در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

کویر دق سرخ کجاست؟

یکشنبه ۱ اسفند ۰ گردشگری
  • تصویر شماره کویر دق سرخ کجاست؟
  • تصویر شماره کویر دق سرخ کجاست؟
  • تصویر شماره کویر دق سرخ کجاست؟
  • تصویر شماره کویر دق سرخ کجاست؟
  • تصویر شماره کویر دق سرخ کجاست؟
  • تصویر شماره کویر دق سرخ کجاست؟

سفر به کویر دق سرخ ؛ یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان

یکی از جاذبه های طبیعی که در کشور ما نیز وجود دارد کویر است. کویر محل شگفت انگیزی برای گردشگران، کویر نوردان و به طور کلی برای افراد علاقه مند به طبیعت است. در این مطلب میخواهیم در مورد کویر دَقِ سرخ و جاذبه های آن با شما همراه شویم.

موقعیت مکانی کویر دَقِ سرخ 

کویر دَقِ سرخ در استان اصفهان ، شهرستان اردستان و در نزدیکی شهر زواره  که یکی از توابع شهر اردستان است قرار دارد. طول تقریبی این کویر پنجاه کیلومتر و عرض آن بیست کیلومتر است.

 

برای سفر به این کویر زیبا باید ابتدا به اردستان و سپس به شهر زواره بروید از آنجا نیز به روستای علی آباد یا جهان آباد بروید. با طی کردن مسیر به سمت شمال شرقی که البته خاکی است شما به حاشیه نمکزار میرسید. فاصله ی شهر زواره تا نقطه ی میانی کویر دَقِ سرخ حدود بیست و پنج کیلومتر میباشد.

 

کویر دَقِ سرخ 

دَقِ سرخ دریاچه ی خشک شده ای است که تقریبا بیضی شکل است و با نقشه های ماهواره ای که از بالا به آن نگاه میکنید بیضی های هم مرکزی را مشاهده میکنید.

یکی از جاذبه های طبیعی کویرها والبته کویر دَقِ سرخ شبهای آن است. در این کویر به دلیل این که سطح آن با لایه هایی از نمک پوشانده شده است.

 

در شب هنگامی که نور مهتاب بر روی آن می تابد بلورهای نمک نور را بازتاب کرده و به هر سمتی که نگاه می کنید درخشش چشم نوازی از بلورهای نمک را خواهید دید. این عارضه ی طبیعی باعث شده تا بسیاری از گردشگران ، عکاسان و حتی مردم عادی به این مکان سفر کنند و شبی را در کنار کویر سپری کنند.

 

از طرفی شبهای تاریک کویر نیز برای رصد ستارگان بسیار مناسب است و بسیاری از علاقه مندان به علم نجوم نیز به این منطقه مسافرت می کنند و با ایجاد کمپ های شبانه با آسمان کویر همراه می شوند. آرامش و سکوت کویر دَقِ سرخ نیز به جذابیت بیشتر آن کمک می کند.

یکی دیگر از جاذبه های کویر دَقِ سرخ زمین های چند ضلعی است. این زمین ها در حاشیه ی کویر به دلیل وجود نمک به صورت چند ضلعی تشکیل شده اند و گاهی اوقات ارتفاع این چند ضلعی ها تا پانزده سانتی متر نیز میرسد و منظره ی جذابی را ایجاد میکنند. همچنین در محدوده ی این نمکزارها گیاهان نمک دوست نیز به چشم میخورند.

تل شیطان 

در قسمت مرکزی کویر تپه های ماسه ای بیضی شکل وجود دارند که از تصاویر ماهواره ای هم مشخص هستند. یکی از مهمترین و جذابترین جاذبه ی کویر دَقِ سرخ همین تپه ها هستند که به تل شیطان معروف هستند. این تپه های ماسه ای دارای خاصیت مغناطیسی شگفت انگیزی هستند.

 

این خاصیت مغناطیسی باعث می شود که تمامی شن های پخش شده ی اطراف تل شیطان به سمت آن جذب شوند و در قسمت های دیگر پخش نشوند. برای امتحان این خاصیت میتوانید از یک آهنربا استفاده کنید. آهنربا را به یک تکه چوب متصل کنید و به شن های اطراف تل شیطان نزدیک کنید. خواهید دید که شنهای زیادی مانند براده های آهن جذب آهنربا میشوند. 

تل شیطان مکان مناسبی برای پیاده روی با پای برهنه روی شن های این کویر است. بسیاری از گردشگران تل شیطان را برای کمپ شبانه خود انتخاب می کنند. تپه های دیگری نیز در اطراف وجود دارد که در میان کویر نوردان به آشیانه ی عقاب ها معروف هستند.

مکان دیدنی دیگر کویر دَقِ سرخ جنگل های تاغ می باشند که از کویر مرکزی ایران جدا شده است. جنگل های تاغ یکی از جاذبه های زیبای گردشگری و عامل تثبیت کننده ی شن های منطقه می باشند و اگر وجود این جنگل ها نبود شهر زواره و روستاهای اطراف آن سالها پیش زیر ماسه های انبوه مدفون میشدند. 

 

بعد از جنگل های تاغ ، شوره زار دَقِ سرخ قرار دارد که در فصل های پر بارش ، البته اگر بارشی باشد به صورت موقت به دریاچه ای تبدیل شده و با خشک شدن آن در فصل گرما تاغ زار هایی ایجاد شده که مکان مناسبی برای عکاسان حیات وحش است. زیرا حیواناتی مانند: روباه ، بایکا ، شغال ، جغد و چکاوک کاکلی در آن جا زندگی می کنند.

در روزگاران قدیم مردم از این تاغزار ها نمک طبیعی برداشت میکردند که به علت بارش های کم سالیان زیادی برداشت نمک ممکن نبود. تا این که در سال ۱۳۹۹ به علت بارشهای فراوان دریاچه تشکیل شد وپس از خشکیدن دوباره برداشت نمک میسر شد.

البته به علت تشکیل این دریاچه و هجوم مردم و گردشگران آسیب های زیادی به این نمک زارها وارد شد و به نظر می رسد که نیاز به یک جاده و مسیر در این بیابان ضروری است.

در دوران گذشته شهرهایی در این کویر وجود داشته اند که در جای جای کویر آثار و بقایای آن ها موجود است و به هفت شهر لیلاز معروف هستند.

 

برای رفتن به کویر دَقِ سرخ چند نکته زیر را هم در نظر بگیرید

اول اینکه در روستای علی آباد اقامتگاه بوم گردی وجود دارد و در صورت تمایل می توانید از آنجا استفاده کنید.

 

دوم اینکه بخش هایی از کویر است که گوشی های مبایل آنتن نمی دهند پس حتما قبل از سفر این مورد را نیز در نظر بگیرید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

و سوم در روستاهای اطراف زواره ماشین های آفرودی هستند که می توان برای رفتن به کویر از آن ها استفاده کرد. 

  ثبت آگهی رایگان