در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

شیطان کوه لاهیجان

سه شنبه ۳۰ آبان ۲ گردشگری
  • تصویر شماره شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه در لاهیجان همچون زاینده‌رود برای اصفهان، قلب شهر محسوب می‌شود. کوهی سرسبز و زیبا پوشیده از درختان بلند که تپه‌ماهورهای آن پوشیده از بوته‌های چای است. امکان ندارد کسی به لاهیجان سفر کند و شیطان کوه را از قلم بندازد. چراکه این کوه در هر کجای شهر که باشید در برابر شما قد علم خواهد کرد و شما را دعوت می‌کند تا از فراز آن چهره‌ای دوست داشتنی شهر را نظاره‌گر باشید.

شیطان کوه

شیطان کوه کجاست؟

شیطان کوه، امتداد رشته‌کوه‌های البرز است. در دامنه‌های سر سبز و جنگلی آن در شرق گیلان و شهر زیبای لاهیجان قرار دارد. اینجا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی لاهیجان و گیلان است. لاهیجان را همه به چای خوش عطر و خوش طعم می‌شناسند. اما نوشیدن این چای در ارتفاعاتی مشرف به این شهر زیبا و دوست‌داشتنی تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد. برای رفتن به شیطان کوه نیازی نیست مسافتی طولانی را طی کنید یا تدارکات خاصی ببینید، شیطان کوه در قلب شهر لاهیجان و در دسترس است. شیطان کوه در فاصله ۳۵۱ کیلومتری تهران قرار دارد و شما از تهران چهار ساعت و ۴۸ دقیقه زمان در پیش رو خواهید داشت.

شما می‌توانید بدون تدارک امکانات رفاهی خاصی به این کوه زیبا بروید؛ چراکه همه چیز از پیش برای تماشای غروبی زیبا بر فراز شهر لاهیجان آماده است. شیطان کوه بام لاهیجان است و از آنجا نمایی کامل از شهر و استخر زیبا و وسیع شهر لاهیجان پیدا است. ناگفته نماند که اگر اهل پیاده روی و کوهنوردی باشید می‌توانید با عبور از مسیر پلکانی کنار استخر لاهیجان و از دل مسیری ‌سرسبز با درختان گردو و انار خود را به این بام و در واقع قله این کوه زیبا برسانید.

مسیر دسترسی به شیطان کوه

شیطان کوه

برای رفتن به شیطان کوه باید ابتدا خود را به لاهیجان برسانید. شما می‌توانید در مدت زمان سه ساعت و ۵۰ دقیقه از تهران با خودروی سواری با عبور از شهرهای کرج، قزوین و رودبار و طی مسافت ۳۲۷ کیلومتر به شهر رشت برسید. از شهر رشت تا لاهیجان در حدود ۵۲ کیومتر در پیش خواهید داشت که با سواری یک ساعت زمان می‌برد. اگر با خودروی شخصی خود سفر می‌کنید، می‌توانید بدون عبور از شهر رشت مستقیم به لاهیجان بروید. فقط کافی است بعد از پلیس راه رشت از خروجی شهر سنگر خارج شوید و مسیر خود را به‌سمت جاده سیاهکل و لاهیجان ادامه دهید.

شیطان کوه را در گذشته با نام‌های شاه نشین می‌شناختند که بزرگان و شیخان از این کوه و گذرهای آن را به‌صورت اختصاصی برای شکار استفاده می‌کردند

به شهر لاهیجان که برسید از هر نقطه شهر که نگاه کنید شیطان کوه را می‌بینید، برای رفتن به این بام زیبا دو راه دارید، اگر اهل پیاده‌روی باشید می‌توانید از خیابان‌های اطراف استخر یعنی بلوار خلیج‌فارس و خیابان مطهری خود را به پلکانی طولانی برسانید که از کنار آبشار شیطان کوه شما را به بام سبز هدایت می‌کند. در این مسیر، ۷۰۰ پله روبه‌روی شما قرار دارد که ممکن است در روزهای گرم سال و در آب و هوای شرجی کار را برای شما دشوار کند.

