در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

تاریخچه سبزه میدان رشت

یکشنبه ۱۵ بهمن ۲ گردشگری
  • تصویر شماره تاریخچه سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت از دیدنی های رشت و میادین قدیمی این شهر است که در نزدیکی میدان شهرداری قرار دارد. حال‌و‌هوای نوستالژیک میدان برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. در قسمت‌های مختلف پارک نیز سردیس‌هایی از مشاهیر گیلان جای گرفته‌اند. در گشت‌و‌گذار در سبزه میدان رشت، با وب سایت بومگردی گیلمار همراه باشید.

معرفی سبزه میدان رشت

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری گیلان در رشت، سبز میدان است. این میدان نوستالژیک، میزبان درختانی کهنسال و تنومند و کبوترانی است که همیشه در عکس‌های سبزه میدان حضور دارند. در روزهای غیربارانی افراد زیادی از اهالی شهر در میدان جمع می‌شوند و با گپ و بازی، ساعات فراغت خود را می‌گذرانند.

سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت کجاست؟

سبز میدان رشت در قسمت غربی شهر قرار دارد و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است. خیابان‌های لاکانی، بیستون و استادسرا به این میدان ختم می‌شوند. خیابان علم الهدی نیز سبزه میدان و میدان شهرداری را به یک‌دیگر متصل می‌کند. (مشاهده روی نقشه)

 

تاریخچه سبزه میدان رشت

سبز میدان سابقا سبزه‌زاری بین دو محله استادسرا و محله کیاب رشت بود. این سبزه‌زار تا محله چمارسرا امتداد داشت. ابتدای این سبزه‌زار یک آبگاه قرار داشت. در کنار آن، گورستانی که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند.

عهد سلطنت مظفرالدین شاه، محمد ولی خان تنکابنی، ملقب به نصر السلطنه و حاکم رشت، تصمیم به عمران این ناحیه گرفت. در ابتدا امر به باغچه‌بندی و خیابان‌بندی و درختکاری قسمتی از سبزه‌زار مذکور کرد و نام آن را سبز میدان گذاشت. وی گورستان کناری را متروک اعلام کرد. نصر السلطنه آبگاه مجاور را که سالانه آبگیری نمی‌شد و فقط بر اثر باران، منجلابی برای زندگی قورباغه‌ها شده بود، با زباله‌های شهر پر کرد. همچنین خندق روبازی را با طاق آجری پوشاند که از بازارچه سبزه میدان می‌گذشت و از حاشیه سبزه میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود می‌رفت. اراضی وسیع مجاور را نیز به شرط ایجاد خانه‌ها و دکان‌های مناسب به داوطلبانی واگذار کرد که غالبا خان‌های فومن و شفت، تولم و کسما بودند.

در مدتی کوتاه باغ و خیابان‌هایی به‌وجود آمد. در ضلع جنوبی سبزه میدان، مدرسه‌ اشرف مظفری بنا شد. این بنا در سال ۱۳۳۴ به وزارت معارف واگذار شد. بعد از انحلال مدرسه، اداره آموزش‌و‌پرورش آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای تعریض خیابان جنوبی سبزه میدان، این مدرسه را تخریب کرد. بعد‌ها سبزه‌زار حوالی سبزه میدان، مبدل به خیابان طالقانی فعلی و آبگاه تبدیل به سینما شد.

سبزه میدان رشت

دیدنی‌های سبزه میدان رشت

سبز میدان رشت امروزه با مساحت ۲۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع دارای فضای سبزی جذاب و دوست‌داشتنی است. در جای‌جای آن افرادی دیده می‌شوند که در حال بازی شطرنج و دومینو هستند. تندیس‌هایی از مشاهیر گیلان نیز در قسمت‌های مختلف میدان نصب شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرزاده می‌شود.

پرسش‌های متداول

سبزه میدان رشت کجاست؟

سبز میدان رشت در قسمت غربی شهر و در نزدیکی میدان شهرداری است. خیابان‌های لاکانی، بیستون و استادسرا به این میدان ختم می‌شوند.

قدمت سبزه میدان رشت به چه زمانی بازمی‌گردد؟

برای اولین بار در زمان سلطنت مظفرالدین شاه، حاکم رشت شروع به باغچه‌بندی و درختکاری در این ناحیه کرد و آن را سبز میدان نام نهاد.

سبزه میدان رشت چقدر وسعت دارد؟

مساحت سبز میدان رشت ۲۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع است.

دلیل جذابیت سبزه میدان رشت چیست؟

سبز میدان رشت با فضایی نوستالژیک، میزبان درختان تنومند، کبوتران دوست‌داشتنی و اهالی است که در حال بازی شطرنج یا دومینو هستند.

در رشت کجا اقامت کنیم؟

حال که از گشت‌وگذار و از دیدنی های رشت لذت برده‌اید و روز را به پایان رسانده‌اید، باید برای اقامت تان نیز فکری بکنید. می توانید برای دیدن سایر مناطق دیدنی گیلان، همچون قلعه رودخان و ماسوله ، به سمت فومن بروید و در شفت از اقامتگاه بومگردی گیلمار دیدن فرمایید و پس از صرف یک غذای دلچسب و خوشمزه، شب را در آنجا اقامت کنید و از تفریحات داخل بومگردی نیز لذت ببرید.

  ثبت آگهی رایگان