در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
کسب و کار خود را همین امروز ثبت کنید.

رشت‌گشت | RashtGasht

روستای فوشه فومن

سه شنبه ۹ آبان ۲ گردشگری
  • تصویر شماره روستای فوشه فومن
  • تصویر شماره روستای فوشه فومن
  • تصویر شماره روستای فوشه فومن
  • تصویر شماره روستای فوشه فومن

روستای فوشه

روستای فوشه در مجاورت قلعه رودخان قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای کوهپایه‌ای گیلان و از جاهای دیدنی فومن است. باغ‌های چای، جنگل‌های بکر و زیبا، رودخانه‌ای خروشان و مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز از قوم تالش باعث شده‌اند که گردشگران بسیاری بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانند.

روستای فوشه

روستای فوشه کجاست؟

آدرس: استان گیلان، فومن، در نزدیکی قلعه رودخان (نمایش روی نقشه)

روستای فوشه با مساحت کلی ۸۲ کیلومتر مربع در جنوب غربی شهر فومن و در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد. این روستا از جنوب و جنوب غرب به ارتفاعات کوهستانی و جنگل‌های زیبا و از شرق به روستای حیدرآلات و قلعه رودخان ختم می‌شود.

اگر از فومن به‌سمت قلعه رودخان در سفر هستید، بعد از گذشت از بازار قلعه رودخان به تابلویی با عنوان روستای فوشه می‌رسید که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

معرفی روستای فوشه

روستای فوشه یکی از بکرترین جاهای دیدنی استان گیلان است که به‌خاطر سکوت آرام‌بخش و طبیعت چشم‌نوازش، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. این روستا با توجه به فواصل زیاد خانه‌های مسکونی و پراکندگی آن‌ها، به روستاهای خطی شباهت دارد و توسط رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد، به دو بخش بالا فوشه و پایین فوشه تقسیم شده است. روستای فوشه از محله‌های کوچکی به نام‌های جراویر، مشه، سله، نظرآلات، توت باغ، عبدالله روبار، اسپی سیکین، فوشه، لیلی سرا، شاویزن، خرنش للکی پرده سر و ولی نایه تشکیل می‌شود که هرکدام دارای زیبای خاص خود هستند.

پوشش گیاهی متنوع و وجود درختانی همچون توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش، طبیعتی زیبا با آرامش و سرسبزی منحصربه‌فردی را برای ساکنان و بازدیدکنندگان از این منطقه به ارمغان آورده است. همچنین جنگل‌های بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی، شمالی و غربی روستا و باغ‌های چای در دامنه کوه بر جذابیت آن افزوده‌اند. اگر در فصل چای به این محل بروید، می‌توانید چای خوش‌عطر و تازه را خریداری کنید و به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

بیش از ۲۰۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها روی زمین‌های چای کار می‌کنند یا کرم ابریشم پرورش می‌دهند. با اینکه این روستا زیبایی‌های بسیاری دارد و با جاذبه‌های طبیعی خود می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند؛ امکانات چندانی برای گردشگران ندارد.

 

جاهای دیدنی روستای فوشه

مناطق جنگلی و رودخانه روستای فوشه بسیار زیبا هستند. برای دست‌یابی به مناطق جنگلی باید به بالا فوشه و انتهای محل بروید. پس از عبور از پل اول و ادامه‌ مسیر در روستا، به رودخانه می‌رسید. در فصول خشک سال این امکان وجود دارد تا حتی با خودروهای سواری سبکی همچون پراید از رودخانه عبور کنید و مسیر خود را ادامه دهید. در فصول دیگر سال نیز این امر بیشتر با خودروهای شاسی‌بلند میسر است. با این حال، می‌توانید خودروی خود را قبل از رودخانه پارک کنید و از پل چوبی روی رودخانه به‌سمت دیگر بروید. در فصول گرم سال می‌توانید از حوضچه‌هایی که در امتداد مسیر رودخانه به‌ وجود آمده‌اند، استفاده کنید و تنی به آب بزنید. تراس‌های رودخانه‌ای نیز از جاذبه‌های فوشه هستند که از ابتدا تا انتهای روستا و در دو قسمت رودخانه و حتی مناطق مرتفع‌تر وجود دارند.

