در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

گردنه حیران

شنبه ۷ خرداد ۱ گردشگری
  • تصویر شماره گردنه حیران
  • تصویر شماره گردنه حیران
  • تصویر شماره گردنه حیران

استان گیلان، یکی از سرسبزترین و زیباترین استان‌های کشور است که جاهای دیدنی بسیاری دارد. گیلان در طول سال، میزبان طیف وسیعی از گردشگران است که برای رفع خستگی و گشت و گذار در قلب طبیعت، دل به جاده می‌زنند و خود را از مسیرهای دور و نزدیک به این استان شمالی می‌رسانند. در میان تمام مناطق دیدنی استان گیلان، می‌توان گفت که گردنه حیران یکی از مسیرهای پرتردد این استان است و اهمیت استراتژیک و گردشگری بسیار زیادی برای ساکنان این استان شمالی کشور دارد.

گردنه حیران برای کدام استان است؟

گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حیران در لغت به‌معنای «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و ریشه آن از زبان تالشی بیرون آمده است؛ گردنه حیران هم درست مانند نام خود، در بیشتر فصل‌های سال، پوشیده از ابر و مه است.

البته فراموش نکنید که علت وجود ابر و مه در گردنه حیران به‌دلیل مرتفع بودن آن نیست؛ در حقیقت ارتفاع بلند بخش گردنه حیران، فقط ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است و کارشناسان بسیاری اعلام کرده‌اند که رطوبت دریای خزر، اصلی‌ترین علت وجود ابر و مه در گردنه حیران و مناطق پیرامون آن به حساب می‌آید.

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران در میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل قرار دارد؛ این گردنه از یک سو توسط جنگل احاطه شده و از سویی دیگر مشرف به دره‌ای نسبتا عمیق است؛ بنابراین می‌توان گفت که از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. رود ارس نیز از درون دره کنار آن عبور می‌کند و مرز میان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان محسوب می‌شود.

جالب است بدانید سه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین که پیرامون گردنه حیران قرار گرفته‌اند، اهمیت حفاظتی سیاسی و جغرافیایی زیادی دارند.  

هنگامی که وارد مسیر گردنه حیران شوید، تونل‌هایی از ابر و مه، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. همچنین وجود حیوانات اهلی در کنار جاده و سرسبزی مسیر می‌تواند احساس بسیار خوبی را به شما ببخشد.

موقعیت جغرافیایی گردنه حیران موجب شده تا شغل بیشتر مردم ساکن در آن، کشاورزی و دامپروری باشد. البته وجود مناظر فوق‌العاده جذاب در آن و گسترش فضاهای گردشگری و همچنین ورود سرمایه‌گذاری‌های داخلی، نوید آینده‌ای درخشان‌تر را برای این منطقه می‌دهد. 

 رانندگی در گردنه حیران

با اینکه گردنه حیران، زیبایی‌های بسیار زیادی دارد؛ اما در هر سال شاهد انتشار اخبار متعددی درباره تصادف‌های رانندگی در آن هستیم که کام مردم را تلخ می‌کند. این گردنه به‌دلیل آن که در بیشتر فصل‌ها، پوشیده از ابر و مه است و می‌توان گفت که نخستین بارش‌های برف استان گیلان را نیز به خود می‌بیند، همواره به داشتن جاده‌ای لغزنده و پیچ‌های خطرناک شهرت دارد که همین مسئله باعث به وقوع پیوستن تصادف‌های جاده‌ای می‌شود؛ این تصادف‌ها در بیشتر مواقع با تلفات جانی و مالی زیادی همراه است. از این رو در سفر به این منطقه، دقت بیشتری هنگام رانندگی به خرج دهید و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سفر خود لذت ببرید.

در حقیقت شما زمانی می‌توانید از رانندگی در گردنه حیران لذت ببرید که در گام نخست، نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید و در ادامه هم از مهارت کافی در رانندگی برخوردار باشید. توصیه می‌کنیم که بدون داشتن مهارت در رانندگی، دل را به جاده این گردنه زیبا و در عین حال خطرناک نزنید.

