در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

معرفی صنایع دستی سبزوار

دوشنبه ۲۴ مرداد ۱ هنری
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار
  • تصویر شماره معرفی صنایع دستی سبزوار

سبزوار یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی سبزوار است. یکی از جاهای دیدنی سبزوار هم بازار سرپوش این شهر است که در آن‌جا فرصت خرید انواع سوغات سبزوار را دارید. هر چه اطلاعات شخص در مورد سوغات مقصدش بیشتر باشد، خرید بهتری هم انجام خواهد داد. بنابراین برای تدارک فهرست خرید سوغاتی، با معرفی صنایع دستی شهر سبزوار با ما همراه باشید.

گیوه و گیوه دوزی از معروف ترین صنایع دستی سبزوار

در گذشته پاپوش‌هایی در ایران استفاده می‌شد، گیوه بود. از خصوصیات این محصول می‌توان به ماندگاری، استفاده راحت، عمر طولانی و قابلیت شستشو نام برد. به همین علت نیز در میان کشاورزان و دامدارن استفاده از گیوه خیلی رواج داشت. رویه‌ی گیوه‌ها از رج‌های الیاف پنبه بافته می‌شود و به همین دلیل، گردش هوا در درون کفش جریان دارد. در گذشته این صنایع دستی سبزوار با کفی‌هایی از جنس کرباس یا کتان ساخته می‌شدند. ولی اکنون برای افزایش سرعت کار و کاهش هزینه، از کفی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

 

چنانچه اهل پیاده‌روی باشید، پوشیدن گیوه به حفظ سلامت پای شما کمک بسیاری خواهد کرد. همین طور تنوع رنگ این محصول می‌تواند نظر اشخاص سخت‌پسند را هم جلب کند.

قالی بافی هنر مشهور بین سبزواری ها

قالی بافی را بیشتر زنان روستا نشین در اطراف سبزوار انجام می دهند.قالی بافی یک هنر با ارزش در بین سبزواری ها و همین طور ایرانیان است.

فرت بافی یا پارچه بافی از هنرهای مردم سبزوار

قبل از این در سبزوار پوشاک زنان و کودکان در کارگاه های پارچه بافی و فرت بافی تهیه می شد. فرت بافی یا همان پارچه بافی هنر اصیل ایرانیان است که خراسان از قطب‌های آن در سده‌های قبلی بود. پارچه لباس‌ها، چادر شب هاف و انواع منسوجات دیگر از همین فرت بافی به عمل می‌آمد. 

نمد مالی از صنایع دستی معروف شهر سبزوار

دامداری به دو صورت رمه گردانی گوسفند و شترداری در سبزوار سبب رواج و رونق حرفه نمد مالی بوده است. هر چند تعداد کارگاه های نمد مالی در شهر سبزوار در سال های اخیر رو به کاهش بوده است ، ولی در بافت بازار قدیمی هنوز چند کارگاه نمدمالی دیده می شود. برای تولید نمد نخست پشم را کمان می زنند آنگاه بر روی صفحه ای حصیری پهن می کنند و آب صابون به آن اضافه کرده و حصیر را گلوله می کنند و به قدری می مالند تا الیاف پشم به هم تنیده و گره بخورد. نمدمالان به جز نمد زیرانداز، پوشش چوپانان به نام کپنک و همین طور کلاه نمدی را هم تولید می کنند.

آهنگری از مشاغل معروف سبزوار

به علت وابستگی مردم منطقه به اقتصاد کشاورزی و دامداری و به دلیل تولید ابزارهای مورد احتیاج این مشاغل آهنگری ارزش بالایی برای آنها دارد. امروزه بیش از ده ها کارگاه سنتی آهنگری در سطح شهر سبزوار وجود دارد و فعالیت عمده آنها ساخت ابزار آلات دامداری و کشاورزی می باشد. سندان، چکش، دم، پتک، انبر، سنبه و... از جمله ابزارهای با اهمیت و کاربردی در صنعت آهنگری می باشد.

گلیم و پلاس بافی یکی دیگر از هنرهای دستی شهر سبزوار 

زنان روستایی در کنار دیگر کارهای روزانه خود ساعاتی از روز را هم به بافتن پلاس یا گلیم اختصاص می‌دهند. جالب است بدانید به علت اینکه در گذشته شتر داری متداول بود به همین جهت با استفاده از پشم شتر اقدام به بافت گلیم می کردند ولی امروزه پشم گوسفند بیشترین کاربرد را در این صنعت دارد. ناگفته نماند که تولیدات دیگری مانند خورجین، پشتی، سفره، سیاه چادر، چوقه و... هم با استفاده از دستگاه های گلیم بافی بافته می شوند و طرفداران بسیاری در این منطقه دارند.

محصولات سفالی از صنایع دستی سبزوار 

محصولات سفالی در سبزوار جایگاه خیلی مخصوصی دارد، چرا که هنرمندان این عرصه با تبدیل خاک به گِل و تبدیل گِل به محصولاتی مانند مجسمه ها، کوزه و گلدان ها آثار شگفت انگیزی خلق می کنند؛ اشیاء فوق العاده ای که پیوند دهنده ما با مادر اصلی مان یعنی زمین می باشد.

مسگری یکی از شغل های معروف سبزوار است

نقش بسیار مهم عنصر مس در تاریخ زندگی بر هیچ کس پوشیده نیست. چه آن هنگام که انسان ها با استفاده از آن انواع ظروف را می ساختند و چه اکنون که کابل های برق به واسطه آنها روشنایی تولید می کند. سازه های مسی به واسطه وجود چندین معدن مس در اطراف سبزوار یکی از سوغاتی های معروف این منطقه محسوب می شود.

 

محصولات مسی نه فقط به ظروف محدود نشده است بلکه به جز اینها مسگران خوش سلیقه این منطقه با استفاده از مس اقدام به ساخت انواع زیورآلات و قاب های مسی هم می کنند و همان قدر که یک غذای سالم برایشان مهم است به همان اندازه هم به زینت دادن خود و خانه هایشان ارزش می دهند.

از دیگر سوغات های سبزوار خراطی است

چون در گذشته یکی از بزرگترین رویش گاه‌های چنار در ایران متعلق به استان خراسان رضوی بود به همین علت صنایع چوبی هم در این قسمت پر رونق شد. همانگونه که میدانید قسمتی از کار با چوب مربوط به خراطی است و خراطان با بکارگیری و تراشیدن چوب ها اقدام به ساختن وسایلی مانند شمعدان، قلیان و... می کنند و لوازم تزیینی خیلی زیبایی خلق می کنند، به همین جهت شما می توانید از این محصولات به عنوان یادگاری برای عزیزانتان خریداری کنید.

سبد بافی از صنایع دستی سبزوار

سبدبافی یکی دیگر از صنایع دستی معروف سبزوار می باشد که به وسیله زنان و مردان این منطقه تولید می شود. این محصول با در هم تنیده شدن شاخ و برگ گیاهان به دست می آید، محصول ارزشمندی که بوی طبیعت را در خود حفظ کرده و از سویی بسیار زیبا و کاربردی است. 

 

برچسب ها :
#صنایع دستی
  ثبت آگهی رایگان