در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

ویژگی فروشنده حرفه ای

پنجشنبه ۹ آذر ۲ علمی
  • تصویر شماره ویژگی فروشنده حرفه ای

ویژگی فروشنده حرفه ای

ویژگی های مهمی وجود دارد که رعایت آنها یک فروشنده حرفه ای را از فروشنده معمولی متمایز می کند. فروشنده حرفه ای با رعایت این نکات کلیدی و مهم اعتماد مشتریان را به خود جلب می کند و با جذب مشتری بیشتر به طبع فروش خود را نیز افزایش می دهد. فروش یکی از پردرآمدترین شغل های دنیا شناخته می شود، اما فقط عده کمی از فروشندگان که با کسب تجربه، مطالعه و یادگیری های مداوم از خود یک شخصیت حرفه ای در حرفه فروش ساخته اند، می توانند درآمدی عالی برای خود رقم بزنند.

ویژگی فروشنده حرفه ای

در این مقاله قصد داریم به ویژگی های فروشنده حرفه ای و نکاتی اشاره کنم که با رعایت آنها می توانید شما هم مسیر حرفه ای گری را در فروش با قدرت بیشتری طی کنید :

1)متخصص حرفه خود باشید.

مهم نیست در چه حرفه و صنعتی فعالیت می کنید. سعی کنید بهترین فروشنده در میان رقبا و همکارانتان باشید. برای حرفه ای شدن باید بیاموزید، مطالعه کنید و همواره دانش خود را به روز نگه دارید. صنعتی که در آن مشغولید را بررسی کنید. هرچقدر بیشتر در مورد حرفه و محصولات خود بدانید، اعتماد به نفس شما بالاتر رفته و اعتماد مشتری را بیشتر به خود جلب می کنید. مشتری به کسی اعتماد می کند که او را فردی متخصص، حرفهای، لایق و کاربلد ببیند. یکی از رموز حرفه ای گری در فروشندگی، تبدیل شدن به فردی متخصص و صاحب نظر است.

 

2) روابط اجتماعی خود را بهبود بخشید

یک فروشنده حرفه ای مهارت بالایی در برقراری ارتباط موثر با دیگران دارد. به همان اندازه که مهارت ارتباط کلامی برای فروشنده مهم است، توانایی ارتباط غیر کلامی نیز برای او از اهمیت بالای برخوردار است.  فروشنده حرفه ای در هر موقعیتی با افراد جدید به راحتی وارد گفت و گو شده و زمینه آشنایی با آنها را برای خود فراهم می کند. این نکته ای کلیدیست که به فروشندگان کمک می کند تا با شناسایی مشتریان جدید، با آنها ارتباط صمیمانه برقرار کنند و اعتمادشان را به خود جلب نمایند.

 

3) رفتارشناسی را یاد بگیرید

بدون شک امروزه یکی از توانمندی ها و ویژگی های بارز فروشندگان حرفه ای، مهارت ویژه آنها در رفتارشناسی است. یکی از مهمترین مهارت های فروشنده حرفه ای این است که بتواند با مشتریان به روشی مناسب ارتباط برقرار کرده تا اعتماد آنها را جلب کند. فروشندگانی که با رفتارشناسی آشنایی دارند، می دانند با هر مشتری چگونه باید برخورد کنند.

 

هر مشتری الگوی رفتاری مشخصی دارد. با شیوه ای خاص تصمیم گیری می کند، انتخاب می کند، خرید می کند و علاقمندی ها و ویژگی های رفتاری مخصوص به خود را دارد. کارشناس فروش حرفه ای قبل از هر چیزی سعی می کند الگوی رفتاری مشتریان را شناسایی کرده، سپس با انتخاب روشی مناسب که بتواند اعتماد مشتری را جلب کند با او وارد گفت و گو و مذاکره می شود. رفتارشناسی DISC یکی از بهترین ابزارهای رفتارشنای شناخته می شود که هر فروشنده حرفه ای لازم است آن را یاد بگیرد.

ویژگی فروشنده حرفه ای

4) پیگیری های منظم داشته باشید

فراموش نکنید عملیات فروش یک فرآیند است. از مرحله جذب مشتری تا فروش نهایی و سپس تلاش برای فروش مجدد دائما باید با مشتریان خود در ارتباط باشید تا از فرآیند تصمیم گیری، انتخاب و خرید آنها مطلع شوید. پیگیری های منظم به  شما کمک می کند تا با نیازها، دغدغه ها، ترس ها و نگرانی های مشتریان آشنا شوید و قبل از آنکه به سراغ رقبایتان بروند پاسخی مناسب به سوالات و خواسته های آنها بدهید.

