در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

مراقبت بعد از سقط

یکشنبه ۱۲ تیر ۱ سلامت
  • تصویر شماره مراقبت بعد از سقط
  • تصویر شماره مراقبت بعد از سقط
  • تصویر شماره مراقبت بعد از سقط

بر اساس یک تحلیل، این احتمال وجود دارد که از هر 4 زن، 1 نفر قبل از 45 سالگی سقط جنین کند و خود مراقبتی مناسب برای سلامت جسمی و روانی پس از سقط جنین مهم است.

هنگامی که سقط جنین توسط یک متخصص پزشکی انجام شود، یک روش بی خطر است و خطرات کمی دارد. با این حال، مردم باید از آنچه پس از آن پیش می آید (هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی) آگاه باشند.

 

در این مقاله بیشتر بخوانید تا بدانید پس از سقط جنین چه انتظاراتی دارید، چگونه از خود مراقبت کنید و چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید.

 

انواع مختلفی از سقط جنین وجود دارد. پزشک روش مناسب را با توجه به نیازهای پزشکی و مرحله بارداری فرد توصیه می کند. انواع سقط جنین عبارتند از:

- قرص سقط جنین

- آسپیراسیون خلاء

- اتساع و تخلیه یا D&E

 

پس از عمل، دوره معمول قاعدگی فرد باید در عرض 4 تا 8 هفته بازگردد. با این حال، ممکن است در ابتدا لکه بینی یا خونریزی نامنظم داشته باشند.

برخی از افراد در روزها و هفته های پس از سقط جنین دچار احساسات شدید و تغییرات خلقی می شوند. تغییر ناگهانی هورمون‌ها می‌تواند باعث این امر شود و احساسات فرد در مورد سقط جنین یا بارداری نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

 

سقط جنین می تواند یک تجربه هیجانی چالش برانگیز باشد و افراد ممکن است بخواهند در روزها و هفته های پس از سقط به حمایت خانواده و دوستان نزدیک نیاز داشته باشند.

 

به محض تخمک گذاری ممکن است فرد باردار شود. این قبل از اولین قاعدگی اتفاق می افتد و می تواند خیلی زود پس از سقط جنین باشد. بنابراین، در صورتی که فرد در تلاش برای جلوگیری از بارداری است، استفاده از روش های پیشگیری از بارداری یا پرهیز از رابطه جنسی مهم است.

علائم شایع بعد از سقط جنین

افراد ممکن است بدون توجه به نوع سقط جنین علائمی را تجربه کنند. با این حال، اگر فردی در اواخر بارداری سقط جنین کند، علائم می تواند شدیدتر باشد.

پس از سقط جنین، تجربه آن طبیعی است:

- خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی

- درد و گرفتگی

- سینه های دردناک یا متورم

 

چگونه بعد از سقط از خود مراقبت کنیم؟

در روزهای پس از سقط جنین، فرد ممکن است احساس خستگی و تخلیه کند.

 

مراقبت فیزیکی 

درد ناشی از گرفتگی - شبیه دردهای قاعدگی - شایع است.

افراد باید از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهند که آنها را بعد از عمل به خانه ببرد. در صورت امکان، ممکن است بخواهند یکی دو روز بعد از کار مرخصی بگیرند تا مطمئن شوند که استراحت کافی دارند. آنها باید سعی کنند از انجام فعالیت های شدید جسمی یا احساسی خودداری کنند.

 

پس از سقط جنین، مدتی طول می کشد تا دهانه رحم بسته شود، که فرد را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می دهد. برای کاهش این احتمال عفونت، به مدت 2 هفته، باید از کارهای زیر اجتناب کرد:

- با استفاده از تامپون

- داشتن رابطه جنسی (دخول)

- گذاشتن هر چیزی در واژن

- استفاده از استخر شنا

 

همچنین مراقبت از خود پس از سقط جنین بسیار مهم است. اگرچه خود این روش نسبتا کوتاه است، اما ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد تا از نظر فیزیکی بهبود یابد. یک فرد می تواند کارهای زیر را انجام دهد: 

- ماساژ شکم و کمر

- استفاده از کیسه آبگرم

- مصرف مسکن های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استا مینوفن (تیلنول)

- مراجعه به پزشک

 

مراقبت عاطفی

ممکن است همه افراد پس از سقط جنین یا ختم بارداری دچار افسردگی نشوند. در برخی موارد، افسردگی ممکن است رخ دهد، خواه شخص این روش را برنامه ریزی کرده باشد یا نه. تغییرات هورمونی باعث تشدید این امر پس از عمل می شود که می تواند باعث تغییر در خلق و خو شود. پس از سقط جنین، سطح پروژسترون و استروژن فرد به تدریج کاهش می یابد. این می تواند باعث کاهش خلق و خو و تغییرات خلقی شود.