شما می‌توانید با خودروی شخصی خود نیز با طی مسافت کوتاهی به بام سبز برسید؛ فقط کافی است خود را به میدان کاشف السلطنه برسانید و از آنجا وارد خیابان طلای سبز شوید. در انتهای این خیابان قله شیطان کوه را  خواهید دید که به بام سبز معروف است. در محوطه بام سبز پارکینگ مناسبی برای ماشین‌ها تعبیه شده است.

  • آدرس شیطان کوه : گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه (مشاهده روی نقشه)

چرا نام این مکان شیطان کوه است؟

شیطان کوه

در مورد انتخاب نام شیطان کوه داستان‌های زیادی وجود دارد که فارغ از راستی و ناراستی شنیدن آن‌ها خصوصا از زبان مردم محلی خالی از لطف نیست. عده‌ای در کودکی شنیده‌اند که در دل این کوه گنجی پنهان شده است و مار عظیمی از آن محافظت می‌کند. این امکان وجود دارد که علت این نام‌گذاری به همین مار ترسناک محافظ گنج مرتبط باشد. جالب‌تر آن که بر اساس همین داستان بسیاری از مردم در گذشته، این کوه را برای یافتن این گنج افسانه‌ای جست‌و‌جو کرده‌اند. گروهی دیگر در داستان‌ها از وجود غاری در میان کوه گفته‌اند که صدای باد را هول‌آور و وحشناک منعکس می‌کرده است و مردم قدیم این صداها را آواهایی شیطانی می‌دانستند و بر همین اساس این کوه را شیطان کوه نام نهادند.

روایت های دیگر:

در دیگر روایت‌های مرتبط با نام شیطان کوه باز هم به وجود غاری که امروز مسدود یا از میان رفته اشاره شده که این بار بیشتر مورد استفاده بزرگان و شیخان بوده است؛ بزرگان و شیخانی که این کوه و گذرهای آن را به‌صورت اختصاصی برای خود و شکار مورد استفاده قرار می‌دادند و ورود مردم عادی را به آن ممنوع کرده بودند. مردم این کوه را شیخان کوه نیز می‌نامیدند؛ اما در گذر از زمان این نام با افسانه‌های مردمی آمیخته شد و به شیطان کوه تغییر پیدا کرد.

در این میان شاید پر‌تکرارترین داستان در میان مردم لاهیجان درباره شیطان کوه این باشد؛ کوهی که با نام شاه‌نشین شناخته می‌شده و محل زندگی و قلعه پادشاهان محلی لاهیجان بوده است. قلعه‌‌ای که بر اساس گفته مردم محلی آخرین بازمانده‌های آن با حمله شاه عباس صفوی از میان می‌رود و با گذر زمان نام قدیمی آن فراموش می‌شود یا شاه عباس و اطرافیان او برای بدنام کردن شورشیان و حاکمان محلی این نام را بر این کوه می‌گذارند.

جاهای دیدنی شیطان کوه

استخر لاهیجان

شیطان کوه

شیطان کوه در مجاورت خود زیبایی‌هایی چشم‌نواز دارد. در غروب بر فراز این کوه بلند که قرار می‌گیرید علاوه بر تماشای کم‌رنگ‌ شدن تدریجی آفتاب روی خانه‌های شهر استخری زیبا می‌بینید. این استخر که گذشته‌ای طولانی دارد، تمام نورهای شهر را همچون آینه‌ای منعکس می‌کند.

استخر لاهیجان در گذشته که این کوه را شاه‌نشین می‌خواندند محلی برای انبار کردن آب مورد استفاده برای آبیاری مزارع برنج و چای بوده و آب آن از کوه‌های اطراف تامین می‌شده است. این استخر با عرض ۲۰۰ متر، طول ۷۰ متر و عمق چهار متر، ۱۷ هکتار وسعت دارد. درست در مرکز استخر لاهیجان جزیره‌ای است که ساختمانی قدیمی در میان آن خودنمایی می‌کند. در گذشته به جزیره وسط استخر لاهیجان «میان‌پشته» نیز می‌گفتند. این جزیره و عمارت توسط پل سیمانی نسبتا بلندی به بخش جنوبی استخر متصل شده است.

