در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

چکاپ سالمندان

سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱ سلامت
  • تصویر شماره چکاپ سالمندان
  • تصویر شماره چکاپ سالمندان
  • تصویر شماره چکاپ سالمندان
  • تصویر شماره چکاپ سالمندان

انواع چکاپ سالمندان به طور منظم بعد از 60 سالگی کمک میکند تا از بروز کمبود مواد مغذی در بدن یا ایجاد مشکلات جسمی خیلی زود مطلع شوید و مانع از پیشرفت بیماری ها و ایجاد مشکلات جدی برای سالمند شوید. 

چکاپ منظم برای سالمندان بسیار ضروری است و کمک میکند قبل از پیشرفت هر نوع بیماری را شناسایی و درمان کنید. بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در سالمندان انجام چکاپ های منظم و دوره ای است.

انجام انواع چکاپ سالمندان باعث می شود که بتوانند دوران سالمندی را در سلامت سپری کنند و با بیماریهای مختلف دست و پنجه نرم نکنند  سلامت جسمی شان را تا حدود زیادی حفظ نمایند.

 

باور اشتباهی که بین عموم مردم جا افتاده است ، این است که دوران سالمندی همراه با بیماری ها و  دردهای جسمی است در حالی که اصلاح سبک زندگی میتواند به سالمندان کمک کند که بدون دغدغه و ضعف جسمانی، زندگیشان را سپری کنند.

 

انواع چکاپ سالمندان

به طور کلی توصیه می شود که از میانسالی به بعد هر 6 ماه تا 1 سال ، چکاپ کلی به  همراه آزمایش خون و آزمایش ادرار بدهید تا در صورت بروز هر نوع هشدار از جمله بالا رفتن فشارخون ، بالا رفتن چربی خون یا افزایش غلظت خون و غیره ، بتوانید در مراحل اولیه بروز مشکل و قبل از جدی شدن بیماری ، اقدام به درمان های پیشگیرانه نمایید. 

چکاپ عمومی بدن برای سالمندان

از آنجا که بعد از 65 سال فرایند پیرشدن سلولهای سریعتر می شود و در صورتی که رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نداشته باشید این فرایند حادتر خواهد شد بنابراین انجام چکاپ عمومی بدن برای بررسی سلامت عملکرد کلیه ها ، دستگاه گوارش ، سلولهای خونی و املاح و ویتامین های ضروری بدن ، توصیه می شود. 

 

برای چکاپ عمومی ، آزمایش خون ، آزمایش ادرار و آزمایش مدفوع انجام می شود.

در آزمایش خون میزان ویتامین ها و املاح معدنی مهم از جمله کلسیم ، پتاسیم ، فسفر ، سدیم ، منیزیوم ، زوی ، مس ویتامین ب 12 ، اسید فولیکو   FOB و آنتی‌ژن اختصاصی پروستات بررسی می شود. .

 

CBC برای شمارش سلولهای خونی

فاکتور های U/C برای کشت  ادارار و U/A برای بررسی ظاهری ،  فیزیکی و شیمیایی ادرار انجام می شود که نشان دهنده سلامت ادرار و عملکرد صحیح کلیه ها است. 

آزمایش پروتئین ها 

آزمایش ویتامین ها 

آزمایش مدفوع برای تشخیص اختلالات گوارش و وجود خون در مدفوع یا وجود عفونت ها ، پروتئین ها ، باکتری ها و ویروس ها انجام می شود. 

 

چکاپ سالمندان و آزمایش وضعیت غدد

یکی از مهم ترین انواع چکاپ سالمندان بررسی وضعیت غدد است . به عنوان مثال در صورتی که فرد  در سالخوردگی مبتلا به دیابت شود و به موقع تشخیص داده نشود می تواندمنجر به بیماری های قلبی عروقی گردد. به طور کلی توصیه می شود که در صورت داشتن اضافه وزن یا سابقه خانوادگی دیابت ، بعد از 5 سالگی به طور منظم آزمایش قند خون ناشتا بدهید. 

 

چکاپ سالمندان برای سلامت قلب و عروق

کنترل منظم فشار خون میتواند از بروز سکته مغزی و حمله قلبی پیشگیری کند. تشخیص فشار خون در مراحل اولیه باعث تسریع روند درمان می شود  و از بروز مشکلات بعدی پیشگری می کند. از سویی دیگر بالا رفتن فشار خون و عدم رسیدگی به آن در سالمندان میتواند منجر به آلزایمر شود. 

 

افزایش کلسترول و تریگلیسرید خون هم میتوند منجر به خطراتی برای سلامت قلب و عروق شود. با یک آزمایش خون ساده میتوان کوچکترین تغییرات در افزایش کلسترول و تری گلیسرید را مشخص نمود و با استفاده از رژیم غذایی مناسب قبل از این که تبدیل به مشکل جدی شوند ، چربی خون را کنترل کرد. 

 

توصیه می شود از 50 سالگی به بعد هر 6 ماه یک بار به طور منظم فشار خون ، کلسترول و تری گلیسرید خون چک شود و بعد از 70سالگی در صورتی که مشکل جسمی خاصی دارید هر سال یک بار برای چکاپ سالمندان به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. 

برای بررسی سلامت عملکرد قلب باید از نوار قلب استفاده کرد به خصوص افرادی که بیماری های قلبی دراند باید به طور منظم  تست نوار قلب و فشار خون بگیرند.

 

نوار قلب نشان دهنده فعالیت الکتریکی قلب است  و میتوان مشکلاتی از جمله آریتمی قلب ، انفارکتوس حاد و میوکارد یا سکته قلبی ، بزرگ شدن دهلیز یا بطن قلب و بیماری پریکارد را با نوار قلب تشخیص داد. 