 

از طرف دیگر مشتری به هنگام خرید با فروشندگان مختلفی گفت و گو می کند و همین موضوع باعث می شود شما را فراموش کند. با پیگیری های منظم در ذهن مشتری باقی خواهید ماند تا آنها به هنگام خرید شما را در لیست انتخاب هایشان منظور کنند.

 

5) کار با CRM را بیاموزید

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) یک نرم افزار کاربردی است که هر فروشنده حرفه ای باید دانش کار با آن را یاد بگیرد. نرم افزار CRM به شما کمک می کند تا اطلاعات مشتریان خود را در آن به ثبت برسانید و یک پایگاه جامع از مشتریان ایجاد کنید. از طرف دیگر این نرم افزار ابزار مناسبیست که در پیگیری فرآیند فروش، فروشندگان را یاری می کند. شما می توانید وقایع هر مشتری را در پرونده او ثبت کنید و با ایجاد یادآور، زمان پیگیری مجدد را تعیین کنید تا نرم افزار در موعد مقرر به صورت خودکار به شما یادآوری کند.

یکی دیگر از کاربردهای نرم افزار CRM قیف فروش آن است که پروسه فرآیند فروش و بازاریابی را به خوبی مدیریت می کند. فروشندگان می توانند با این قابلیت روند بازاریابی و فروش را برنامه ریزی کرده و از تمام مراحل فرآیند فروش به صورت لحظه ) ای مطلع شوند.

 

6) مهارت تحلیل گری داشته باشید

اگر می خواهید فرآیند حرفه ای گری را به خوبی در حرفه فروش طی کنید باید یک تحلیل گر خوب باشید. فروش مملو از داده هایی است که به شما کمک می کنند بتوانید بازار، رقبا، علل افزایش و کاهش فروش، نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت های موجود در بازار را شناسایی، بررسی و ارزیابی کنید. باید روش های تحلیل داده ها را یاد بگیرید. یقینا بدون دانش و مهارت تحلیل گری توانایی ارزیابی داده های فروش را نخواهید داشت. هرچقدر بهتر بتوانید وضعیت بازار و فرآیند فروش را تحلیل و بررسی کنید احتمال موفقیت خود را نیز افزایش می دهید.

 

7) شنونده خوبی باشید

برای تبدیل شدن به فروشنده حرفه ای باید هنر خوب گوش دادن را در خود تقویت کنید. علاوه بر مهارت های ارتباطی، اهمیت قائل شدن به سخنان مشتریان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما باید به مشتری احترام بگذارید و با حوصله به صحبت های او گوش کنید. این موضوع علاوه بر اینکه به منزله ادای احترام به مشتری است، نقش مهمی در کشف نیازهای مشتری و درک خواسته های او دارد. کشف نیاز از حساس ترین مراحل فرآیند فروش نوین است که قبل از معرفی محصول باید انجام شود. این مهم محقق نمی شود مگر با گوش کردن به سخنان و خواسته های مشتری و پرسیدن سوالات کلیدی.

ویژگی فروشنده حرفه ای

8) هنر متقاعدسازی را یاد بگیرید

متقاعدسازی مهارتی است که به واسطه آن می توانید نظر و عقیده دیگران را به سمت و سویی که شما می خواهید سوق دهید. این مهارت نه تنها در کار، بلکه در زندگی شخصی نیز نقش مهمی در روند پیشرفت و موفقیت ما دارد. فروشنده حرفه ای باید هنر متقاعدسازی داشته باشد تا بتواند مشتریان را برای خرید محصولات خود راغب کند. مشتریان در میان جمع کثیری از فروشندگان باید دلیلی برای خرید از شما پیدا کنند. شما به عنوان فروشنده باید انگیزه های خرید را در مشتری ایجاد کنید و انها را برای خرید محصولات و خدمات خود متقاعد کنید.

موسسه پایشگران پارسیان با بیش از یک دهه تجربه در زمینه آموزش و مشاوره و برنامه ریزی کسب و کار در کنار شماست.

جهت اطلاع از سایر برنامه های آموزشی موسسه پایشگران پارسیان از لیست دوره ها دیدن فرمایید.

از صفحه اینستاگرام هولیدنگ پایشگران پارسیان دیدن فرمایید.

  ثبت آگهی رایگان