تاریخچه شیطان کوه

در سال ۹۸۵ هجری شمسی احمد خان گیلانی بعد از جنگ‌های بسیار از شاه عباس صفوی شکست می‌خورد. معروف است که شاه عباس صفوی آن جزیره را در میان آن استخر می‌سازد. اما آثار از آن دوران در درون این جزیره باقی‌نمانده است. همان طورکه نیما یوشیج در نامه خود توصیف می‌کند شیطان کوه و استخر در گذشته گردشگاهی در خارج از شهر بوده است که امتداد آن از طرفی به جنگل‌ها و از طرف دیگر به لنگرود و مزارع چای می‌رسد. استخر امروزی همان آب‌بندان وسیعی است که خان احمد گیلانی از افراد با نفوذ زمانه آن را برای تفریح خود می‌سازد و در کوه‌های مشرف به آن قصری می‌سازد که امروز اثری از آن باقی‌نمانده است.

جزیره میانی استخر

متاسفانه از سال ۱۳۸۱ تا چندی پیش بسیاری از مردم لاهیجان و گردشگران از این جزیره‌ زیبا محروم بوده‌اند. متاسفانه سرقفلی این ملک عمومی در سال ۱۳۷۶ توسط شهردار وقت لاهیجان طی قراردادی قانونی برای مدت ۹۹ سال (برخی می‌گویند به‌صورت دائمی) با مبلغی نامشخص به اشخاصی حقیقی واگذار می‌شود. در این مکان بعد از این قرارداد ساختمانی ساخته می‌شود که همچنان به‌شکل متروکه وجود دارد. این ساختمان برای مدت کوتاهی در قالب تالار و رستوران فعالیت می‌کند.

اما در طی سال‌های بعد بی‌استفاده رها شده و درب ورودی بر سر مسیر سیمانی منتهی به این جزیره گذاشته می‌شود که این درب سال‌های متمادی بسته باقی می‌ماند. پس از سال ۱۳۷۶ شهرداری و شورای شهر لاهیجان تلاش بسیاری برای برگرداندن این ملک عمومی به شهر و صاحبان واقعی آن یعنی مردم کرده‌اند؛ اما همچنان با وجود گذشت سال‌ها چندی پیش تنها بخشی از این جزیره به مردم لاهیجان بازگردانده شده است؛ آن هم با پرداخت مبلغی سنگین به افرادی که سرقفلی به آنان واگذار شده بود.

این آب‌بندان پایین شیطان کوه به مرور زمان توسعه پیدا می‌کند و جزوی از شهر می‌شود؛ برای مثال در حوالی دهه ۵۰ در ابتدای بلوار مطهری رو‌به‌روی استخر سینمایی به دست اکبر پدیدار ساخته می‌شود که به‌دلیل دور بودن از مرکز شهر مینی‌بوس رایگانی برای رفت‌و‌آمد به آن در نظر گرفته می‌شود. در هر صورت استخر از گذشته تا به امروز که شهر تا به آنجا نیز گسترش پیدا کرده است، مکانی برای گشت‌و‌گذار ساکنان لاهیجان بوده و است.

شیطان کوه

تفریحات اطراف استخر

دور‌تادور  استخر لاهیجان بلواری به طول دو کیلومتر کشیده شده است. بسیاری از اهالی لاهیجان در ساعات مختلف روز برای دویدن، پیاده‌روی و سایر ورزش‌ها این مکان را انتخاب می‌کنند. بسیاری هم روی نیمکت‌های تعبیه شده در حاشیه استخر یا فضای سبز اطراف می‌نشینند و از منظره شیطان کوه لذت می‌برند. فراموش نکنید که برای سپری کردن شب در حاشیه این استخر شما تنها می‌توانید در بخش غربی محوطه استخر چادر برپا کنید.

در اطراف استخر می‌توانید امکانات تفریحی و رفاهی همچون رستوران‌های قدیمی مانند خانه زیبا که از سال ۱۳۰۸ در این منطقه قرار دارد تا فست‌و‌فودهای معروف و مدرنی چون خانه کنتاکی را پیدا کنید. علاوه بر این در حاشیه این استخر بستنی‌فروشی، زمین بازی کودکان و مغازه‌های متعددی برای خرید چای لاهیجان، کلوچه و باقی سوغاتی‌های این شهر وجود دارد.

