در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

آبشار زمرد حویق

دوشنبه ۲۷ فروردین ۳ گردشگری
  • تصویر شماره آبشار زمرد حویق

آبشار زمرد حویق کجاست؟ گیلان یکی از استان‌های بسیار زیبا و تماشایی ایران است که طبیعت خیره‌کننده و مملو از جنگل آن، بسیار دلنشین و جذاب به نظر می‌رسد. مجاورت گیلان با دریای خزر و رشته کوه‌های البرز نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است. این استان جاهای دیدنی طبیعی فراوانی دارد و از جاهای دیدنی گیلان می‌توان به آبشار زمرد حویق اشاره کرد. این آبشار که به آبشار دوقلو نیز شهرت دارد، در تمام سال میزبان گردشگران، به‌خصوص کوهنوردانی است که در دل جنگل‌های کمتر شناخته‌شده شمال گردش می‌کنند. با وب سایت بومگردی گیلمار همراه باشید تا با این آبشار زیبا بیشتر آشنا شوید.

آبشار زمرد حویق

آبشار زمرد کجاست؟

آبشار زمرد در دل جنگل حویق و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار که از جمله جاهای دیدنی تالش محسوب می‌شود، در چهار فصل سال خروشان است و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی، از نقاط مختلف کشور به آن سفر می‌کنند تا از طبیعت بکر و زیبای اطراف آن لذت ببرند؛ از سوی دیگر،‌ آب‌وهوای این منطقه بسیار مطبوع و دلنشین است و اقامت چندروزه در آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

ارتفاع آبشار زمرد به حدود ۱۵ متر می‌رسد

آبشار زمرد به آبشار دوقلو شهرت دارد و دلیل آن نیز وجود دو آبشاری است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ چنانچه مقابل آبشار بایستید، خواهید دید که آبشار سمت چپ کوچک و پلکانی است؛ دو پله به ارتفاع‌های چهار و هشت متر دارد و جریان آب کمتری از آن عبور می‌کند. آب‌های این آبشار پس از طی مسافتی چندمتری به درون حوضچه‌ای نسبتا بزرگ در پایین می‌ریزند. آبشار دوم در کناره سمت راست قرار دارد و ارتفاع آن به حدود ۱۵ متر می‌رسد و نسبت به آبشار دیگر خروشان‌تر و پرآب‌تر است.

آب‌های جاری در آبشار زمرد از ییلاقات بالاتر سرازیر می‌شوند؛ اگر بتوانید به بالاتر از آبشار زمرد بروید، می‌توانید چندین آبشار کوچک دیگر را در مسیر رودخانه مشاهده کنید که زیبایی بسیار خاص و دلنشینی به منطقه داده‌اند؛ البته باید توجه داشت که جلبک‌های فراوان در اطراف آبشار،‌ محیطی لزج‌ ایجاد کرده‌اند و همین می‌تواند مشکلاتی را برای تردد گردشگران در اطراف آبشار ایجاد کند.

آبشار زمرد حویق

شهر حویق کجاست؟

شهر حویق بیش از ۴,۰۰۰ نفر جمیعت دارد و از توابع تالش به شمار می‌رود. مردم حویق به زبان تالشی سخن می‌گویند؛ البته حویق در فاصله ۳۰ کیلومتری از آستارا قرار دارد و برخی از مردم آن نیز به زبان ترکی مسلط هستند. این شهر به‌تازگی شکل گرفته و قبل‌تر دو دهستان مجزا به نام‌های حویق و چوبر بوده است. شهر حویق در فاصله چند کیلومتری از دریا قرار دارد و دسترسی خوبی نیز به ارتفاعات کوهستانی و جنگل دارد. اهالی حویق به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و از محصولات این شهر می‌توان به برنج، لبنیات، عسل، گیلاس و سیب‌زمینی اشاره کرد.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار زمرد

آب‌های جاری در آبشار زمرد، خنک هستند و زیستگاه بسیار مناسبی برای ماهی‌های قزل‎‌آلا محسوب می‌شوند. در اطراف آبشار زمرد نیز جنگل‌ های هیرکانی قرار دارند. در میان جنگل می‌توان درختانی همچون بلوط، آکاسیا،‌ گلابی، شمشاد، انار، ارجنگ، آلوچه، گردو و گونه‌های مختلف دیگر را مشاهده کرد.

مسیر دسترسی به آبشار زمرد

برای رفتن به آبشار زمرد از مبدا تهران، ابتدا باید به طرف غرب رفته و جاده قزوین-رشت را در پیش بگیرید و وارد جاده -سراوان-فومن شوید؛ از فومن وارد جاده آستارا شده و تا ۴۲ کیلومتر بعد از شهر تالش پیش بروید. در این نقطه، خروجی فرعی به طرف حویق، در سمت مخالف شما قرار دارد؛ بنابراین مسیر را تا اولین دوربرگردان ادامه بدهید و بعد از دور زدن، خود را به هروجی حویق برسانید. بعد از پیمودن حدود ۱۲ کیلومتر در جاده فرعی آسفالته، به حویق خواهید رسید.

