در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

زندگی در مریخ

پنجشنبه ۲ تیر ۱ علمی
  • تصویر شماره زندگی در مریخ

پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل (McGill University) در کانادا میکروب‌هایی را روی رسوب سطحی نزدیک چشمه لاست همر یافته‌اند که قبلاً هرگز شناسایی نشده بودند. آن‌ها با استفاده از جدیدترین روش‌های مطالعه ژنوم (genom، ماده ژنتیکی یک جاندار) میکروب‌ها، اطلاعاتی درباره متابولیسم (سوخت‌وساز) آن‌ها کسب کردند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری تازه های فیزیک، لایه منجمد دائمی چشمه لاست هَمِر (Lost Hammer Spring) در قطب شمال کانادا بیشترین شباهت را با برخی مناطق مریخ دارد؛ زیرا محیطی بسیار سرد و شور و تقریباً بدون اکسیژن دارد و برای مطالعه در خصوص انواع شکل‌های زندگی که احتمالاً روزی در مریخ وجود داشتند یا ممکن است هنوز وجود داشته باشند، محل مناسبی به‌ شمار می‌رود.

 

در مقاله‌ای که به‌ تازگی در مجله آی‌اِس‌اِم‌ای (The ISME Journal) چاپ شده است، دانشمندان برای اولین‌بار بیان کرده‌اند که جوامع میکروبی یافته‌شده در قطب شمال، در شرایط مشابه مریخ، از طریق تغذیه از ترکیبات معدنی و تنفس این ترکیبات، زنده می‌مانند.

 

چشمه لاست هَمِر در نوناووت (Nunavut، جدیدترین و بزرگ‌ترین قلمرو کانادا) از جمله چشمه‌های‌ بسیار سرد و شور به حساب می‌آید و شرایط آن مشابه شرایط برخی از مناطق مریخ است. مطالعات انجام‌شده در گذشته شواهدی از وجود میکروب‌هایی در این محیط نشان داده بود؛ ولی این از جمله معدود مطالعاتی است که در آن میکروب‌های زنده و فعال مشاهده شده‌اند.

 

از نظر پژوهشگران، میکروب‌هایی که آن‌ها در چشمه لاست همر یافته‌اند، شگفت‌انگیزند؛ زیرا برخلاف سایر میکروارگانیسم‌ها (ریزاندامگان) به اکسیژن یا هیچ‌ یک از مواد آلی برای حیات نیازمند نیستند.

آن‌ها فقط با تغذیه و تنفس ترکیبات معدنی ساده مانند متان، سولفید، سولفات، کربن مونوکسید و کربن دی‌اکسید، که همه‌شان در مریخ پیدا می‌شوند، زنده می‌مانند. همچنین می‌توانند گازهای کربن دی‌اکسید و نیتروژن را از جو جذب کنند و همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که بتوانند چه در زمین و چه در خارج از آن دوام بیاورند.

برچسب ها :
#فضا
  ثبت آگهی رایگان