اگر به استخر لاهیجان می‌روید حتما سراغ فروشگاه نوشین هم بروید؛ شما می‌توانید علاوه بر خریدن کوکی‌ها و کلوچه‌های نوشین در فضای کافه این فروشگاه در کنار کوکی‌های داغی که تازه از تنور خارج شده‌اند، چای لاهیجان، قهوه و انواع نوشیدنی‌های دیگر را نیز صرف کنید. علاوه بر آن به هنگام صرف چای در این کافه از منظره زیبای استخر لاهیجان نیز لذت ببرید.

خیابان‌های امام خمینی شرقی، بلوار امام رضا، بلوار شهید مطهری، بلوار خلیج‌فارس و بلوار شهید بهشتی خیابان‌های دورتادور و اطراف استخر لاهیجان هستند.

  • آدرس استخر لاهیجان: گیلان، لاهیجان، بلوار امام رضا، استخر لاهیجان (مشاهده روی نقشه)

آبشار شیطان کوه

 

اگر زمانی را دور استخر لاهیجان و رو به‌سمت شیطان کوه سپری کنید، آبشار زیبایی را خواهید دید که در نگاه اول چنان با طبیعت اطراف آمیخته است که هرگز باور نمی‌کنید که مصنوعی باشد؛ اما واقعیت این است که آب آن از استخر و به‌وسیله پمپاژ تامین می‌شود و حوضچه‌هایی برای جا‌به‌جایی و تخلیه آب در پایین آن در نظر گرفته شده است. این آبشار  از کنار پله‌ها و مسیر پیاده‌روی به‌سمت شیطان کوه عبور می‌کند.

  • آدرس آبشار شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، بلوار خلیج‌فارس، میدان خلیج فارس، آبشار شیطان کوه (مشاهده روی نقشه)

امکانات تفریحی و رفاهی شیطان کوه

تله‌کابین شیطان کوه

تله‌کابین شیطان کوه را با نام تله‌کابین احرار و تله‌کابین بام سبز نیز می‌شناسند. این تله‌کابین در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. یکی از امکانات تفریحی شیطان کوه تله‌کابین این منطقه است که برای هرکس که به لاهیجان سفر کند تجربه‌ای بی‌نظیر را رقم خواهد زد. شما در تله‌کابین بام سبز منظره‌ای زیبا از مزارع سرسبز چای را در زیر پای خود خواهید دید. این تله کابین از بام سبز آغاز می‌شود و پس از طی مسیری یک و نیم کیلومتری شما را به ایستگاه پایانی می‌رساند که با نام تاج خروس می‌شناسند. این تله‌کابین دارای ۳۳ کابین ۶ نفره است. مدت زمان رفت و برگشت تله‌کابین ۲۰ دقیقه است.

 تله‌کابین بام سبز بر فراز مزارع سرسبز چای حرکت می‌کند

در ایستگاه دوم و ایستگاه پایانی تله‌ کابین لاهیجان کافی‌شاپی وجود دارد که شما می‌توانید بدون محدودیت زمانی در آن اقامت و استراحت کنید. علاوه بر آن در محوطه این ایستگاه آلاچیق‌هایی نیز طراحی شده است که گردشگران بتوانند در فضای باز به به تماشای مناظر زیبای شهر و استخر لاهیجان بنشینند.

  • آدرس تله‌کابین شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه یا بام سبز، تله‌کابین شیطان کوه (مشاهده روی نقشه)

شیطان کوه

شهربازی

در محوطه بام سبز در مجاورت ایستگاه تله‌کابین شیطان کوه، شهربازی نیز در نظر گرفته شده است. در این شهربازی می‌توانید از ماشین‌های برقی، کشتی صبا، مرکز سرپوشیده کودکان با نام بازینو و سایر دستگاه‌های هیجان‌انگیز شهربازی لاهیجان استفاده کنید؛ اما به‌هیچ‌وجه چرخ‌و‌فلک را از دست ندهید. چرخ‌و‌فلک بام سبز لاهیجان به واسطه قرار گرفتن بر بلندای کوه تجربه‌ای متفاوت، دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش دارد. به‌خصوص در شب در بلندای این چرخ‌و‌فلک نمایی زیبایی از شهر و استخر لاهیجان خواهید دید. در محوطه بام سبز در کنار این شهربازی آلاچیق‌ها و چند فروشگاه کوچک قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها تنقلات و نوشیدنی هم تهیه کنید.

