در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی

سه شنبه ۲۸ تیر ۱ خانه داری
  • تصویر شماره ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی
  • تصویر شماره ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی
  • تصویر شماره ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی
  • تصویر شماره ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی
  • تصویر شماره ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی
  • تصویر شماره ظروف مخصوص ماشی ظرفشویی

شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی سبب صرفه جویی در مصرف آب، زمان و مواد شوینده می گردد اما باید این را بدانید هر چیزی را نمیتوانیم در ماشین ظرفشویی قرار دهیم. در این مطلب  خواهیم گفت چه چیزهایی را نباید داخل ماشین ظرفشویی بگذارید.

ظروف چدنی

قابلمه‌های چدن یکی از بهترین انواع قابلمه‌ها هستند که تا چندین سال سالم می‌مانند ولی ماشین ظرفشویی سیستم شستشوی قدرتمندی دارد که می‌تواند به این ظرف‌ها صدمه برساند. پس ظرف چدن نیز یکی دیگر از مواردی است که نباید آن را در ماشین ظرفشوی قرار دهید.

 

زمانی که قابلمه‌های چدنی را داخل ماشین ظرفشویی قرار می دهید لایه روی آن از بین می‌رود. این لایه سبب نچسبیدن غذا به کف قابلمه می‌شود، از فاسد شدن غذا پیشگیری می‌کند و استفاده زیادی دارد. بنابراین کافی است قدری زمان بگذارید و قابلمه‌های چدنی‌تان را با دست بشویید تا کیفیتشان را از دست ندهند.

 

چاقو‌های آشپزخانه

چاقوها را بهتر است که در ماشین ظرفشویی قرار ندهید به چند علت: نخست اینکه لبه‌های تیز چاقو به سبدهای شتشو ماشین صدمه می‌زند و به تدریج سبب خراب شدن بافت‌های سبد قفسه‌ی قاشق‌ها می‌شود.

 

علت دوم این است که به علت تراکم قاشق ها، امکان دارد چاقو به سختی از سبد درآمده و به دست شما صدمه وارد کند.

 

علت سوم و مهم ترین علت که هیچ وقت نباید چاقو در ماشین بگذارید، این است که مواد شوینده‌ی ماشین، لبه‌های تیز چاقو را کند کرده و در نهایت در دراز مدت سبب نابودی آن خواهند شد. همین طور چنانچه دسته چاقوهای شما از چوب باشد، هر چقدر بیشتر در معرض آب و شوینده‌های داخل ماشین لباسشویی قرار بگیرد، زودتر نابود می‌گردد. بنابراین با قرار ندادن چاقو داخل ماشین ظرفشویی عمر موثر آن را بالا ببرید.

ظروف آشپزخانه چوبی

گذاشتن ظروف آشپزخانه چوبی داخل ماشین ظرفشویی سلامت شما را تهدید می‌کند. وسایل چوبی که در معرض گرما قرار دارند می‌توانند ترک خورده و شکسته شوند و این ترک‌ها یک محیط مناسب برای جمع شدن باکتری‌ها هستند.

 

ظروف چینی

ظرف های چینی با ارزش و ظریف که آبکاری طلا دارند و یا بشقاب‌های قدیمی که برایتان خاطره انگیز هستند را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. مواد شیمیایی، شوینده‌ها و آب داغ ممکن است سبب شود که صدمات و خسارت‌هایی را به طرح ظروف و نوارهای طلایی آن به وجود آورد، بنابراین این ریسک را نکنید و این ظروف را با دست بشویید.

 

ظروف مسی

اگر از ظروف مسی در منزل استفاده می کنید این مسئله را بدانید که ظرفهای مسی داخل ماشین ظرفشویی با مواد شوینده قوی ظرفشویی تغییر رنگ می دهند بنابراین آنها را با دست بشویید.

ظروف پلاستیکی

از دیگر ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شست، ظروف پلاستیکی است. حرارت ماشین به قدری زیاد است که می‌تواند ظروف پلاستیکی و مخصوصا پلاستیک‌های نازک با طرح‌های شلوغ را ذوب کند. بنابراین بهتر است که پیش از قرار دادن این ظروف در ماشین برچسب روی آن را مطالعه کنید و فقط ظروف پلاستیکی را که بر روی آن‌ها درج شده است، در ماشین ظرفشویی بگذارید.

 

بطری‌های دهانه باریک

یکی از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، بطری‌های با دهانه باریک هستند. به علت اینکه دهانه باریک آن‌ها، مانع از اسپری کامل آب به داخل بطری و تمیز شدنشان می‌ گردد. برای تمیز شسته شدن بطری‌ها، قدری آب و مایع شوینده داخل آن‌ها ریخته و به خوبی تکان دهید و با استفاده از یک فرچه شیشه‌شوی پایه بلند، همه قسمت‌های آن‌ها را بشویید.