 

با بازگشت چرخه قاعدگی افراد به حالت عادی، سطح هورمون های او تثبیت می شود.

با این حال، برخی از افراد مشکلات عاطفی مداومی را تجربه می کنند که نباید نادیده گرفته شوند. هنگام سقط جنین احتمال افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و سایر شرایط سلامت روان زیاد است.

 

علاوه بر این، افرادی که سابقه مشکلات سلامت روانی دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری از این اثرات باشند. افراد باید مرخصی کافی از محل کار خود داشته باشند، با اعضای خانواده و دوستان خود صحبت کنند و در صورت تجربه مشکلات روانی با پزشک تماس بگیرند.

 

زمان نقاهت بعد از سقط

زمان بهبودی سقط جنین از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اگر فردی در سه ماهه اول سقط جنین بدون عوارض جانبی باشد، احتمالا در چند روز بهبود می یابد.

بهبودی ممکن است برای سقط های دیررس بیشتر طول بکشد. اگر عوارض ایجاد شود، بهبودی ممکن است چند هفته طول بکشد. 

 

مراقبت های پزشکی بعد از سقط جنین

اکثر افرادی که سقط جنین انجام می دهند یک قرار ملاقات بعدی در هفته بعد خواهند داشت. اگر علائمی از عوارض وجود نداشته باشد، مراقبت های پزشکی بیشتر لازم نخواهد بود.

 

افرادی که علائمی از عوارض سقط را تجربه می کنند باید فوراً با پزشک ملاقات کنند. اگرچه شایع نیست، اما برخی از عوارض سقط جنین ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد.

رژیم غذایی پس از سقط جنین برای بهبودی مناسب

مواد مغذی خوب نقش مهمی در التیام بدن شما پس از سقط جنین دارد. در اینجا برخی از نمونه های غذایی از آنچه که بعد از سقط جنین برای بهبودی سریع باید بخوریم آورده شده است:

- غذاهای غنی از آهن و ویتامین C 

- غذاهای غنی از کلسیم  

- غذاهای غنی از فولات

- چربی های سالم

- غلات کامل

- غذاهای غنی از پروتئین

 

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

بسیاری از پزشکان یک خط مشاوره 24 ساعته ارائه می دهند که می تواند به افراد کمک کند تشخیص دهند که آیا علائم آنها نیاز به درمان دارد یا خیر. اگر افراد علایم زیر را داشتند باید با پزشک مراجعه کنند :

- افزایش یا خونریزی بیش از حد دارند

- درد شدید کمر یا شکم را تجربه کنید

- احساس سرگیجه یا ضعف دارند

- تب داشتن

- دارای ترشحات بدبو

- تهوع و استفراغ را تجربه کنید

 

چشم انداز

برخی افراد نگران هستند که سقط جنین ممکن است اثرات طولانی مدت داشته باشد. با این حال، پزشکان به طور کلی موافق هستند که سقط جنین بر شانس باردار شدن فرد در آینده تأثیر نمی گذارد و احتمال عوارض بارداری را افزایش نمی دهد.

اگر فردی پس از سقط جنین دچار مشکلات روحی یا جسمی شد، باید با پزشک تماس بگیرد.

 

توجه به این نکته ضروری است که سقط جنین می تواند از نظر ذهنی و همچنین جسمی دشوار باشد. برای بسیاری از افراد، تغییر ناگهانی سطح هورمون، همراه با فشار عاطفی انتخاب برای انجام این روش، می تواند بهبودی را دشوار کند.

 

برچسب ها :
#بارداری#زناشویی
  ثبت آگهی رایگان