  • آدرس شهربازی شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف‌السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه یا بام سبز، شهربازی شیطان کوه (مشاهده روی نقشه)

شیطان کوه

زیپ لاین

زیپ لاین لاهیجان مسیری در حدود یک کیلومتر دارد که میان دو نقطه میانه پله‌های منتهی به شیطان کوه تا حاشیه استخر لاهیجان در نزدیکی هتل جهانگردی امتداد پیدا می‌کند. اگر تا به امروز چنین تجربه‌ای نداشتید، زیپ‌لاین لاهیجان مسیری زیبا و هیجان‌انگیز دارد که از فراز شیطان کوه و استخر لاهیجان عبور می‌کند.

  • آدرس زیپ لاین لاهیجان: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف‌السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه یا بام سبز، زیپ لاین لاهیجان (مشاهده روی نقشه)

 

در شیطان کوه کجا اقامت کنیم؟

هتل جهانگردی

لاهیجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری گیلان اقامتگاه و هتل‌های بسیار زیادی دارد و عجیب نیست که بسیاری از این هتل‌ها در نزدیکی دو جاذبه گردشگری مهم این شهر یعنی استخر لاهیجان و شیطان کوه باشند. این هتل سه ستاره در سال ۱۳۵۲ افتتاح شد.

 

هتل ابریشمی

هتل ابریشم از دیگر هتل‌های نزدیک به شیطان کوه و در فاصله سه کیلومتری آن است. این هتل با چهار ستاره در تابستان ۱۳۹۶ افتتاح گردید. این هتل نیز منظره‌ای مشرف به استخر لاهیجان دارد. همچنین مجهز به استخر، سونا و جکوزی نیز است.

 

هتل آبشار (فجر)

هتل آبشار یا فجر یکی از هتل‌های قدیمی لاهیجان است که از سال ۱۳۴۶ فعالیت می‌کند. این هتل فرصتی استثنایی است برای کسانی که تمایل دارند در فضایی دور از شهر با تماشای مناظر زیبایی از جمله باغ‌‌های چای و کوه‌های جنگلی زمانی را در سکوت سپری کنند. در محوطه این هتل امکان دسترسی به چشمه آب معدنی نیز وجود دارد.

در کنار تمامی هتل های موجود در لاهیجان، به شما پیشنهاد می دهیم که حتما در بومگردی گیلمار اقامت داشته باشید. گیلمار ، با فضایی وسیع و دارای تفریحات متنوعی می باشد. این اکولوژ دارای تفریحات متنوعی همچون قایق سواری ، پرنده نگری ، دوچرخه سواری و غیره می باشد. در رستوران گیلمار انواع غذاهای گیلانی با بالاترین کیفیت سرو می شود.

بهترین زمان سفر به شیطان کوه

لاهیجان با وجود شیطان کوه و استخری وسیع در میان خود در هر چهار فصل سال دیدنی است. با این وجود شیطان کوه در فصل بهار چهره‌ای دوست‌داشتنی‌تر از فصل‌های دیگر دارد؛ هرچند که نمی‌شود زیبایی‌های پاییز آن را نیز نادیده گرفت. پس برای دیدن شیطان کوه اگر فصل بهار و خنکی مطلوب آن را از دست دادید برای اوایل پاییز برنامه‌ریزی کنید، در پاییز درختان زیبای اطراف استخر لاهیجان نیز با برگ‌های نارنجی و قرمز لباس پاییزی به تن می‌کنند. فراموش نکنید که در تابستان و اواخر شهریور هم با عبور از هوای شرجی تابستان می‌توانید به شیطان کوه سفر کنید.

