در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز رایگان ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

کیست بیضه

پنجشنبه ۲۶ مهر ۳ سلامت
  • تصویر شماره کیست بیضه

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل یک توده غیرسرطانی است که در بالای بیضه ایجاد می‌شود. این کیست معمولا بدون درد است و ممکن است برای بسیاری از مردان ناشناخته باشد. در این مقاله از رشت گشت به بررسی علل، علائم، تشخیص و درمان کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل می‌پردازیم.

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل یک توده خوش‌خیم و پر از مایع است که معمولاً در اپیدیدیم، لوله پیچیده‌ای که در پشت بیضه قرار دارد، ایجاد می‌شود. این کیست‌ها اغلب بدون درد هستند و بسیاری از مردان به طور اتفاقی متوجه وجود آن‌ها می‌شوند. در این مقاله به بررسی دقیق کیست اپیدیدیم می‌پردازیم، با مطالعه این مقاله، می‌توانید درک بهتری از کیست اپیدیدیم داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، به موقع به پزشک مراجعه کنید. 

کیست اپیدیدیم چیست؟

کیست اپیدیدیم (همچنین به عنوان کیست اسپرماتیک یا اسپرماتوسل شناخته می‌شود) یک کیسه پر از مایع است که در اپیدیدیم ،یک لوله پیچیده حدود 20 فوتی که اسپرم در حین عبور از آن بالغ می‌شود ،رشد می‌کند. این کیسه در کیسه بیضه قرار دارد و قسمت پشت و بالای بیضه را احاطه می‌کند.

 

اندازه کیست های اپیدیدیم متفاوت است. آن‌ها معمولاً دردناک نیستند، اما اگر خیلی بزرگ شوند می‌توانند باعث درد شوند. کیست های اپیدیدیم‌ می‌توانند صاف باشند. همچنین ممکن است پر از مایع سفید و ابری باشند. گاهی اوقات آن‌ها اسپرم را در خود نگه می‌دارند. در بیشتر مواقع، کیست اپیدیدیم‌ خوش‌خیم هستند (سرطانی نیستند). با این حال، اگر متوجه توده در نزدیکی یا در آلت تناسلی یا کیسه بیضه (کیسه‌ای که بیضه‌های شما را نگه می‌دارد) شدید، به پزشک مراجعه کنید تا آن را بررسی کند. کیست های اپیدیدیم‌ تأثیری بر باروری ندارند.

 

علل و عوامل خطر کیست اپیدیدیم

کیست های اپیدیدیم اغلب حاوی تجمع اسپرم‌های مرده هستند. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این می‌شود. اغلب، کیست های اپیدیدیم‌ بدون دلیل خاصی ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات آن‌ها ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که یکی از لوله‌هایی که اسپرم را حمل و ذخیره می‌کنند مسدود شود.

 

عوامل خطر کیست اپیدیدیم

کیست های اپیدیدیم در واقع بسیار شایع هستند. حدود 3 نفر از هر 10 مرد در مقطعی از زندگی خود به آن‌ها مبتلا خواهند شد. مردان بین 20 تا 50 سال بیشتر احتمال دارد به آن‌ها مبتلا شوند.

آن‌ها عوامل خطر شناخته شده زیادی ندارند. مردانی که مادرانشان در دوران بارداری داروی دی‌اتیل‌استیل بسترول مصرف کرده باشند، ممکن است بیشتر به آن‌ها مبتلا شوند. پزشکان مصرف این دارو را در سال 1971 متوقف کردند.

تشخیص کیست اپیدیدیم

در اکثر موارد، کیست های اپیدیدیم دردناک نیستند، بنابراین ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. ممکن است فقط هنگام معاینه بیضه‌های خود، یک برآمدگی را احساس کنید. پزشک شما ممکن است آن را در حین معاینه پیدا کند. با بزرگ‌تر شدن کیست، ممکن است احساس سنگینی در بیضه خود داشته باشید. همچنین ممکن است متوجه یک توده یا تورم پشت یا بالای بیضه خود شوید.

 

پزشک شما احتمالاً چند آزمایش انجام خواهد داد تا مطمئن شود که رشد کیست اپیدیدیم است و نه تومور. آن‌ها احتمالاً با معاینه فیزیکی شروع می‌کنند. همچنین، یک روش عبور نور یا سونوگرافی انجام خواهید داد.

 

عبور نور روشی است که پزشک نور را از کیسه بیضه شما عبور می‌دهد. اگر رشد کیست اپیدیدیم باشد، نور از آن عبور می‌کند. اگر توده باشد، نور عبور نخواهد کرد.

سونوگرافی مرحله بعدی است اگر عبور نور مایع را نشان نداد. این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر روی صفحه استفاده می‌کند.

راههای درمان کیست اپیدیدیم

در اکثر موارد، کیست های اپیدیدیم درمان نمی‌شوند. پزشک شما ممکن است مسکن‌هایی برای راحت‌تر شدن شما تجویز کند. آسپیراسیون یک روش است که می‌تواند به کاهش برخی از درد و فشار کیست های اپیدیدیم کمک کند. پزشک شما یک سوزن را در کیست وارد خواهد کرد تا مقداری از مایع را خارج کند.

