در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

دلایل درد زیربغل

شنبه ۷ اسفند ۰ علمی
  • تصویر شماره دلایل درد زیربغل
  • تصویر شماره دلایل درد زیربغل
  • تصویر شماره دلایل درد زیربغل

درد زیربغل چه عللی دارد، چه موقع جدی است و چگونه درمان می‌شود؟

زیربغل انسان متشکل از ساختار های گسترده ای نظیر رگ های خونی، عصب و تاندون های متعدد است. وجود احساس درد در زیر بغل یک فاکتور خطر به شمار می رود که نشان از یک بیماری دارد. مهم ترین علت های شکل گیری احساس درد در ناحیه زیر بغل شامل بیماری قلبی، تورم غدد لنفاوی، کشش عضلانی، واکنش آلرژیک، عفونت های پوستی و عصب باریکش می شود.  

علت شکل گیری احساس درد در زیر بغل 

زیر بغل به عنوان یک بخش حساس بدن انسان شناخته می شود. احساس درد در ناحیه زیربغل به موجب برخورداری از عصب، رگ های خونی و تاندون های متعدد بیانگر آسیب های جدی برای بدن است. زیربغل با ماهیچه ها و عضلات بدن با قابلیت انقباض متصل است و می تواند زمینه ساز شکل گیری ناراحتی در غدد لنفاوی گردد. 

 

در اصطلاح پزشکی درد زیر بغل با عنوان آگزیلاری کاربرد دارد. زیر بغل متشکل از ساختار و بافت های مختلفی نظیر غدد لنفاوی، عروق خونی، عضلات، استخوان، پوست، اعصاب و غدد تعریق است. 

 

درد زیر بغل تحت تأثیر عوامل گوناگون به وجود می آید و دارای نوسان است. در واقع درد زیر بغل می تواند در سطح ملایم، متوسط و شدید در تغییر باشد. 

متداول ترین نشانه هایی که با درد زیر بغل همراه هستند شامل بی حسی، تورم و توده های محسوس می شوند. 

 

تورم غدد لنفاوی

یکی از مهم ترین علت های شکل گیری احساس درد زیر بغل، تورم غدد لنفاوی است. در شکل گیری تورم غدد لفناوی، التهاب گره های لفناوی در ناحیه زیر بغل، زیر گردن و کشاله ران نقش دارند.  

 

تورم غدد لنفاوی با نشانه هایی نظیر قرمزی، بی حسی، تب، ورم و احساس درد در طول لمس زیر بغل همراه است. متخصص از طریق آزمایش خون به شناسایی علت شکل گیری این عارضه می پردازد. بهتر است بدانید احتمال می رود پزشک در خصوص جلوگیری از شکل گیری سرطان عمل بافت برداری را انجام دهد. 

 

واکنش آلرژیک

یکی از عوامل دخیل در شکل گیری درد زیر بغل، حساسیت آلرژیک است. حساسیت های پوستی عمدتا تحت یک عامل تحریک کننده اعم از شامبو های بدن، عطر، لوسیون و دئودورانت شکل می گیرند. 

 

در صورتی که نسبت به بهره گیری از وسایل آرایشی دچار حساسیت شده اید، استفاده از آن را متوقف نمایید. بهتر است بدانید کرم های مرطوب کننده، پودر رختشویی، صابون و نرم کننده لباس جزء محرک های پوست قرار دارند. 

نشانه های واکنش آلرژیک علاوه بر احساس درد در زیر بغل شامل خارش، قرمزی، جوش، التهاب و تورم می شوند. 

 

بهتر است بدانید یکی از عوامل درد زیربغل، تراشیدن نامناسب مو های زائد زیر بغل محسوب می شود. در واقع بهره گیری از تیغ های کثیف و کهنه با ایجاد التهاب در فولیکول های مو احتمال شکل گیری عفونت را افزایش می دهد. بدین ترتیب مو های زیرپوستی و جوش های درد ناک شکل می گیرند. 