گردنه حیران در زمستان

همان اندازه که گردش در گردنه حیران می‌تواند در فصل بهار و تابستان جذاب باشد، فصل زمستان این گردنه هم از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. البته فراموش نکنید که گردنه حیران با نخستین برف زمستانی سفیدپوش می‌شود و همین مسئله می‌تواند در افزایش آمار تصادفات رانندگی، تاثیر مستقیم داشته باشد؛ اما سفیدپوش شدن درختان و حضور در یک منطقه کوهستانی، قطعا آرامش را به روح انسان، هدیه خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم اگر در فصل زمستان قصد عبور یا بازدید از گردنه حیران را دارید، تجهیزات گرمایشی لازم را به‌همراه داشته باشید. همچنین بدون همراه داشتن زنجیر چرخ در فصل زمستان، راهی گردنه حیران نشوید.

تله کابین گردنه حیران 

گردنه حیران و محیط اطراف آن، زیبایی بسیار زیادی دارند و می‌توانند نظر هر مخاطبی را به خود جلب کنند. با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و ناحیه کوهستانی گردنه حیران، وجود یک تله کابین برای توسعه گردشگری ضروری به نظر می‌رسید و در سال ۱۳۹۰ محقق شد. تله کابین گردنه حیران را می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های گردشگری توصیف کرد. بر اساس اطلاعات موجود، کلیه کابین‌ها و تجهیزات مربوط به راه‌اندازی تله کابین از کشور اتریش خریداری شده و در زمره ایمن‌ترین‌ها شناخته می‌شوند.

هنگامی که سوار تله کابین شوید، یک مسیر ۱,۵۰۰ متری فوق‌العاده جذاب در پیش روی شما قرار دارد و البته ۱,۷۲۰ متر هم از سطح دریا فاصله دارید؛ یک محیط کوهستانی با منظره‌ای زیبا که می‌تواند حال شما را خوب و تمام مشکلات را از ذهن بیرون کند. یکی از جالب‌ترین مکان‌هایی که خواهید دید را می‌توان قلعه شیندان (قلعه گور بابک) دانست که متعلق به دوره ساسانیان بوده و هم‌اکنون در جمهوری آذربایجان قرار دارد.

بعید به نظر می‌رسد که قصد سفر به استان اردبیا یا غرب استان گیلانرا داشته باشید؛ اما از گردنه حیران و تله کابین فوق‌العاده‌ای که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند، بازدید نکنید. تله کابین گردنه حیران گیلان که با سرمایه‌گذاری قابل توجهی هم راه‌اندازی شد، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بهترین نقاط گردشگری کشور شناخته می‌شود و گردشگران زیادی هم در طول سال از آن، بازدید می‌کنند.

مسیر گردنه حیران

مسیر گردنه حیران را باید به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مسیرهایی دانست که در کشور ما وجود دارد. مسیری پرپیچ‌وخم که از درون جنگل‌های هیرکانی شمال کشور می‌گذرد و سرسبزی آن، چشم هر مخاطبی را نوازش می‌دهد. در طول مسیر گردنه حیران، افراد محلی این منطقه مشغول فروش محصولات کشاورزی و فرآورده‌های محلی مانند عسل هستند.

عبور از دل جنگل‌های هیرکانی و دیدن دره پایین گردنه حیران که رود مرزی ایران و آذربایجان در سوی دیگر آن قرار دارد، جذابیت خاص خود را دارد می‌توانید مطمئن باشید که از مسیر گردنه حیران، لذت خواهید برد.

فاصله ماسال تا گردنه حیران

یکی دیگر از شهرهای توریستی استان گیلان، ماسال نام دارد که ییلاق فوق‌العاده زیبای آن با نام اولسبلنگاه هم برای بیشتر مردم، نامی کاملا آشنا است. ماسال به‌عنوان یک منطقه توریستی، گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند و شاید برای شما که تصمیم به سفر گرفته‌اید، بد نباشد که فاصله میان گردنه حیران و ماسال را هم بدانید.

فاصله ماسال تا گردنه حیران، معادل ۱۷۶ کیلومتر است و با سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، نیاز است دو ساعت و نیم مسیر طولانی اما زیبا را بپیمایید.

فاصله تهران تا گردنه حیران

در صورتی که قصد دارید از تهران به این منطقه زیبا سفر کنید، بد نیست فاصله و مدت زمان تقریبی سفر را بدانید. فاصله تهران و گردنه حیران، معادل ۶۳۳ کیلومتر است و با سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، پس از گذشت هفت ساعت و نیم به مقصد خود خواهید رسید و بهشت زمینی را در گردنه حیران، خواهید یافت.

تصاویر گردنه حیران

در ادامه تعدادی از تصاویر مربوط به گردنه حیران را برای مشاهده شما قرار داده‌ایم.

 

  ثبت آگهی رایگان