شهر حویق تا روستای زمرد حدود ۹ کیلومتر فاصله دارد که پنج کیلومتر آن آسفالته و چهار کیلومتر آن خاکی است. از روستای زمرد تا آبشار یک کوهپیمایی حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای در دل کوهستانی جنگلی منتظر شما است که می‌تواند بسیار لذت‌بخش و به‌یادماندنی باشد.

متاسفانه در مسیر کوهپیمایی تا آبشار زمرد هیچ تابلویی در داخل جنگل وجود ندارد و لازم است که فردی راه‌بلد را همراه خود داشته باشید؛ البته با حرکت در مسیر رودخانه، به‌طوری که رودخانه در سمت راست شما باشد نیز می‌توانید به آبشار زمرد برسید.

بیشتر مسیر خاکی است ولی بخشی از آن در حدود دو کیلومتر، کوهستانی و پر از شیب‌های تند و سخت است؛ پس باید با احتیاط عبور کنید؛ البته باید توجه داشت که عدم سهولت دسترسی است که باعث شده این منطقه دست‌نخورده و زیبا باقی بماند.

تفریحات آبشار زمرد

در درون آب‌های سرد آبشار زمرد، ماهی‌های قزل‌آلا زندگی می‌کنند؛ از همین رو، می‌توان در فصل زمستان به ماهیگیری در این آب‌ها مشغول شد. در فصل تابستان و در آب‌وهوای گرم این منطقه، شنا در درون حوضچه آبشار زمرد می‌تواند بسیار دلنشین و جذاب باشد و شما را خنک کند.

ماهیگیری، شنا، عکاسی، پیاده‌روی و کوهنوردی از جمله تفریحات آبشار زمرد هستند

از سوی دیگر، پیاده‌روی و کوهنوردی در مسیر رسیدن به آبشار زمرد، خود بسیار جذاب و به‌یادماندنی است. تماشای مناظر مختلف جنگلی و لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع این منطقه، از دیگر تفریحاتی است که می‌توان در آبشار زمرد انجام داد؛ علاوه بر این، در بازدید از آبشار زمرد و همچنین شهر حویق می‌توانید بیشتر با مردم تالش، زبان و فرهنگ آن‌ها آشنا شوید؛ همراه داشتن دوربین عکاسی و ثبت تصاویر مختلف از زیبایی‎‌های آبشار زمرد و مناطق اطراف آن نیز می‌تواند تفریح خوبی باشد.

آبشار زمرد حویق

بهترین زمان بازدید از آبشار زمرد

برای بازدید از آبشار زمرد بهتر است که فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید؛ در فصل بهار، به‌خصوص در میانه آن یعنی اردیبهشت ماه، آب‌وهوای منطقه بسیار دلنشین است و بارش‌های باران، جریان آب آبشار زمرد را خروشان‌تر می‌کند؛ علاوه بر این، جنگل‌ها بسیار سرسبز هستند و در دامنه‌های کوه نیز گل‌ها شکوفه می‌زنند. در فصل پاییز، رنگ برگ درختان تغییر می‌کند و مناظری بسیار تماشایی خلق می‌شود. در این موقع از سال،‌ رنگ برگ‌ها از سبز به زرد، نارنجی و قرمز تغییر می‌کند و محیطی خارق‌العاده و چشم‌نواز شکل می‌گیرد که هر بیننده‌ای را به حیرت وامی‌دارد.

بهترین فصل سفر به آبشار زمرد، بهار و پاییز است

در فصل تابستان آب‌وهوای منطقه شرجی است و گرمای آن ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد؛ از سوی دیگر در فصل زمستان، آب‌وهوا سرد است و مسیر رسیدن به آبشار نیز لغزنده‌تر و دشوارتر می‌شود. پس بهتر است که بهار یا پاییز را برای بازدید از آبشار زمرد انتخاب کنید.

اقامت در اطراف آبشار زمرد حویق

حال که از گشت‌وگذار و از دیدنی های آبشار زمرد حویق لذت برده‌اید و روز را به پایان رسانده‌اید، باید برای اقامت تان نیز فکری بکنید. می توانید برای دیدن سایر مناطق دیدنی گیلان، همچون قلعه رودخان و ماسوله ، به سمت فومن بروید و در شفت از اقامتگاه بومگردی گیلمار دیدن فرمایید و پس از صرف یک غذای دلچسب و خوشمزه، شب را در آنجا اقامت کنید و از تفریحات داخل بومگردی نیز لذت ببرید.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به آبشار زمرد حویق

با وجود اینکه بخش کوتاهی از مسیر آبشار زمرد کوهستانی و دشوار است، برای عبور از آن به دانش یا مهارت کوهنوردی حرفه‌ای نیازی ندارید؛ البته حتما به‌همراه خود کفش‌ و لباس مناسب داشته باشید تا بتوانید راحت این مسیر را پشت سر بگذارید؛ علاوه بر این، در هنگام عبور از مسیر یا بازدید از آبشار زمرد، ممکن است لباس شما خیس شود؛ پس بهتر است که لباس اضافی همراه خود داشته باشید. از جمله دیگر تجهیزاتی که بهتر است با خود به‌همراه داشته باشید، می‌توان به کوله‌پشتی،‌ عینک آفتابی، کلاه نقاب‌دار برای روزهای آفتابی، لباس گرم برای روزهای سرد، بطری آب و خوراک کافی اشاره کرد.