فشار خون بالا و مشکلات تیروئید هم با نوار قلب قابل تشخیص هستند. 

 

چکاپ گوش ، حلق و بینی و شنوایی سنجی سالمندان

از سن 50 سالگی به بعد الزام است که برای شنوایی سنجی و  معاینه گوش و حلق و بینی چکاپ شوید. بعد از 65 سالگی توصی می شود که هر سال یک بار برای چکاپ به مراکز شنوایی سنجی مراجعه نمایید تا با تهیه نوار شنوایی قدرت شنوایی بررسی شده و در صورت نیاز برای تقویت شنوایی از سمعک استفاده شود. 

 

بسیاری از سالمندان بالای 65 سال با مشکل کاهش شنوایی روبرو می شوند که میتواند تاثیر منفی بر عملکرد  روحیه آنها بگذارد. 

تشخیص به موقع و زودهنگام کاهش شنوایی میتواند از پیشرفت آن جلوگیری کند. 

 

چکاپ سالمندان برای بیماری های تنفسی

بررسی سلامت ریه ها در سالمندان و عدم وجود سرطان ریه برای فردی که زندگی سالمی دارد و از مصرف دخانیات و مواد مخدر اجتناب کرده است هر 3 سال یک بار ضروری است ولی در صورتی که ناراحتی تنفسی دارید یا در هوای آلوده زندگی میکنید بهتر است هر سال برای چکاپ ریه ها به دکتر مراجعه نمایید. 

 

چکاپ ریه برای سالمندانی که بیشتر از 20 سال سیگار کشیده اند بسیار ضروری است . 

برای تشخیص ظرفیت تنفسی از سالمد خواسته می شود درون دستگاه کوچکی با قدرت بدمد تا ظرفیت ریه هایش مشخص شود و در صورت نیاز ، رادیوگرافی ریه انجام بدهد. 

هر گونه مشکل ریوی یا وجود آسم و آلرژی به سرعت تشخیص داده شده و از روشها ی درمانی مناسب استفاده می شود. 

چکاپ سالمندان برای سلامت مفاصل

یکی از مشکلات مشترک بین سالمندان درد مفاصل است و گاهی درد به قدری زید می شود که توان حرکتی فرد را کم میکند. در حالت کلی بین مفاصل با عضروف و مایعی لغزنده پر شده  است که به تسهیل حرکت و عدم سائیده شدن مفاصل می میکند ولی با افزایش سن مفاصل حالت انعطاف پذیری و لغزندگی خود را از دست داده و دردناک می شوند. 

 

با چکاپ های سالانه میتواند از وقوع این مشکلات در مراحل اولیه اطلاع پیدا کرد و با استفاده از رژیم های غذایی و مکمل های مورد نیاز به پیشگیری و درمان درد مفاصل کمک کرد.

یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به فشار مضاعف روی مفاصل به خصوص مفصل زانو می شود افزایش وزن است که با رژیم غذایی مناسب میتوانید تا حدود زیادی از درد مفاصل پیشگیری نمایید.

 

چکاپ اورولوژی سالمندان

افزایش اندازه پروستات یکی از مشکلاتی است که مردان میانسال را تهدید می کند و برخی از افراد بعد از 40 سالگی با این مشکل روبرو می شوند. 

معمولا بعد از سنین 50 – 55 سالگی ، بزرگ شدن پروستات باعث گرفتگی مسیر خروج ادرار می شود و آقایان برای دفع ادرار نیاز به فشار بیشتری دارند و حتی ممکن است مقداری از مایع ادرار ، در مثانه جا بماند. تشخیص زودهنگام این مشکل میتواند روند درمانی را تسهیل کرده  و موفقیت آمیز بودن آن را افزایش دهند. 

 

خانم ها مشکلی با بزرگ شدن پروستات ندارند ولی برخی از خانم ها به خصوص خانم هایی که سبک زندگی کم تحرک تری دارند یا زایمان ها متعدد و سختی را پشت سر گذاشته اند ،  در میانسالی و سالمندی به دلیل فشار زایمان و تغییرات هورمونی با مشکل ضعف عضلات لگن روبرو می شوند. 

 

ضعف و شل شدن عضلات کل لگن میتواند باعث افتادگی مثانه شده و در نتیجه باعث تخلیه نشدن کامل مثانه و تکرر ادرار شود که  احتمال عفونت مجاری ادراری در زنان را بالا می برد. 

از سویی دیگر ضعف عضلات کف لگن یا  افتادگی مثانه میتواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

 

علایم اولیه بی اختیاری ادرار ، نشت ادرار هنگام عطسه و سرفه است که با چکاپ های دوره ای و سالانه ، مشکل قابل تشخیص بوده و قبل از شدت گرفتن ، با کمک فيزيوتراپی یا انجام تمرینات کگل کاملا قابل درمان است. 

چکاپ بینایی سالمندان

چکاپ بینایی سالانه بعد از 50 سالگی ضروری است.  تست وضعیت بینایی برار دوربینی و نزدیک بینی ، تست فشار چشم و آگاهی از مشکلات چشم از جمله آب مروارید ، گلوکوم یا انحطاط جسم زرد میتواند برای درمان به موقع و پیشگیری از نابینایی به سالمندان کمک کند.

 

چکاپ دندان در سالمندان

چکاپ دندان ها به طور کلی هر 6 ماه یک بار برای درمان پوسیدگی های احتمالی و بررسی سلامت لثه ها ضروری است. ضمن این که سالمندانی که دندان مصنوعی دارند هم برای بررسی سلامت لثه ها و دندان های مصنوعی باید به صورت دوره ای به پزشک مراجعه نمایند.

 

برچسب ها :
#سالمندان
  ثبت آگهی رایگان