جاذبه‌های اطراف شیطان کوه لاهیجان

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

شیطان کوه

یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی در شهر لاهیجان، مقبره شیخ زاهد گیلانی است. این مقبره معماری بسیار زیبایی دارد و گنبد هرمی شکل و فیروزه‌ای آن توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این گنبد با کاشی‌های رنگارنگ و نقش و نگارهای زیبا و سنتی تزیین شده. این بنا دارای دو اتاق مربعی و مستطیلی کنار هم است. در سمت شمالی،شرقی و جنوبی آن ایوان‌هایی با ستون‌هایی از نوع فیلپا ساخته شده است. در محوطه این بنای زیبا که باشید می‌توانید منظره‌ای زیبا از لاهیجان و مزارع برنج را در برابر خود ببینید.

«تاج‌الدین ابراهیم بن روشن» معروف به شیخ زاهد گیلانی، یکی از عارفان قرن هفتم و استاد شیخ صفی‌الدین اردبیلی بنیانگذار سلسله صفویان است. شیخ صفی‌الدین اردبیلی با دختر شیخ زاهد ازدواج می‌کند و ۱۵ سال از عمر خود را در کنار او می‌گذراند. به همین دلیل شیخ زاهد او را به‌عنوان جایگزین خود در طریقت انتخاب می‌کند. او پس از مرگ شیخ زاهد در سال ۷۰۰ مقبره‌ای برای او بنا می‌کند. اما این مقبره‌ای که امروز در روستای شیخان بر می‌بینید توسط نوه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، «سلطان حیدر صفوی» در سال ۸۹۲ هجری ساخته شده است. طبق روایتی وی با دیدن خوابی که در آن شیخ زاهد به این منطقه آمده و دستور ساخت این بنا را می‌دهد.

  • آدرس مقبره شیخ زاهد گیلانی: گیلان، لاهیجان، جاده لاهیجان به لنگرود، میدان شیخ زاهد گیلانی، خیابان شیخ زاهد گیلانی (مشاهده روی نقشه)

تالاب سوستان

شیطان کوه

تالاب سوستان یکی از جاذبه‌های بکر و دیدنی شهر لاهیجان است که در فاصله نسبتا کمی از شهر در روستای سوستان قرار دارد. روستای سوستان، روستایی کوهستانی و یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی است. این تالاب زیبا در زمستان و پاییز مملو از آب شیرین است. اطراف این تالاب را جنگل‌های انبوه با درختانی بلند قامت و زیبا محصور کرده است. تالاب سوستان همچون باقی تالاب‌ها زیستگاه پردگان و آبزیان مختلف است. در فصل پاییز این تالاب میزبان پرندگان مهاجری همچون میزبان همچون چنگر و خوتکا است.

بهترین زمان سفر به  تالاب سوستان فصل رویش نیلوفرهای آبی یعنی اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه است. از اواخر مرداد زمانی که شکوفه‌های نیلوفرهای آبی رشد کردند، فصل برداشت پسته دریایی است. پسته دریایی در واقع همان تخم نیلوفرهای آبی است که به خاطر سرشار بودن از ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر به فروش می‌رسد؛ اما برداشت بی‌رویه این محصول می‌تواند زندگی نیلوفرهای آبی را به خطر بیندازد. این تالاب در پنج کیلومتری شیطان کوه قرار دارد.

  • آدرس تالاب سوستان: گیلان، لاهیجان، میدان دانشگاه، خیابان تربیت معلم، روستای سوستان، تالاب سوستان (مشاهده روی نقشه)

تالاب بین المللی امیر کلایه

 

شیطان کوه

تالاب بین‌المللی امیر کلایه که به شاله کل نیز معروف است، با وسعت ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ناحیه شمالی لاهیجان محسوب می‌شود. این تالاب در روستایی با همین نام قرار دارد و در سال ۱۳۵۴ به واسطه ویژگی‌های مهم زیست محیطی در لیست تالاب‌های بین المللی و تخت نظارت سازمان محیط زیست است. یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های تالاب امیر کلایه داشتن آب شیرین با وجود نزدیکی به دریا است. این تالاب زیستگاه  ۱۱ گونه از انواع ماهیان و محل عبور هزاران پرنده مهاجر است.

