در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

همه چیز درباره انما یا اماله

چهارشنبه ۲۲ تیر ۱ سلامت
  • تصویر شماره همه چیز درباره انما یا اماله
  • تصویر شماره همه چیز درباره انما یا اماله
  • تصویر شماره همه چیز درباره انما یا اماله
  • تصویر شماره همه چیز درباره انما یا اماله
  • تصویر شماره همه چیز درباره انما یا اماله

انما ورود یک مایع از طریق مقعد و به روده بزرگ است. انما ممکن است برای درمان یبوست یا تجویز دارو تجویز شود. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند تخلیه محتویات روده قبل از آزمایش، مانند کولونوسکوپی استفاده شود.

انما تزریق مایعاتی است که برای پاکسازی یا تحریک برای تخلیه روده استفاده می شود. این روش سالهاست که برای درمان یبوست و موارد مشابه استفاده می شود. 

یبوست یک بیماری شدید است که حرکت مدفوع شما را کند می کند. همچنین مدفوع را سفت و دفع آن را سخت می کند. این می تواند برای بسیاری از افراد به یک مشکل مزمن تبدیل شود و نیاز به درمان مانند انما دارد.

 

انما همچنین می تواند بی اختیاری مدفوع را درمان کند، وضعیتی که در آن مدفوع به طور غیرمنتظره ای از راست روده نشت می کند. آنها همچنین برای تمیز کردن روده قبل از هر آزمایش یا جراحی استفاده می شوند. یک متخصص معمولاً عمل انما را انجام می‌دهد، اما می‌توانید انما را خود در خانه نیز انجام دهید.

انواع انما

برخی از انواع انما عبارتند از:

• انما پاک کننده:

این روش بر پایه آب است. این شامل نگه داشتن تزریق در رکتوم برای مدت کوتاهی برای شستشوی کامل روده بزرگ است. سپس بدن شما ظرف چند دقیقه مدفوع را آزاد می کند. انما پاک کننده بیشتر به دو نوع تقسیم می شود: 

- انما با حجم زیاد.  این یک درمان موثر برای یبوست است زیرا بخش بزرگی از روده بزرگ را تمیز می کند. مقدار مایع مورد استفاده در این نوع 500-1000 میلی لیتر است. پزشکان ممکن است از شما بخواهند که مایع را برای مدت طولانی در دهانه مقعد خود نگه دارید تا مدفوع کاملا آزاد شود.

 

- انما با حجم کم. برای تمیز کردن قسمت پایین روده بزرگ استفاده می شود. مقدار مایع مصرفی کمتر از 500 میلی لیتر است. مصرف آن به افرادی که از قسمت بالای روده بزرگ یبوست ندارند توصیه می شود.

 

• انما نگهدارنده روغن:

این نوع انما برای افرادی است که مدفوع آنها سفت شده است. انما نگهدارنده روغن مدفوع را نرم می کند. انما های مورد استفاده در این فرآیند معمولا حاوی محلول 90-120 میلی لیتری هستند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که محلول را حداقل به مدت یک ساعت نگه دارید تا نتایج موثری حاصل شود. 

 

• انما با جریان برگشتی:

یک انما با جریان برگشتی برای افرادی که به دلیل گاز روده مشکل مدفوع دارند انجام می شود. در این روش از حجم سیال زیادی استفاده می شود که در مقدار 100-200 میلی لیتر تزریق می شود. سپس مایع همراه با گاز روده بیرون کشیده می شود. این عمل سه تا پنج بار تکرار می شود تا زمانی که گاز به طور کامل خارج شود. 

 

•  انما خنک کننده:

اگر دمای بدن شما بسیار بالا باشد، پزشک ممکن است از یک انما خنک کننده برای کاهش دمای بدن شما استفاده کند. این یک روش معمول نیست.

 

•تزریق رکتال دارو:

انما همچنین می تواند برای قرار دادن داروها در روده بزرگ استفاده شود. انما مخاط روده را تسکین می دهد و داروها الکترولیت ها را متعادل کرده و با عفونت ها مبارزه می کنند. این روش پس از پاکسازی انما انجام می شود. 

انما چگونه استفاده می شود؟

یک انما خریداری شده از داروخانه دارای یک نازل در انتهای یک کیسه یا بطری کوچک است. این ظرف پر از مایع است (گاهی نمک و آب، گاهی روغن معدنی) که به بدن تزریق می شود. نازل داخل مقعد وارد می شود و ظرف فشرده می شود و مایع را از نازل خارج می کند و به آخرین قسمت روده بزرگ به نام رکتوم می فرستد.

 

مایع معمولاً برای مدتی که در دستورالعمل های محصول مشخص شده است در رکتوم نگه داشته می شود. می‌توان آن را تا زمانی که میل به حرکت روده‌ها پیدا شد نگه داشت. در برخی موارد، ممکن است پیشنهاد شود که انما برای چند دقیقه یا بیشتر در داخل بدن بماند.

وقتی وقتش می‌رسد، انما و مواد زائد موجود در رکتوم با نشستن روی توالت و حرکت دادن روده‌ها مثل همیشه آزاد می‌شوند.

