در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز رایگان ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

سیستیت بینابینی

شنبه ۱۹ خرداد ۳ تغذیه
  • تصویر شماره سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن است که باعث درد مثانه می شود. اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی از تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم کمک کند. غذاهای ضد التهابی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب و آجیل می توانند مفید باشند. در این مقاله از رشت گشت به بررسی رژیم غذایی سیستیت بینابینی می پردازیم. 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی نجات دهنده ای برای کسانی است که با چالش های روزانه این بیماری دردناک و آزاردهنده دست و پنجه نرم می کنند. سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن است که با درد مثانه و تکرر ادرار مشخص می شود. این رویکرد رژیم غذایی با تشویق به انتخاب های غذایی آگاهانه، تسکین و بهبود کیفیت زندگی را به ارمغان می آورد.

 

افراد مبتلا به  سیستیت بینابینی (IC) با رعایت این رژیم غذایی می توانند ناراحتی مثانه را کنترل کرده و سلامت کلی خود را بهبود بخشند. در این مقاله با اصول ضروری رژیم غذایی سیستیت بینابینی (رژیم IC) و اینکه چگونه تنظیمات استراتژیک رژیم غذایی می تواند علائم را بهبود بخشد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به IC را افزایش دهد، آشنا خواهید شد.

رژیم غذایی سیستیت بینابینی چیست؟

رژیم غذایی سیستیت بینابینی یک برنامه غذایی استراتژیک است که برای کنترل و کاهش علائم ناراحت کننده سیستیت بینابینی (IC) طراحی شده است. این بیماری که همچنین به عنوان سندرم مثانه دردناک شناخته می شود، باعث تکرر ادرار، درد مثانه و ناراحتی لگن می شود. درد می تواند از احساسات خفیف تا درد شدید متغیر باشد.

 

رژیم غذایی IC بر به حداقل رساندن مصرف کافئین، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای اسیدی که ممکن است به پوشش حساس مثانه آسیب برساند، تمرکز دارد. در عوض، این رژیم غذایی مصرف غذاهای ضد التهابی و دوستدار مثانه مانند سیر، زنجبیل، پونه کوهی، رزماری، آویشن و میوه های غیرمرکبات را تشویق می کند.

 

نکته مهم : توجه داشته باشید که حساسیت های فردی ممکن است متفاوت باشد. برای پیگیری تأثیر غذاهای خاص بر علائم خود، یک دفترچه یادداشت غذایی تهیه کنید. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی تکرر ادرار، درد لگن و احساس دائمی پر بودن مثانه را کاهش دهد.

مراحل سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی در ابتدا بیماری جدی نیست زیرا با علائم خفیف تر و پراکنده مانند تکرر ادرار شروع می شود که اغلب ممکن است بعد از فعالیت جنسی رخ دهد. درد و بی اختیاری ادرار معمولا در طول پیشرفت بیماری ظاهر می شود و اغلب به عنوان عفونت دستگاه ادراری (UTI) تشخیص داده می شود. برای تشخیص دقیق و یک برنامه غذایی شخصی برای کمک به کنترل علائم و رسیدن به بهبودی به پزشک مراجعه کنید.

 

همیشه توصیه می شود که هنگام اجرای رژیم های غذایی محدود کننده مانند این، تشخیص پزشکی بهترین راه است تا اطمینان حاصل شود که بیماری تشخیص داده شده است، رژیم غذایی برای بیماری بهترین است و یک متخصص پزشکی (پزشک یا متخصص تغذیه) به شما در طول پروتکل کمک می کند.

 

پزشک شما همچنین ممکن است رژیم غذایی سیستیت بینابینی را توصیه کند. برای اینکه بدانید چگونه این رژیم سلامت کلی و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد، خواندن را ادامه دهید.

 

مزایای رژیم غذایی سیستیت بینابینی

رژیم غذایی IC با حذف غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند پوشش حساس مثانه را تحریک کنند، به کاهش سوزش و درد مثانه کمک می کند. همچنین محیطی را برای مثانه سالم تر ایجاد می کند. این رژیم را می توان بر اساس ترجیحات و محرک های فردی تنظیم کرد. این رژیم غذایی یک رویکرد جامع برای درمان بیماری ارائه می دهد. مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای راهنمایی شخصی برای به حداکثر رساندن این رژیم غذایی ضروری است. در همین راستا، در بخش بعدی غذاهایی را که می توانید در رژیم غذایی سیستیت بینابینی بخورید ذکر کرده ایم. آنها را بررسی کنید.

غذاهایی که در رژیم غذایی سیستیت بینابینی باید خورد

میوه های دوستدار مثانه: میوه های غیرمرکبات مانند گلابی، سیب، زغال اخته و هندوانه کمتر باعث تحریک مثانه می شوند. آنها را به طور متوسط مصرف کنید و ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد.

 

سبزیجات: به سبزیجات غیر نشاسته ای مانند بروکلی، هویج، چایوت اسکواش و لوبیا سبز بچسبید.

 

پروتئین: منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ بدون پوست، توفو و ماهی مانند سالمون یا ماهی کاد را انتخاب کنید.