 

هیدرانیت  

هیدرانیت نوعی بیماری مزمن است که در ناحیه غده عروقی در قالب آبسه و گره بروز پیدا می کند. اصل ترین عامل شکل گیری هیدرآدنیت غدد بسته و فولیکول های مو هستند. بیماری هیدرانیت عمدتا زیربغل شکل می گیرد و با تأثیر در فولیکول های مو سبب تخریب زیرپوستی می گردد.

 

بهتر است بدانید عارضه هیدرانیت در نواحی که تماس پوست بیشتر است، شکل می گیرد. 

عوامل خطر هیدارنیت شامل ضعف در سیستم ایمنی، اضافه وزن مزمن، استعمال دخانیات به ویژه سیگار و تغییرات هورمونی می شود. 

 

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب جزء عوامل دخیل در شکل گیری احساس در زیربغل به شمار می رود. با اینکه هیچ علت فیزیولوژیکی مبنی بر تأثیر استرس در درد زیربغل وجود ندارد اما بدن تحت تأثیر استرس درد های گسترده ای را متحمل می شود. 

شما می توانید با یادداشت عوامل استرس زا نقش شایانی در تسکین درد زیر بغل داشته باشید.  

 

دیابت 

یکی از علت های خطر آفرین شکل گیری درد زیر بغل، دیابت است. عدم درمان دیابت به مرور زمان عارضه نوروپاتی را به ارمغان می آورد. در عارضه نوروپاتی اعصاب فرد آسیب می بیند. هنگامی که اعصاب حسی و محیطی بیمار آسیب می بیند، فرد در دست و پا احساس درد و بی حسی می کند. 

 

کشش عضلانی

یکی از عوامل دخیل در شکل گیری درد زیربغل، کشش عضلانی است. در آسیب دیدگی های کشش عضلانی، فرد به صورت ناگهانی دچار درد های شدید می گردد. عضلات زیربغل مستعد کشیدگی قرار دارند.

 

ممکن است کشیدگی عضلان و ماهیچه ای در ناحیه آسیب دیده سبب شکل گیری خستگی، ضعف، سستی و سوزش شوند. این عارضه در اکثر موارد در ورزشکاران و تمرین کنندگان با وزنه های سنگین مشهود است. در واقع هنگامی که فعالیت هایی نظیر بالا بردن وزنه، هل دادن، کشیدن و هل دادن اجسام سنگین را انجام می دهید، فشار مضاعفی بر روی عضلات زیر بغل تحمیل می گردد. 

 

بهترین راه حل برای درمان مشکل درد زیر بغل ناشی از کشیدگی عضلانی کمپرس سرد ( 20 دقیقه) است. علاوه بر این بیمار ملزم است بر اساس شدت آسیب دیدگی به مدت سه الی شش هفته استراحت نماید و از دارو های ضد التهاب بهره بگیرید. 

درد زیربغل ناشی از کشش عضلانی با درد هایی نظیر قرمزی یا کبودی، درد، تورم و گرفتگی عضله همراه است.

 

بیماری های قلبی 

بیماری های قلبی به ویژه در زنان اعم از بیماری عروق کرونر قلبی دارای علائم گوناگون است. احتمال می رود این بیماری تنها با نشانه ی درد در زیر بغل برز پیدا کند. 

 

حمله قلبی 

عارضه حمله قلبی در اصطلاح پزشکی با عنوان آنژین نیز شناخته می شود. در واقع حمله قلبی به موجب عدم خون رسانی مناسب به قلب شکل می گیرد. درد آنژینا به بخش های مختلف بدن اعم از زیر بغل، گردن، شانه، دست و پشت گردن گسترش پیدا می کند. 

از سری نشانه های آنژینا می توان حالت تهوع، خستگی، تعریق، درد در قفسه سینه و سرماخوردگی اشاره کرد. 