در این تالاب ۱۳۳ گونه پرنده به ثبت رسیده است. یکی از زیبایی‌های تالاب امیر کلایه رویش نیلوفرهای آبی سفید است. در این تالاب نیز می‌توان از میانه فصل بهار تا پایان مرداد به تماشای لاله‌های تالابی نشست. تالاب بین‌المللی امیر کلایه در ۴۱ کیلومتری شیطان کوه لاهیجان قرار دارد.

  • آدرس تالاب بین المللی امیر کلایه: گیلان، لاهیجان، میدان گیل، خیابان رسالت، جاده رودبنه، روستای امیر کلایه، تالاب امیر کلایه (مشاهده روی نقشه)

پل خشتی لاهیجان

لاهیجان هفت محله قدیمی دارد. از میان این محله‌ها «پرده‌سر» در غرب لاهیجان یکی از محلات زیبا و قدیمی این شهر است. پره سر آثار تاریخی زیادی دارد. در انتهای این محله پل تاریخی وجود دارد که از روی رودخانه سیم رود یا سیم جو عبور کرده است. بسیاری این پل خشتی را به دوره کیائیان و قرن نهم نسبت می‌دهند. این پل طولی برابر با ۵۰ متر، عرضی بالغ بر چهار متر و ۵۰ سانتی‌متر و ۱۱ متر ارتفاع دارد.

شیطان کوه

جنس پل خشتی لاهیجان از آجرهای قرمز، آهک و ساروج است . پل خشتی لاهیجان در سال ۱۳۵۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • آدرس پل خشتی لاهیجان: گیلان، لاهیجان، میدان انتظام، محله پرده‌سر، پل خشتی لاهیجان (مشاهده روی نقشه)

حمام گلشن لاهیجان

قدمت حمام گلشن به دوره فتعلی شاه قاجار و حداقل ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. در گذشته این حمام دارای حوضچه و خزینه‌های متعدد بوده است. امروز به‌دلیل توسعه و گسترش خیابان‌های اطراف تنها بخشی از قسمت‌های این حمام کهن باقی‌ مانده است. حمام گلشن در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این حمام از آجرهای قرمز رنگ، گل آهک و ساروج است. این حمام ۱۸۴۰ متر مربع مساحت دارد و دارای سه بخش سربینه، میاندر و گرمخانه است. این روزها حمام گلشن به واسطه مرمت‌های غیر اصولی حال و روز خوبی ندارد. اما با دقت در جزییاتی همچون ستون‌های سنگی و کاشی‌های هفت رنگ این بنا می‌توان به معماری شگفت‌انگیز آن پی برد.

در رو‌به‌روی حمام گلشن یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر لاهیجان با نام چهار پادشاه قرار دارد که یکی از شاهان گیلان با نام سید رضی کیا به‌همراه سه تن از اولیای مشایخ دین در آن به خاک سپرده شده‌اند.

  • آدرس حمام گلشن لاهیجان: گیلان، لاهیجان، میدان وحدت (چهار پادشاهان)، ضلع جنوب غربی میدان وحدت، خیابان سردار جنگل، حمام گلشن

پرسش‌های متداول

شیطان کوه کجاست؟

شیطان کوه، امتداد رشته‌کوه‌های البرز است.

چرا نام این مکان شیطان کوه است؟

شیطان کوه در گذشته با نام شاه نشین شناخته می‌شده و محل زندگی و قلعه پادشاهان محلی لاهیجان بوده است. با گذر زمان نام قدیمی آن فراموش می‌شود. یا شاه عباس و اطرافیان او برای بدنام کردن شورشیان و حاکمان محلی این نام را بر این کوه می‌گذارند.

جاهای دیدنی شیطان کوه کدامند؟

از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی شیطان کوه، آبشار شیطان کوه و استخر لاهیجان است.

امکانات تفریحی و رفاهی شیطان کوه چیست؟

تله‌کابین شیطان کوه، زیپ‌لاین، شهربازی، آلاچیق، هتل، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد از جمله امکانات تفریحی و رفاهی شیطان کوه هستند.

  ثبت آگهی رایگان