 

اگر کیست دوباره پر شود و برگردد، پزشک شما می‌تواند یک روش به نام اسکلروتراپی را انجام دهد. پزشک شما مقداری از مایع را از کیست اپیدیدیم تخلیه خواهد کرد. سپس آن‌ها از یک ماده استفاده خواهند کرد که باعث می‌شود کیسه با بافت اسکار پر شود. این بافت می‌تواند خطر بازگشت کیست اپیدیدیم را کاهش دهد. اما می‌تواند به اپیدیدیم آسیب برساند. پزشک شما ممکن است این گزینه را فقط در صورتی پیشنهاد کند که شما علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارید.

 

در موارد نادر (اگر کیست اپیدیدیم در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند)، پزشک شما می‌تواند آن را از طریق جراحی بردارد. پزشک شما ناحیه را بی‌حس می‌کند، یک برش کوچک در کیسه بیضه یا کشاله ران شما ایجاد می‌کند و رشد را برمی‌دارد.

راههای پیشگیری از کیست اپیدیدیم

هیچ راهی برای پیشگیری از کیست اپیدیدیم وجود ندارد. اما، بهتر است به طور منظم کیسه بیضه خود را بررسی کنید تا تغییراتی را از جمله هرگونه توده‌ای متوجه شوید. برای معاینه بیضه‌های خود مراحل زیر را دنبال کنید:

1. با استفاده از آینه، به دنبال هرگونه تورم باشید.

2. هر بیضه را با هر دو دست بررسی کنید، انگشت اشاره و وسط را زیر و شست‌ها را روی آن قرار دهید.

3. هر بیضه را به آرامی بین شست‌ها و انگشتان خود بغلتانید.

4. ماهانه یک بار خود را بررسی کنید. به این ترتیب، متوجه هرگونه تغییر آسان‌تر خواهد بود. اگر توده‌ای یا هر چیز غیرمعمول دیگری را احساس کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره کیست اپیدیدیم  

1. آیا کیست اپیدیدیم خطرناک است؟

کیست‌های اپیدیدیم معمولاً خوش‌خیم هستند و خطر تبدیل شدن به سرطان را ندارند. با این حال، در موارد نادر ممکن است با سایر توده‌های بیضه اشتباه گرفته شوند، بنابراین تشخیص دقیق توسط پزشک ضروری است.

 

2. آیا کیست اپیدیدیم بر باروری تاثیر می‌گذارد؟

در اکثر موارد، کیست‌های اپیدیدیم تاثیری بر باروری ندارند. اما در برخی موارد، اگر کیست بسیار بزرگ باشد یا باعث انسداد مجاری اسپرم شود، ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد.

 

3. درمان کیست اپیدیدیم چگونه است؟

در بسیاری از موارد، کیست‌های اپیدیدیم کوچک و بدون علامت نیازی به درمان ندارند. اما اگر کیست بزرگ باشد، دردناک باشد یا بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد، ممکن است درمان‌های توصیه شود.

 

4. تفاوت بین کیست اپیدیدیم و هیدروسل چیست؟

هر دو هیدروسل و کیست اپیدیدیم باعث تورم در کیسه بیضه می‌شوند، اما هیدروسل تجمع مایع در اطراف بیضه است، در حالی که کیست اپیدیدیم در داخل اپیدیدیم ایجاد می‌شود.

 

5. آیا کیست اپیدیدیم در اثر عفونت ایجاد می‌شود؟

در برخی موارد، عفونت می‌تواند باعث ایجاد کیست اپیدیدیم شود، اما اکثر کیست‌ها به دلیل انسداد ایجاد می‌شوند.

 

6. آیا کیست اپیدیدیم می‌تواند خود به خود از بین برود؟

در برخی موارد، کیست‌های کوچک ممکن است به خودی خود کوچک شوند یا از بین بروند، اما این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد.

 

جمع‌بندی

کیست اپیدیدیم یک توده خوش‌خیم و اغلب بدون درد است که در اپیدیدیم (لوله پیچ‌خورده پشت بیضه) ایجاد می‌شود. علت دقیق آن مشخص نیست، اما انسداد در لوله‌های اپیدیدیم یکی از عوامل احتمالی است. این کیست‌ها معمولاً حاوی مایع شفاف یا شیری رنگی هستند و ممکن است حاوی اسپرم نیز باشند. اکثر کیست‌های اپیدیدیم نیازی به درمان ندارند، اما در مواردی که بزرگ باشند، دردناک باشند یا بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارند، ممکن است به درمان‌هایی مانند آسپیراسیون، اسکلروتراپی یا جراحی نیاز باشد. تشخیص دقیق کیست اپیدیدیم توسط پزشک و با استفاده از سونوگرافی انجام می‌شود.

 

برچسب ها :
#بیماری مردان
  ثبت آگهی رایگان