در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

آموزش مفهوم بزرگتر و کوچکتر

سه شنبه ۱۸ مرداد ۱ علمی
  • تصویر شماره  آموزش مفهوم بزرگتر و کوچکتر
  • تصویر شماره  آموزش مفهوم بزرگتر و کوچکتر
  • تصویر شماره  آموزش مفهوم بزرگتر و کوچکتر

یکی از مفاهیمی که آموزش آن برای کودکان خیلی اهمیت دارد، مفهوم کوچک و بزرگ- کوچکتر و بزرگتر- کوچکترین و بزرگترین است. آموزشگاه ها برای شناساندن این مفهوم به کودک دارای وسایل زیادی است اما می توان به آسانی و با استفاده از محیط آموزشی این مفهوم را به کودک یاد داد. همراه باشید.

نکته خیلی مهمی که در آموزش این مفهوم باید به آن دقت کرد این است که دو چیز را باید بتوان از نظر مفهوم با هم مقایسه کرد. خیلی وقتها سوالاتی از کودک پرسیده می شود که از نظر مفهومی درست نیست مثلا، مربی می پرسد میز بزرگتر است یا کتاب ؟

 

توجه داشته باشیم که شاید برخی مفاهیم از نظر عامیانه و در نگاه اول آسان به نظر می رسد اما آموزش درست این مفهوم برای کودکان خیلی مهم است.

 

باید بدانیم خود کلمه کوچک و بزرگ کجا استفاده کنیم و چه موقع کوچکتر و بزرگتر و چه زمانی عبارت بزرگترین و کوچکترین؟

 

در این مقاله قصد داریم چند شیوه مناسب برای آموزش مفهوم کوچکتر و بزرگتری اعداد را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید به کمک این شیوه ها؛ اعداد کوچکتر و بزرگتر را به فرزندتان یاد دهید!

 

فقط باید یادتان باشد که سرعت کودکان در یادگیری امکان دارد فرق داشته باشد و برای هر کودک شیوه های متفاوتی جوابگو باشد. پس صبر و حوصله داشته باشید و بدانید که دیر یاد گرفتن کودک دلبند شما صرفا ربطی به بهره‌ی هوشی و این چیزها ندارد؛ بلکه تنها امکان دارد شما دارید از شیوه اشتباهی به او آموزش می‌دهید!

حالا بیایید چند شیوه کاربردی را با یکدیگر بررسی کنیم:

 

شیوه اول: شمردن

بهتر است برای آغاز آموزش ابتدا بزرگتر و کوچکتری را در بین اعداد 1 تا 5 به او آموزش دهید و از همین 1 تا 5 آغاز کنید! از او بخواهید که اعداد یک تا پنج را با انگشت آغاز به شمردن کند و خودتان هم او را همراهی کنید: یک، دو، سه، چهار

 

حالا می‌خواهید به او نشان بدهید که عدد چهار از عدد 2 بزرگتر است؛ برای این کار یک بار دیگر با هم از یک تا چهار بشمارید فقط با انگشتتان دو و چهار را به او نشان دهید و بگویید عدد چهار پس از عدد دو آمده؛ و عدد چهار بزرگتر از عدد دو است.

 

همین طور می‌توانید عدد دو و چهار را با بالا بردن انگشتانتان به او نشان دهید و از او بپرسید در کدام حالت انگشت‌های بیشتری می‌بیند؟ پس آن عدد بزرگتر است!

 

شیوه دوم: استفاده از لگوها

یکی دیگر از شیوه های شیرین و جذاب آموزش اعداد بزرگتر و کوچکتر به کودکان این است که اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را هم وارد بازی کنید تا بهتر یاد بگیرد!

 

دو تکه کاغذ A4 یا مقوایی بردارید و عدد 3 را روی یکی، و عدد 5 را روی دیگری بنویسید!

حال با همراهی با او، از 1 تا 3 و یکبار دیگر از 1 تا 5 بشمارید!

 

حال از او بخواهید به تعداد عدد 3، روی مقوای آن لگوها را روی هم بچیند: یعنی روی مقوای عدد سه سه لگو روی یکدیگر چیده شده باشد!برای عدد 5 هم همین کار را از او بخواهید! 

 

در آخر از او بپرسید روی کدام مقوا، لگوهای بیشتری می‌بیند؟ بنابراین همان عدد بزرگتر است! همین جریان را می‌توانید برعکس کنید و برای آموزش مفهوم کوچکتر هم از آن استفاده کنید و بگویید مقوایی که تعداد لگوی کمتری روی آن می‌بیند؛ عدد کوچکتری را دارد!

شیوه سوم: نقاشی بکشید!

یک شیوه جذاب دیگر برای آموزش مفهوم اعداد بزرگتر و کوچکتر این است که نقاشی بکشید!

بله درست شنیدید این بار اید برای آموزش این مفهوم به فرزند دلبندتان نقاشی بکشید!

حالا می‌پرسید چطور؟

 

باز هم به چند تکه مقوا احتیاج دارید!

روی یکی از تکه‌های مقوا عدد مثلا 2 و بنویسید؛ در کنار این مقوا مقوایی را قرار دهید که از قبل با ماژیک یا خودکار آن را به 10 سلول تقسیم کرده‌اید!

 

حال از کودکتان بخواهید که به تعداد عددی که در کار می‌بیند (یعنی 2) داخل سلول‌ها ستاره بکشد!

 

خودتان نیز کمکش کنید تا نقاشی را کامل کند. الان برای نشان دادن عدد 2 باید داخل دو تا سلول را ستاره بکشد.

 

حال با عدد دیگر که مثلا 5 است هم همین کار را بکنید؛ یعنی از او بخواهید داخل 5 سلول از یک صفحه ی مقوایی دیگر ستاره بکشد تا عدد پنج را نمایش دهد!

 

حال از او بپرسید در کدام مقوا ستاره‌های بیشتری می‌بیند؟ طبیعی است که مقوایی را نشان می‌دهد که تعداد 5 ستاره دارد. از همین فرصت استفاده کنید و به او بگویید که تعداد ستاره‌های بیشتری که می‌بیند نشان می دهد که عدد 5 از عدد 3 بزرگتر است!

 

به همین آسانی توانستید مفهوم بزرگتر و کوچکتری را به فرزند دلبندتان با همین شیوه های سرگرم کننده بیاموزید!

برچسب ها :
#آموزش#کودکان
  ثبت آگهی رایگان