تحریک کنند. طبق گفته هاروارد ، افراد باید از مصرف استامینوفن خودداری کنند. اگر فردی استامینوفن را در حالی که الکل در بدنش است مصرف کند، ممکن است اثرات سمی الکل روی کبد را بدتر کند.

علل سردرد خماری

الکل موجود در شراب، آبجو و مشروبات الکلی از یک ماده شیمیایی به نام اتانول تشکیل شده است. اتانول می تواند از راه های مختلفی باعث سردرد شود، از جمله :

• اتساع عروق: این گشاد شدن رگ های خونی است که می تواند برای برخی افراد باعث سردرد شود.

 

• دیورتیک: اتانول یک دیورتیک طبیعی است، به این معنی که میزان آب و نمک از دست رفته بدن را افزایش می دهد. باعث می شود بدن ویتامین ها ، نمک و مواد معدنی را از طریق کلیه ها دفع کند و در نتیجه باعث عدم تعادل شیمیایی و کم آبی بدن شود که می تواند باعث سردرد شود.

 

• مواد همسان: برخی از نوشیدنی های الکلی ممکن است حاوی مواد شیمیایی دیگری به نام congeners باشند. همنوع ها به نوشیدنی ها طعم و مزه خاص خود را می دهند. آنها می توانند باعث سردرد شوند و ممکن است به ترشح هورمون هایی کمک کنند که باعث پاسخ التهابی در بدن می شوند.

 

علائم سردرد خماری

خماری از نظر شدت و علائم از فردی به فرد دیگر و قسمتی به قسمت دیگر متفاوت است.

علایم سردردهای خماری عبارتند از :

- در دو طرف سر ایجاد می شود.

- روی پیشانی و/یا شقیقه ها قرار می گیرد.

- نبض دار است

- با فعالیت بدنی بدتر می شود.

علاوه بر سردرد، سایر علائم رایج خماری عبارتند از:

- اسهال

- از دست دادن اشتها

- خستگی

- حالت تهوع

- سرگیجه

- ضربان قلب سریع

- تعریق

- کاهش توجه و تمرکز

- خلق و خوی کم یا مضطرب

- احساس ناخوشی عمومی

جلوگیری از سردرد خماری

موثرترین راه برای جلوگیری از سردرد خماری پرهیز از نوشیدن یا پرهیز از نوشیدن بیش از حد الکل است.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری پیشنهاد می دهد زنان تعداد نوشیدنی خود را به یک یا کمتر در روز و مردان به دو یا کمتر در روز محدود کنند.

 

با توجه به خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) ، فرد می تواند موارد زیر را برای کمک به جلوگیری از خماری امتحان کند:

• از نوشیدن با معده خالی بپرهیزید: ممکن است فرد مصرف یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات یا چربی را مفید بداند که می تواند به کاهش جذب الکل در بدن کمک کند.

 

• نوشیدن آب و نوشیدنی های غیر گازدار: نوشیدن آب یا نوشیدنی غیر گازدار بین هر نوشیدنی الکلی ممکن است کمک کند. نوشیدنی های گازدار می توانند جذب الکل را تسریع کنند.

 

• آب بنوشید: فرد باید سعی کند قبل از خواب به آرامی یک لیوان آب بنوشد.

 

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

مصرف بیش از حد الکل می تواند اثرات جدی روی بدن داشته باشد همچنین می تواند منجر به مسمومیت با الکل شود و اگر فردی تحت درمان قرار نگیرد می تواند کشنده باشد.

یک فرد باید پس از نوشیدن الکل در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک تماس بگیرد:

- استفراغ بیش از حد یا استفراغ خون

- داشتن تشنج

- بیهوش افتادن

- عدم تعادل و ناتوانی در راه رفتن

- تغییر رنگ پوست به بنفش یا آبی

- بازدم کمتر از هشت بار در دقیقه

- لرز

- احساس گیجی

 

خلاصه

هیچ درمان اثبات شده ای برای سردرد خماری وجود ندارد، اما روش هایی برای بهبود علائم خماری وجود دارد. اینها شامل آبرسانی، خوردن کربوهیدرات ها و مصرف مسکن های خاص است. فرد باید از استامینوفن اجتناب کند زیرا می تواند اثرات الکل را بر روی کبد بدتر کند. فرد باید ایبوپروفن یا آسپرین را با احتیاط مصرف کند زیرا ممکن است مخاط معده را تحریک کند.

 

اتانول موجود در نوشیدنی های الکلی می تواند از طریق اتساع عروق و با عمل به عنوان یک دیورتیک باعث سردرد شود. مواد همسان در برخی از نوشیدنی های الکلی وجود دارد و همچنین می تواند باعث سردرد یا ایجاد سردرد شود.

اگر فرد یا اطرافیانش پس از مصرف الکل علائمی از جمله استفراغ زیاد، تشنج، بنفش یا آبی شدن پوست یا بیهوش شدن را تجربه کرد، باید با پزشک تماس بگیرد.

برچسب ها :
#پزشکی
  ثبت آگهی رایگان