نحوه استفاده از انما

در بیشتر موارد، نحوه استفاده از انما یک فرآیند ساده است. افراد معمولاً خودشان از انما استفاده می کنند، اگرچه برخی از افراد در صورت داشتن مشکلات حرکتی یا شناختی ممکن است به کمک نیاز داشته باشند. به خاطر داشته باشید که عمل انما زمان می برد.

 

برای انجام انما ابتدا مطمئن شوید که محصول مناسب انما را انتخاب کرده اید و دستورالعمل ها را درک می کنید. همچنین باید مطمئن شوید که فضایی برای دراز کشیدن، معمولاً روی کف حمام و مقداری حوله دارید.

دستورالعمل بیشتر محصولات انما مقعدی شامل یک سری مراحل است. ابتدا یک روان کننده مانند ژل نفتی را روی مقعد خود بمالید تا هر گونه ناراحتی را محدود کنید و اطمینان حاصل کنید که نازل انما به خوبی وارد می شود. همچنین درپوش نازل انما را بردارید. مراحل دیگر عبارتند از:

 

در بهترین حالت برای رسیدن به مقعد خود دراز بکشید، معمولاً به پهلو با یک زانو خم شده

نازل انما را به آرامی وارد مقعد و راست روده کنید و تمام مایع را داخل آنها فشار دهید.

نازل انما را دوباره بیرون بیاورید و سپس به مدت زمان توصیه شده صبر کنید.

پس از گذشت زمان انتظار، روده های خود را روی توالت خالی کنید.

اقدامات احتیاطی و خطرات استفاده از انما

اکثر مردم هیچ مشکلی با عمل انما نخواهند داشت، اما چند چیز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد.

- اگر شما نمی خواهید نازل انما را بیش از حد به داخل مقعد وارد کنید و باعث درد می شود که نادر است اما حتما از بطری و کیسه و نازل دقیقا مطابق دستور استفاده کنید زیرا ممکن است قسمتی گیر کند و باعث انسداد جسم خارجی شود.

 

- همچنین مهم است که دقیقاً از مقدار مایع مورد نیاز در دستورالعمل استفاده کنید. اگر خیلی کم استفاده کنید، انما ممکن است موثر نباشد. اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، ممکن است عمل انما بیشتر طول بکشد زیرا مایع به داخل روده بزرگ شما رسیده است.

 

ملاحظات دیگر عبارتند از:

- آسیب به راست روده یا روده به دلیل نفخ ناشی از مایعات

- ناراحتی به دلیل استفاده از مایعات خیلی سرد یا گرم

- عفونت در صورتی که تجهیزات انما استریل نگهداری نشود.

 

عوارض انما نادر است اما می تواند جدی باشد. در میان آنها خطر سوراخ شدن در روده یا عفونتی که منجر به سپسیس می شود، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است. اگر درد، تب یا علائم دیگری دارید که به خودی خود برطرف نمی شوند، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

 

انما برای تسکین ناراحتی و بهبود توانایی شما برای دفع مدفوع مفید است. آنها برای استفاده گاه به گاه در هنگام درمان یبوست، IBD یا زمانی که در حال آماده شدن برای یک روش هستید بی خطر هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که اطلاعات کمی برای حمایت از استفاده از انما وجود دارد.

 

افرادی که قهوه، الکل، پراکسید هیدروژن یا مایعات دیگر را در انما امتحان می کنند(گاهی اوقات پس از خواندن "دستور العمل ها" از اینترنت) اغلب به خود آسیب می رسانند و بیشتر از اینکه مفید باشند ضرر می کنند. 

 

افراد مبتلا به بیماری های خاص باید قبل از استفاده از محصول انما با پزشک خود صحبت کنند. آنها ممکن است در معرض خطر کم آبی یا الکترولیت مربوطه باشند عدم تعادل ، که می تواند عملکردهای بدن که به این مواد معدنی کلیدی متکی است را مختل کند.

 

این در مورد افراد مبتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و سایر بیماری ها نیز صادق است. برخی از بیمارانی که درمان سرطان را دریافت می کنند و نیاز به انما قبل از عمل جراحی دارند نیز ممکن است در معرض خطر بالاتری از عوارض باشند. در موارد دیگر، استفاده مکرر از انما برای از بین بردن یبوست در افرادی که شیمی درمانی می شوند ممکن است منجر به نگرانی شود. 

 

انما به طور کلی ایمن است، اما خطرات سلامتی ناشی از استفاده از انما نسبت به سایر گزینه های درمان یبوست بیشتر است. 

 

چه مدت طول می کشد تا انما عمل کند؟

پاسخ به این بستگی دارد که از چه نوع محصول انما استفاده می کنید. برخی از انما ها تنها در 15 دقیقه یا کمتر باعث حرکت روده می شوند. برخی دیگر، مانند کیت های آماده سازی روده که حاوی بیزاکودیل هستند، ممکن است تا یک ساعت طول بکشد تا شروع به کار کنند. دستورالعمل‌های خاص هر کدام به شما نشان می‌دهد که انتظار چه چیزی را داشته باشید.

 

برچسب ها :
#بیماری#پزشکی
  ثبت آگهی رایگان