در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

مادر عصبانی

پنجشنبه ۹ تیر ۱ سلامت
  • تصویر شماره مادر عصبانی
  • تصویر شماره مادر عصبانی
  • تصویر شماره مادر عصبانی
  • تصویر شماره مادر عصبانی

مادر عصبانی چه کسی است؟ مادری بداخلاق که داد می‌ زند، با اتفاق‌های کوچکی مثل بی‌ دقتی و بی‌تفاوتی بچه به صحبت های او، به هم می‌ریزد و نمیتواند رفتار و صحبت هایش را کنترل کند؟ بعضی اوقات فرزندانش را دعوا می‌کند و نمی‌داند در مقابل توقعات غیرمنطقی آن‌ها چه عکس العملی به غیر فریاد داشته باشد؟

تمام مادران بعضی وقتها عصبانی می‌شوند. همه گاهی اوقات خسته می‌شوند و دوست دارند حتی چند دقیقه آن مکان را ترک کنند. یادتان باشد این کاملا عادی است. ولی هیچ‌کس دوست ندارد از تجربه‌ها و خاطرات تلخش در این باره حرف بزند. چون همه دوست دارند همیشه خوب و بی‌ عیب به چشم بیایند.

الگوهای ذهنی مادر عصبانی

والدین بعضی وقتها به علت ناآگاهی و نداشتن مهارت‌های برخورد با کودکان، الگوهای ذهنی غلطی را در ذهن خود می پرورانند و طبق همان الگوهای ذهنی با کودکان خود رفتار می‌کنند. مادران عصبانی تصور می‌کنند در روبرو شدن با رفتارهای ناخوشایند بچه ها حق دارند عصبی شوند؛ مثلا می‌گویند فرزندشان آینه را شکسته است پس حق دارند سر او فریاد بزنند.

 

مادران عصبانی معمولا کوشش های خود را بی‌ ثمر می‌بینند و به همین علت دائم ناراضی و خسته به نظر می‌ آیند. مثلا به فرزندشان می‌گویند "من همیشه در حال تمیز کردن و اتو کردن هستم ولی تو همیشه لباس‌های مدرسه‌ات را کثیف و چروک می‌کنی." نکته دیگه این که مادران عصبانی فکر می‌کنند با عصبانی شدن و داد زدن زودتر به نتیجه مورد نظر خود می‌رسند،مثلا تصور می‌کنند تا سر کودک خود داد نزنند و عصبانی نشوند او اسباب بازی‌های خود را از روی زمین جمع نمی‌کند.

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت

محرک‌های عصبانیت را بشناسید

موقعیت‌ها و شرایطی را که سبب عصبانیت شما می‌شوند را بشناسید. محرک‌هایی را که در به وجود آوردن عصبانیت شما نقش دارند شناسایی کنید. به طور مثال بی‌خوابی. برخی مادران هنگامی که خواب کافی ندارند زودتر از معمول عصبانی می‌شوند. یعنی زمانی که مادر خواب و استراحت کافی ندارد به سرعت در شرایط نامناسب کنترلش را از دست می‌دهد.

 

برخی مادران نیز، زمانی که حمایت همسرشان را در خانه‌داری و بچه‌داری حس نمی‌کنند و حس تنهایی می‌کنند، به مادری صدمه پذیر و عصبانی تبدیل می‌شوند. محرک‌های بسیاری برای از دست دادن مدیریت هیجانات و رفتارها وجود دارد. قدم اول برای خنثی کردن آن‌ها شناخت و تعریف دقیقشان است.

محرک‌های دیگر که امکان دارد روی اخلاق و رفتار شما اثر منفی بگذارند:

- نداشتن تغذیه مناسب و مطلوب که سبب ضعیف شدن بدن می‌شود

- استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی و فناوری‌های روز

- نداشتن زمانی برای خود حتی یک ساعت در هفته

- بیرون نرفتن از خانه به مدتی طولانی

- کار کردن در ساعات طولانی

- نداشتن زمانی برای معاشرت با دیگران

 

محرک‌های عصبانیت برای هر کس مخصوص خود اوست. در حقیقت، هر کس به علل گوناگونی امکان دارد عصبانی شود و رفتاری نامناسب نشان دهد. مهم این است که خودتان را با دقت زیر نظر قرار دهید و ببینید چه چیزهایی این عصبانیت را بیشتر می کند. محرک‌هایی را که شما را به مادری عصبانی تبدیل می‌کنند با دقت بشناسید.

 

از شیوه های آرام سازی کمک بگیرید

پس از شناخت محرک‌های خشم و عصبانیت نیاز است روشهای کاهش آن‌ها و شیوه هایی که به آرام شدنتان کمک می‌کند را پیدا کنید. بعضی اوقات اشخاص با گوش دادن به یک موسیقی ملایم آرام می‌شوند و بعضی دیگر با درد دل کردن با دیگران خودشان را تخلیه می‌کنند. خود را برای این که یک مادر عصبانی هستید ملامت نکنید و به دنبال آرامش باشید. راه حل های مناسب را تمرین کنید در زمان‌های عصبانیت آن‌ها را به کار بگیرید. نفس‌های عمیق بکشید، دوش بگیرید، عود روشن کنید و...

 

راههای بسیاری در این باره وجود دارند و از مفیدترین آن‌ها می‌توان تمرینات مراقبه، ریلکسیشن و یوگا را نام برد. انجام روزانه و مرتب مراقبه به شما کمک می‌کند تا به آرامش ذهنی برسید و بهتر بتوانید احساسات و رفتارهای خود را در برابر محرک‌ها کنترل کنید. 

برچسب ها :
#روانشناسی#کودک
  ثبت آگهی رایگان