 

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمن به شمار می رود. در بیماری پسوریازیس سلول های پوستی رشد پیدا می کند و با تجمع سلول های پوست سبب شکل گیری لکه هایی به نام پلاک می شوند. 

 

پلاک های پسوریازیس در بخش های مختلف بدن به ویژه زیربغل شکل می گیرند و با نشانه هایی نظیر احساس درد و خارش همراه می شوند. 

در خصوص درمان پلاک های پسوریازیس دارو های خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

سرطان سینه 

سرطان سینه زمانی شکل می گیرد که بدن به سلول های مجاری در بافت سینه حمله ور می شود. بهتر است بدانید سلول های مجاری تولید کننده شیر هستند. در صورتی که گره های لنفاوی ملتهب باشند، تحت تأثیر  سرطان قرار می گیرند. 

 

توجه داشته باشید که سرطان سینه یکی از علت های احتمال درد زیر بغل به شمار می رود. از نشانه های خطر آفرین سرطان پستان می توان به تغییر شکل سینه، توده در بافت پستان، چرخیدگی نوک پستان، قرمزی و خارش اشاره کرد. 

 

عفونت های پوستی 

 

احتمال می رود عفونت های پوستی در زیر بغل زمینه ساز احساس درد شوند. زیر بغل در مقایسه با بخش های مختلف بدن از درجه گرمای بیشتری برخوردار است. زمانی که زیر بغل در حالت افتاده قرار دارد، بافت های همپوشانی با دمای بالا این محل را آماده بروز عفونت می نمایند. 

 

در واقع رطوبت محل رشد باکتری تلقی می شود که به شکل درد، تورم و قرمزی بروز پیدا می کند. عفونت های پوستی با دارو ها و کرم های آنتی بیوتیکی قابل درمان هستند. بهتر است برای تسریع روند درمان محل عفونت را خشک و تمیز نگه دارید.

 

در برخی موارد کیست های عفونی عامل شکل گیری درد در ناحیه زیر بغل محسوب می شوند. زمانی که بدن مایعات را در نایحه زیر بغل جمع آوری می کند، سبب احساس درد و تورم می گردد. اکثر کیست های زیربغل عفونی هستند و از باکتری های پوست به ویژه استافیلوکوکوس شکل می گیرند. 

 

التهاب اینترتریگو 

ممکن است در چین خوردگی های پوست به خاطر اصطکاک و رطوبت التهاب اینترتریگو شکل بگیرد. التهاب اینترتریگو با بوی نامطبوع همراه است و دارای نشانه هایی نظیر درد، سوزش و قرمزی می باشد.

التهاب اینترتریگو به خاطر نوعی مخمر به نام کاندیدا به وجود می آید و با تحریک پوست سبب شکل گیری پلاک های سفید می گردد. 

ریفلاکس اسیدی 

ریفلاکس اسیدی نوعی سوء هاضمه است. زمانی که انسان غذا می خورد، معده یک ماده اسیدی را در خصوص تجزیه غذا ترشح می سازد. در برخی موارد با ضعف ماهیچه های معده، گاز موجود در آن به مری راه می یابد و زمینه ساز شکل گیری احساس سوزش در قفسه سینه می گردد. 

در برخی موارد سوزش معده گسترش می یابد و به شکل سوزن سوزنی در زیر بغل احساس می گردد. 

 

توده لیپوما 

توده لیپوما نوعی بافت چربی زیر جلد پوستی است که به مثابه ی لاستیک قابل لمس است. بیماران دارای لیپوما قادر هستند توده را در زیر پوست به حرکت در بیاورند. 

در برخی موارد که لیپوما با سرعت فراوان رشد می کند، به موجب تحمیل فشار به عروق خونی و اعصاب یک فاکتور خطر به شمار می رود. با این وجود اکثر لیپوماها توده هایی غیر سرطانی هستند. 