 

کربوهیدرات ها: غلاتی مانند برنج را انتخاب کنید زیرا بی مزه است و کمتر باعث تحریک پوشش مثانه می شود. با این حال، به اندازه وعده های غذایی توجه داشته باشید.

 

جایگزین های لبنی: در حالی که شیر و پنیرهای تازه غذاهای دوستدار IC در نظر گرفته می شوند، ممکن است برای همه اینطور نباشد. اگر لبنیات مثانه شما را تحریک می کند، گزینه های بدون لاکتوز یا غیر لبنی مانند شیر بادام یا برنج را در نظر بگیرید.

 

گیاهان و ادویه جات: گیاهان ملایم مانند ریحان، پونه کوهی و آویشن و همچنین مقدار کمی نمک برای طعم دادن به غذای شما قابل استفاده است.

 

نوشیدن آب: نوشیدن آب به رقیق شدن ادرار و کاهش غلظت مواد محرک بالقوه کمک می کند. همچنین به کاهش سوزش مثانه در افراد مبتلا به سیستیت بینابینی کمک می کند. مصرف کافی آب همچنین از کم آبی بدن جلوگیری می کند، که در غیر این صورت ممکن است علائم IC را تشدید کند.

  

غذاهایی که در رژیم غذایی سیستیت بینابینی باید از آنها اجتناب کرد

• مرکبات

• گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی

• کافئین

• نوشیدنی های گازدار

• الکل

• غذاهای تند

• شیرین کننده های مصنوعی مانند ساکارین، آسپارتام و سوکرالوز

• غذاهای بسیار فرآوری شده

• غذاهای اسیدی مانند سرکه، ترشی و خردل

 

نکته مهم : به جای اینکه همه محرک های بالقوه را به طور همزمان حذف کنید، هر بار یک نوع غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این به شما کمک می کند تا غذاهای مشکل دار را شناسایی کنید. این غذاها را به تدریج دوباره وارد کنید و به واکنش بدن خود به آنها توجه کنید. این می تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی شخصی سازی شده کمک کند که به مدیریت موثر علائم شما کمک کند.

نمونه برنامه غذایی رژیم غذایی سیستیت بینابینی

روز 1

√ صبحانه: 1 لیوان اسموتی تهیه شده با 1 عدد موز رسیده، 1 فنجان شیر نارگیل و 1 قاشق غذاخوری کره بادام

√ ناهار: 1 فنجان سوپ عدس با یک کاسه سالاد سبزیجات مخلوط

√ میان وعده: ½ فنجان فلفل دلمه ورقه شده با 1 تا 2 قاشق غذاخوری سس رانچ

√ شام: 3 تا 4 اونس ماهی سالمون پخته با ½ فنجان پوره سیب زمینی شیرین و ½ فنجان هویج بخارپز

روز 2

√ صبحانه: تخم مرغ همزده با 2 عدد تخم مرغ، ½ فنجان کدو سبز تفت داده شده و ½ فنجان سیب

√ ناهار: 3 تا 4 اونس برش بوقلمون و ¼ آووکادو پیچیده شده در برگ کاهو

√ میان وعده: ½ فنجان خیار ورقه شده با 2 قاشق غذاخوری حمص

√ شام: 3 تا 4 اونس سینه مرغ گریل شده با ½ فنجان کینوا و ½ فنجان لوبیا سبز بخارپز

 

روز 3

√ صبحانه: 1 لیوان اسموتی تهیه شده با ¼ فنجان بلوبری، ½ فنجان اسفناج و 1 فنجان شیر بادام

√ ناهار : ½ فنجان کینوا با خیار خرد شده و 3 تا 4 اونس مرغ گریل شده

√ میان وعده : ½ فنجان طالبی ورقه شده

√ شام : 3 تا 4 اونس ماهی کاد پخته با ½ فنجان برنج قهوه ای و ½ فنجان مارچوبه بخارپز

 

روز 4 

√ صبحانه: ½ فنجان پنیر کو cottage با ½ موز (ورقه شده)

√ ناهار: 1 کاسه سالاد تن ماهی تهیه شده با 3 تا 4 اونس تن ماهی کنسرو شده، 2 تا 3 قاشق غذاخوری مایونز، 1 تا 2 ساقه کرفس و ½ خیار

√ میان وعده: 1 عدد سیب ورقه شده با یک اسکوپ کره بادام

√ شام: 6 اونس فیله خوک با 1 فنجان سیب زمینی سرخ کرده و لوبیا سبز بخارپز

 

روز 5

√ صبحانه: 1 لیوان اسموتی تهیه شده با 1 عدد موز رسیده، 1 فنجان شیر نارگیل و 1 قاشق غذاخوری کره بادام

√ ناهار: 1 فنجان سوپ عدس با ½ فنجان سالاد سبزیجات مخلوط با سس روغن زیتون و سرکه

√ میان وعده: 6 اونس پنیر کاتیج با 1 عدد انبه ورقه شده

√ شام: 6 اونس تیلاپیا پخته با 1 فنجان کینوا و اسفناج تفت داده شده

 