بعد از عبور از رودخانه به بالا فوشه می‌رسید که از چند خانوار محدود و دو مغازه برای پذیرایی از مسافران و کوهنوردان تشکیل شده است. در صورتی که در امتداد رودخانه حرکت کنید، وارد جنگل می‌شوید و در جای‌جای آن، نقاط زیبا و مناسبی برای اتراق و لذت از زیبایی‌های اطراف پیدا خواهید کرد. در دل جنگل‌های بکر این روستا، بقعه‌ای متعلق به آقا شیخ جمال قرار دارد و مردم در این محل زیارت می‌کنند؛ ضمن اینکه برای کوهپیمایی‌های عمومی در این قسمت جمع می‌شوند.

انار دشته، اسکاسون و لیسندی از دیگر جاهای دیدنی روستای فوشه هستند. ضمن اینکه ارتفاعات خون، برنا، دایلسر، دزد بن، مناره کل و تیکاو از مناطق بسیار زیبا و دیدنی این روستا محسوب می‌شوند که بین کوهنوردان، طرفداران زیادی دارند.

آبشار ملاحسن فوشه

روستای فوشه

در سفر به روستای فوشه حتما از آبشار زیبای آن دیدن کنید. برای رسیدن به آبشار ملاحسن فوشه باید از فومن به قلعه رودخان بروید و پس از آن به روستای زیبای فوشه برسید. در روستا می‌توانید تا رودخانه و پل فلزی با خودروی شخصی بروید. در کنار رودخانه و پل فلزی، فضای مناسبی جهت پارک خودرو وجود دارد. پس از عبور از پل فلزی با حدود پنج کیلومتر پیاده‌روی به آبشار خواهید رسید.

غار خون فوشه

روستای فوشه

غار خون فوشه از مقاصد گردشگری فومن است که در جنوب غربی روستای فوشه در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد. برای بازدید از غار بهتر است از راهنمایی محلی کمک بگیرید و سپس با حدود ۱٫۵ تا دو ساعت پیاده‌روی می‌توانید به غار برسید که در دل جنگل‌های کوهستانی قرار دارد. در طول راه شاهد جنگل‌های بکر و آبشارهای کوچکی در مسیر رودخانه خواهید بود که تجربه متفاوتی را برایتان رقم می‌زنند.

طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر برآورد می‌شود. غار خون فوشه، چهار دهانه دارد و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا جای گرفته است. در ابتدای ورودی غار، شیبی ملایم وجود دارد که در این مسیر آن آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی حاصل از خردشدن سنگ‌ها حس می‌شود و رنگ قرمز خاک قابل رویت است. پس از طی ۱۰ متر به سنگی در مدخل ورودی می‌رسید که برای عبور از آن باید تا طول یک متر به‌صورت سینه‌خیز پیش بروید.

در داخل غار چند دالان بزرگ در جهت‌های مختلف دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای طول و عمق متفاوتی هستند. در برخی قسمت‌های غار سفال‌های شکسته و خفاش‌ها را نیز می‌توان دید. پیمایش این غار نیازمند تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی است. این غار در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی کشف شد و دلیل نامگذاری آن قرارگیری در منطقه‌ای جنگلی به نام خون (به زبان تالشی محل جاری شدن چشمه) است.

پرسش‌های متداول

روستای فوشه کجاست؟

روستای فوشه در جنوب غربی شهر فومن و همجوار با قلعه رودخان قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای فوشه کدامند؟

مناطق جنگلی و رودخانه روستای فوشه، آبشار ملاحسن، غار خون فوشه

در روستای فوشه کجا اقامت کنیم؟

کلبه چوبی فوشه و تعدادی از خانه‌های اجاره‌ای روستا

علت نامگذاری غار خون فوشه چیست؟

دلیل نامگذاری آن قرارگیری در منطقه‌ای جنگلی به نام خون (به زبان تالشی محل جاری شدن چشمه) است.

کجا اقامت داشته باشیم؟

اقامتگاه بومگردی گیلمار ، بعنوان بهترین اقامتگاه در گیلان می باشد. فاصله اکولوژ گیلمار تا رویتاس فوشه بسیار کم و بدون ترافیک است. همچنین گیلمار ف بهترین بومگردی گیلان ، دارای تفریحات متعددی می باشد مثل: قایقرانی ، دوچرخه سواری ، ماهیگیری ، رستوران سنتی و کافی شاپ مدرن. برای اطلاع از نحوه اجاره اتاق در بومگردی گیلمار گیلان ، می توانید از طریق وب سایت در تماس باشید.

 

  ثبت آگهی رایگان