 

بیماری تنگی عروق محیطی 

هنگامی که عروق موجود در ساق پا و بازوها باریک می شوند، بیماری عروق محیطی به وجود می آید. بی شک با باریک شدن عروق، میزان اکسیژن رسانی به عضلات و اندام های مختلف بدن کاهش پیدا می کند. کاهش میزان اکسیژن رسانی سبب تداخل آسیب در کارکرد عضلات می شود. 

در صورتی که به بیماری تنگی عروق محیطی در دست مبتلا باشید، احساس درد زیر بغل را تجربه خواهید کرد. 

 

ویروس واریسلا زوستر

عامل شکل گیری آبله مرغان و زونا یک ویروس به نام واریسلا زوستر می باشد. در واقع با ورود ویروس واریسلا زوستر در بدن بیماری های زونا و آبله مرغان شکل می گیرند. 

در بیماری زونا جوش هایی به شکل نوار بر روی یک سمت از بدن ایجاد می گردد. علاوه بر این، آبله مرغان با جوش هایی در صورت، قفسه سینه و زیربغل بروز می یابد. 

 

احتمال می رود بیمار قبل از بروز جوش های ناشی از ویروس واریسلا زوستر در ناحیه زیر بغل دچار احساس درد شود. در این گونه موارد پزشک به تجویز دارو های ضد ویروسی بپردازد و فرایند درمان را تسریع ببخشد. 

 

عصب باریکش 

همان طور که بیان کردیم زیر بغل متشکل از عصب های متعددی است. فشردگی عصب های زیر بغل که با عنوان باریکش شناخته می شود یک عامل برای درد زیر بغل است. 

ممکن است فشردگی عصب به موجب تحمیل آسیب به عصب ناشی از ورم و تومور شکل بگیرد. عارضه عصب باریکش با نشانه هایی نظیر تورم در گردن، بالای بازو و صورت همراه است. لازم به ذکر است عارضه عصب باریکش با تصاویر رادیولوژی قابل مشاهده است. 

 

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک برای درد های زیر بغل 

متداول ترین علل در خصوص درد در ناحیه زیربغل شامل عفونت های باکتریایی، درد عضلانی و سرماخوردگی می شود. از آنجایی که در برخی موارد درد زیر بغل نشان از سرطان، تورم غدد لفناوی و عونت های آمیزشی دارد، مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می کند. 

در ادامه مهم ترین علائم خطر آفرین درد زیر بغل را بیان می کنیم:

• مشکل در تنفس و بلع 

• تعریق مزمن و تب های شبانه 

• کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل موجه 

• خستگی 

• یبوست 

• احساس توده های محکم در ناحیه زیر بغل 

• تورم غدد لنفاوی چندگانه در بخش های مختلف بدن نظیر سر، گردن و ران 

• تورم طولانی مدت غدد لنفاوی 

 

روش های تشخیص علت درد زیر بغل

پزشک در خصوص آگاهی از علت شکل گیری درد در ناحیه زیر بغل ابتدا سئوالاتی را درباره شدت درد، مدت، کیفیت و سابقه ابتلا به بیماری های گوناگون پرس و جو می کند. زین پس در راستای معاینه جسمانی اقدام می نماید و زیر بغل بیمار را از منظر اندازه غدد لنفاوی، وجود توده، التهاب و بثورات بررسی می کند. 

 

در صورتی که پزشک تشخیص به تورم غده لنفاوی دهد و بیمار با نشانه های عفونت مواجه باشد، آزمایش خون کامل تجویز می گردد. علاوه بر این، اگر در خانواده بیمار سابقه ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، عکس برداری هایی نظیر سی تی اسکن، MRI و سونوگرافی پیشنهاد می شود. 

 

درمان درد زیر بغل 

روش درمان درد زیر بغل تحت تأثیر عامل درد قرار دارد. به طور مثال، زمانی که پزشک تشخیص به تداخل آسیب به غدد و گره لفناوی دهد، در راستای درمان به روش جراحی اقدام می کند. 

برچسب ها :
#پزشکی#زیربغل
  ثبت آگهی رایگان