روز 6

√ صبحانه: تخم مرغ همزده با 2 عدد تخم مرغ و ½ فنجان اسفناج

√ ناهار:  3 تا 4 اونس برش بوقلمون و ¼ آووکادو پیچیده شده در برگ کاهو

√ میان وعده: ½ فنجان گلابی ورقه شده

√ شام: 3 تا 4 اونس میگو گریل شده با ½ فنجان برنج قهوه ای و کدو سبز بو داده

 

روز 7

√ صبحانه: 2 عدد پنکیک گندم کامل با بلوبری و تخم مرغ همزده با 2 عدد تخم مرغ

√ ناهار: 6 تا 8 اونس توفو و سبزیجات سرخ شده با 1 فنجان برنج قهوه ای

√ میان وعده: ½ فنجان خیار ورقه شده با 2 قاشق غذاخوری حمص

√ شام: 6 اونس ماهی کاد پخته با ½ فنجان پوره سیب زمینی و کلم بروکلی بخارپز

 

نکته مهم : به جای سرخ کردن یا گریل کردن، از روش های پخت ملایم مانند بخارپز کردن یا پختن استفاده کنید، زیرا این روش ها ممکن است برای مثانه شما راحت تر باشند.

می توانید این برنامه غذایی را شخصی سازی کنید و برخی از موارد ذکر شده را به صورت عمده بپزید تا آماده سازی وعده های غذایی شما آسان تر شود.

 

معایب رژیم غذایی سیستیت بینابینی

۱. شناسایی محرک ها می تواند یک چالش باشد: علائم IC می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند استرس و تغییرات هورمونی قرار گیرد. بنابراین، درک دقیق محرک های غذایی شما می تواند یک چالش باشد.

 

۲. پیروی از رژیم غذایی برای مدت طولانی می تواند دشوار باشد: پایبندی به این برنامه غذایی برای مدت طولانی به دلیل محدودیت های غذایی سخت آن برای برخی از افراد دشوار است. این رژیم همچنین می تواند از نظر اجتماعی منزوی کننده و پیمودن آن دشوار باشد.

 

۳. گزینه های غذایی محدود می تواند کم جذاب باشد: این رژیم غذایی دامنه غذاهایی را که می توانید از آنها لذت ببرید محدود می کند. این می تواند منجر به یکنواختی و کاهش رضایت شود. سلیقه ها و ترجیحات فردی ممکن است با غذاهای توصیه شده مطابقت نداشته باشد و این رژیم غذایی را برای برخی افراد کم جذاب کند.

 

همیشه بهتر است قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی محدودکننده مانند این، تشخیص پزشکی دریافت کنید تا اطمینان حاصل شود که تشخیص کافی وجود دارد، کسی بر رژیم غذایی نظارت کند و اطمینان حاصل شود که کمبودی از ریزمغذی ها وجود ندارد.

سوالات متداول درباره رژیم غذایی سیستیت بینابینی

1. آیا باید برای IC آب قلیایی بنوشم؟

شواهد حکایتی حاکی از آن است که نوشیدن آب قلیایی ممکن است به کاهش اسیدیته در بدن کمک کند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این آب برای شما مناسب است یا خیر، با یک پزشک مشورت کنید.

 

2. آیا آبمیوه برای IC بی خطر است؟

اگر به میوه ها و سبزیجات دوستدار مثانه پایبند باشید و از غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی اجتناب کنید، آب میوه می تواند برای IC بی خطر باشد.

 

3. آیا شیر برای سیستیت بینابینی مشکلی ندارد؟

در حالی که شیر یک ماده غذایی دوستدار IC در نظر گرفته می شود، شواهد حکایتی نشان می دهد که شیر ممکن است باعث تحریک مثانه در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شود. در چنین مواردی به جای آن از گزینه های بدون لاکتوز یا غیر لبنی استفاده کنید.

 

4. آیا موز برای سیستیت بینابینی مفید است؟

بله. موز اغلب توسط افراد مبتلا به سیستیت بینابینی به خوبی تحمل می شود و می تواند به عنوان یک میوه دوستدار مثانه انتخاب خوبی باشد.

 

5. آیا ماست برای IC مفید است؟

خیر. در واقع، مصرف ماست ممکن است علائم را تشدید کند و باید از آن اجتناب شود.

 

سخن پایانی 

رژیم غذایی سیستیت بینابینی ممکن است باعث تسکین و بهبود کیفیت زندگی افراد درگیر با این بیماری شود. این رژیم غذایی اهمیت اجتناب از مواد محرک مثانه را در عین حال پذیرش غذاهای دوستدار مثانه را به رسمیت می شناسد. این رژیم همچنین به افراد قدرت می دهد تا با در نظر گرفتن محرک ها و ترجیحات خود، برنامه های غذایی خود را شخصی سازی کنند.

در حالی که رژیم غذایی IC ممکن است بدون چالش نباشد، اما مزایای بالقوه ای که در زمینه کنترل علائم و راحتی کلی ارائه می دهد را نمی توان نادیده گرفت. این رژیم غذایی تعهدی برای کاهش علائم و پیمودن مسیری برای سلامت بهتر مثانه است.

برچسب ها :
#رژیم غذایی
  ثبت آگهی رایگان