 

رنده و سیر خردکن

یکی از مشکلات عمده در رابطه با شستن رنده و سیر له کن با ماشین ظرفشویی، این است که قدرت خوبی در تمیز کردن گوشه‌ها و سوراخ‌های ریز آن‌ها ندارد و تیغه‌های آن‌ها را کُند می‌کند. در حالی که با شستن دست و کشیدن آرام اسکاج به راحتی می‌توان کوچک‌ترین ذرات را از روی سطح آن‌ها پاک کرد.

ظروف ملامین و اکرلیک

یکی از ظروفی که مقاومت بالایی دارند و به زود شکسته نشدن آن ها مطمئن هستیم و به راحتی از آن ها استفاده می کنیم، ظروف ملامین و آکریلیک هستند.

 

اما این وسایل را نیز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد چون به همان دلایل قبلی که شامل حرارت بالا و مواد و قرص شستشو قوی استفاده شده برای تمیزی ظرف ها، باعث پاک شدن رنگ آن ها و کیفیت خود را از دست می دهند.

 

ظروف عتیقه و گران‌ قیمت

برخی از ظروف مثل ظرف‌های یادگاری از مادربزگ ارزش بسیاری برایمان دارند و دوست نداریم به هیچ عنوان آن‌ها را از دست بدهیم. به همین علت بهتر است ظروف قیمتی و با ارزش خود را که از شستن ایمن آن‌ها با ماشین ظرفشویی مطمئن نیستید، با دست بشویید.

 

ظروف آلومینیومی

گذاشتن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی باعث تیره و کدر شدن و پیدایش لکه های سفید روی سطح ظروف می گردد. اگر آلومینیوم آنودایز نشده باشد، شوینده های سخت می توانند سبب به وجود آوردن شکاف و خوردگی شوند. چنانچه این ظروف برچسب قابل شستشو داخل ماشین ظرفشویی داشته باشند، آنها را هم بهتر است با دست بشویید.

 

چنانچه می خواهید تغییر رنگ و لکه ها را از بین ببرید، خمیری از کرم تارتار  و آب گرم تهیه و خمیر را روی قابلمه بزنید و فراموش نکنید که دفعه بعد با دست بشویید!.

درب های زودپز

شما می توانید دیگ زودپز را در ماشین ظرفشویی قرار دهید ولی هیچ وقت نباید درب زودپز را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید چون درپوش دارای سوپاپ هایی است و عملکرد ماشین ظرفشویی می تواند ذرات کوچکی از غذا را به داخل سوپاپ ها وارد کند. چنانچه این سوپاپ ها گرفته باشند، هوا از آنها خارج نشده و زودپز می ترکد.

 

همین طور مواد شیمیایی سخت می توانند به نوار لاستیکی یا سیلیکونی درب صدمه وارد کند.

 

ظروف کریستال

چنانچه به علت ترس از افتادن جام‌های کریستالی آن‌ها را با دست نمی‌شویید، باید بدانید که گذاشتن ظروف کریستال در ماشین ظرفشویی می‌‌تواند صدمه جدی‌تری به این ظروف وارد کند. در حقیقت درجه حرارت بالا و لرزش ظروف در کنار نیز سبب ترک خوردن یا خراش ظروف کریستالی، می‌شود.

 

ظروف عایق تفلون

برخی از ظروف قدیمی تفلون را نمی شود با ماشین ظرفشویی شست ولی تقریبا همه ظروف تفلون جدید قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند به علامت شستشو با ماشین ظرفشویی روی ظروف دقت کنید.

ظروفی که روی آن‌ها برچسب کاغذی دارد

امکان دارد از شیشه مرباها و یا بطری هایی که روی آن‌ها برچسب دارد استفاده کنید. ولی اگر تصمیم دارید برای شستن آن‌ها از ماشین استفاده کنید حتما برچسب آن‌ها را جدا کنید. چنانچه بدون جداسازی برچسب آن را داخل ظرفشویی بگذارید، موقع خیس شدن برچسب جدا می‌شود و امکان دارد در راه‌آب ماشین ظرفشویی گیر کند و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

 

برای برای جدا کردن کاغذ روی شیشه مربا باید آن را برای یک یا چند ساعت داخل آب داغ بگذارید و سپس آن را با دست آن بکنید.

 

ظروفی که به راحتی شکسته می‌شوند

حرکات ماشین ظرفشویی موقع شستشو و همین طور مواد شوینده در ماشین امکان دارد باعث شکستگی ظروف شود. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم از قرار دادن ظروفی که به آسانی شکسته می‌شوند در ماشین ظرفشویی پرهیز کنید.

 

برچسب ها :
#بهداشت خانه#ظرف
  ثبت آگهی رایگان