آبشار زمزد حویق در دل طبیعتی بکر قرار گرفته و هیچ امکانات رفاهی اطراف آن وجود ندارد. شهر حویق و روستای زمرد آخرین آبادی‌های موجود در مسیر بازدید از آبشار هستند؛ از این‌رو، تمام لوازم و تجهیزات، نوشیدنی، خوراک و پوشاک مورد نیاز را با خود به‌همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار زمرد

آبشار زمرد، تنها یکی از جاذبه‌های بی‌شمار تالش به شمار می‌رود. اکثر جاهای دیدنی تالش را جاذبه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌های خواهیم پرداخت.

پارک جنگلی سیاه‌داران

پارک جنگلی سیاه‌داران، در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. بسیاری از افراد برای تماشای بلوط‌های سیاه‌سر به این پارک جنگلی می‌روند. این پارک جنگلی، درختانی عظیم دارد و در نتیجه، محیط آن تاریک است. به همین دلیل، به نام پارک جنگلی «سیاه‌داران» به معنی «درختان تاریک و سیاه» شهرت دارد. در پارک جنگلی سیاه‌داران، امکانات رفاهی و تفریحی همچون رستوران، آلاچیق و سورتمه تالش تعبیه شده است.

غار سوباتان

بسیاری از گردشگرانی که به سوباتان سفر می‌کنند، هدف‌شان تماشای مناظر طبیعی و کوه‌های سرسبز است و اطلاع چندانی از غاری زیبا در این منطقه ندارند. غار سوباتان، در زبان محلی به نام گنج‌خانه شهرت دارد و مردم محلی بر این باور هستند که در صورت ورود به این غار، طلسم خواهید شد. برای ورود به غار سوباتان باید در نزدیکی روستای سوباتان، خود را به صخره‌های منطقه با ارتفاع پنج تا ۱۵ متر برسانید. توجه داشته باشید که حتما همراه گروه‌های غارنوردی وارد غار سوباتان شوید.

آبشار زمرد حویق

دریاچه سراگاه

این دریاچه زیبا، تامین‌کننده آب شیرین منطقه است. علاوه بر این، بومیان در این دریاچه به پروش ماهی نیز مشغول هستند که کمک خوبی به اقتصاد محلی می‌کند. دریاچه سراگاه در ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی تالش قرار دارد و اطراف آن را نیز شالیزارهای برنج و باغ‌های کیوی فرا گرفته‌اند.

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم، جنگلی در جوار خط ساحلی است و یکی از دلایل محبوبیت آن، جاده دسترسی به ساحل است. این جاده در میان جنگل، از دل تونلی از درختان سربه‌هم آورده می‌گذرد و هر بیننده‌ای را به حیرت فرو می‌برد. مساحت پارک جنگلی گیسوم حدود ۸۰ هکتار است و حدود ۷۶ گونه مختلف گیاهی در آن به چشم می‌خورد.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار با ارتفاع ۱۵ متر، سومین آبشار مرتفع استان گیلان و یکی از جاهای دیدنی اطراف رشت است که در بخش رضوانشهر قرار دارد. این آبشار در تمام فصل‌ها، خصوصا بهار و تابستان، بازدیدکنندگان بسیاری دارد و برای پذیرایی از گردشگران تجهیز شده است. یکی از جذابیت‌ها این آبشار، پلی فلزی است که روبه‌روی آبشار تعبیه کرده‌اند. با این طراحی خاص، روی آن چشم‌اندازی زیبا از محیط اطراف و آبشار را خواهید دید.

از جمله دیگر جاذبه‎‌های اطراف آبشار زمرد می‌توان به آبشار ورزان، رودخانه کرگام، گردنه الماس، منطقه حفاظت‌شده ناو و جنگل اسالم اشاره کرد.

 

پرسش‌های متداول

آبشار زمرد حویق کجاست؟

نزدیک روستای زمرد از توابع شهر حویق، در شهرستان تالش استان گیلان

بهترین زمان سفر به آبشار زمرد حویق کدام فصل است؟

فصل‌های بهار و پاییز

تفریحات آبشار زمرد حویق کدامند؟

ماهیگیری، شنا، کوهنوردی، گردش در جنگل، عکاسی و...

جاهای دیدنی اطراف آبشار زمرد حویق کدامند؟

پارک جنگلی گیسوم، پارک جنگلی سیاه‌داران، غار سوباتان، دریاچه سراگاه، آبشار ویسادار و...

  ثبت آگهی رایگان